Kurikassa kokeiltiin pilaantuneen maaperän puhdistamista uudenlaisella lämpökäsittelyllä – haitta-aineet saatiin pois lähes 100-prosenttisesti (Etelä-Pohjanmaa, Pirkanmaa)

Suomessa on puhdistettu laaja pilaantunut alue ensimmäistä kertaa lämpömenetelmällä, jota on käytetty aikaisemmin hyvin tuloksin muualla maailmassa. Maaperän lämmittämiseen ja haitta-aineiden talteenottoon perustuva menetelmä soveltuu esimerkiksi rakennettuun ympäristöön sekä kohteisiin, joissa on tiivis maaperä ja erityisen paljon haitta-aineita.

Maaperä lämmitetään lämmityskaivojen avulla noin 100-asteiseksi, ja kuuma, haitta-ainepitoinen höyry imetään alipaineella ja kerätään puhdistuslaitteistolle. Kuva: Perttu Mattila

Lämpökäsittelyä kokeiltiin viime vuonna Kurikassa vanhalla turkismuokkaamolla, jonka maaperä ja pohjavesi oli pilaantunut klooratuilla liuottimilla. Alueella on tehty turkismuokkausta 1830-luvulta lähtien, ja liuottimia on käytetty nahan puhdistamiseen. Noin 50 metrin päässä turkismuokkaamolta sijaitsee Kylävuoren pohjavesialue. Lähimmät vedenottamot noin 150 metrin päässä on suljettu, eikä niistä oteta vettä talouskäyttöön.

”Kloorattujen liuottimien ympäristö- ja terveysuhkia ei ole aikoinaan osattu tiedostaa. Niiden puhdistaminen syvältä maaperästä oli välttämätöntä haitta-aineiden leviämisen estämiseksi. Työ oli haastavaa ja edellytti innovatiivisia menetelmiä”, kuvailee Kurikan kaupungin tekninen johtaja Jari Akkanen.

Hankkeen toteutti Pirkanmaan ELY-keskuksen koordinoima valtakunnallinen Maaperä kuntoon -ohjelma yhteistyössä Kurikan kaupungin kanssa. Pääurakoinnista vastasi kotimainen ympäristöteknologiayhtiö Doranova, joka hankki maaperän lämmitystekniikan tanskalaiselta Krüger A/S -yhtiöltä. Pilaantuneen alueen puhdistamista valvoi Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus.

Vieressä junarata ja haitta-aineet pohjavesipinnan alla

Alueen maaperää ja pohjavettä on tutkittu useaan kertaan 2000-luvun alusta lähtien. Vuonna 2005 alueen maaperää puhdistettiin massanvaihdolla, ja vuonna 2018 alueella aloitettiin pohjaveden biologinen puhdistaminen. Sen yhteydessä pohjavesipinnan alapuolella havaittiin hyvin korkeita liuotinpitoisuuksia, joiden puhdistamiseen tuolloin valittu menetelmä ei riittänyt.

”Noin 4–10 metrin syvyydessä tiiviissä savikerroksessa havaittiin erittäin suuria pitoisuuksia tetrakloorieteeniä, trikloorieteeniä ja dikloorieteeniä noin 200 m2 alueella”, kertoo pilaantuneiden alueiden asiantuntija Maarit Joukainen Pirkanmaan ELY-keskuksessa.

Alue sijaitsee aivan tehdasrakennuksen kyljessä, ja vieressä kulkee myös rahtikäytössä oleva Suupohjan junarata. Kohteen olosuhteiden, haitta-aineiden sekä pitoisuuksien perusteella kestävimmäksi puhdistusmenetelmäksi valittiin lämpökäsittely, jota kutsutaan myös termiseksi desorptioksi. Kyseessä on Suomen oloissa uusi menetelmä, mutta sitä on käytetty aikaisemmin menestyksekkäästi muualla maailmassa.

Menetelmässä haihtuvat orgaaniset yhdisteet poistetaan maasta lämmön ja voimakkaan alipaineen avulla. Maaperä lämmitetään lämmityskaivojen avulla noin 100-asteiseksi, ja kuuma, haitta-ainepitoinen höyry imetään alipaineella ja kerätään puhdistuslaitteistolle. Puhdistettu ilma päästetään ilmakehään, ja puhdistettu vesi esimerkiksi vesistöön, tässä tapauksessa Nenättömänluomaan.

”Doranova vastasi maaperästä poistettujen haittaa-aineiden talteenotosta ja käsittelystä, ja Krüger toimitti maaperän lämmitykseen liittyvät laitteistot ja erityisosaamisen. Pandemiasta huolimatta hanke pystyttiin viemään läpi suunnitellusti. Tämän mahdollisti laadukas esisuunnittelu sekä eri osapuolten tiivis yhteistyö ja tiedonvaihto koko projektin ajan”, toteaa toimialajohtaja Perttu Mattila Doranovalta.

Odotukset olivat korkealla, mutta tulokset hipoivat täydellistä

Haitta-ainepitoista höyryä käsiteltiin lopulta yli puoli miljoonaa kuutiota ja vettäkin 166 kuutiota. Tavoitteena oli poistaa 98 prosenttia haitta-aineista, mutta puhdistuksen jälkeen otetut näytteet osoittivat, että haitta-aineista huikeat 99,7 prosenttia oli saatu pois. Laskennallisesti liuottimia poistettiin kaikkiaan noin 490 kg.

”Menetelmä on nopea ja tehokas, kun olosuhteet ovat sopivat. Alueelle ei jää rajoitteita tai rakenteita, jotka voisivat haitata tulevaa käyttöä. Laitteistokuljetuksia lukuun ottamatta hankkeesta ei synny liikennettä, mikä on myös ympäristöystävällistä. Maaperän lämmittämiseen käytetty sähkökin oli tässä hankkeessa 100-prosenttisesti uusiutuvaa”, Joukainen kertoo.

Hankkeen eri osapuolet ovat yhtä mieltä siitä, että uusi menetelmä soveltuu teknisesti haastaviin kohteisiin, joissa pilaantunut alue sijaitsee rakennetussa ympäristössä syvällä maan alla.

"Terminen menetelmä sopi kohteeseen, jossa kaivaminen olisi ollut vaikeaa eikä biologinen puhdistaminen olisi toiminut korkeiden pitoisuuksien vuoksi. Valvonta on toiminut etäkokousten välityksellä. Syksyllä oli sentään yksi livetapaaminen, kun kohteessa pidettiin tiedotustilaisuus", kertoo kohdetta valvonut ylitarkastaja Katja Viitaniemi Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksesta.

www.maaperakuntoon.fi

Lisätietoja

Maarit Joukainen, Pirkanmaan ELY-keskus, maarit.joukainen@ely-keskus.fi, 0295 036 374

Perttu Mattila, Doranova Oy, perttu.mattila@doranova.fi, 0400 771 981

Katja Viitaniemi, Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus, katja.viitaniemi@ely-keskus.fi, 0295 027 420

Maatalouden uudet ympäristösopimukset ovat haettavissa – myös voimassa oleville sopimuksille voi hakea jatkovuotta7.4.2021 14:29:40 EEST | Tiedote

Ympäristösopimukset koostuvat maatalouden vesiensuojelua, maatalousluonnon monimuotoisuutta ja geneettistä monimuotoisuutta edistävistä toimenpiteistä. Maatalousluonnon monimuotoisuuteen sekä maiseman ja kosteikkojen hoitoon liittyviä ympäristösopimuksia on tällä hetkellä voimassa yhteensä 2635 kappaletta noin 34 800 hehtaarilla koko maassa.

Kansainvälisen rekrytoinnin opas työnantajille on julkaistu 7.4.2021. Opas ohjeistaa kattavasti yrityksiä kansainvälisen osaajan rekrytointiin!7.4.2021 11:52:39 EEST | Tiedote

Ensimmäisten kansainvälisten työntekijöiden rekrytointi on haaste monelle yritykselle. Kokka kohti Suomea-hanke (ESR) on tuottanut työ- ja elinkeinoministeriön aloitteesta yritysten rekrytoinnin tueksi oppaan kansainvälisestä rekrytoinnista. Oppaan työstämisessä on ollut mukana laaja joukko viranomaisia ja asiantuntijoita. Oppaasta löytyy kattavasti ohjeita kansainvälisen osaajan rekrytointiin, työn aloitukseen ja viranomaisasioihin. Lisäksi oppaassa käydään läpi rekrytoinnin eettisyyttä ja monimuotoisen työyhteisön hyötyjä. Opas on julkaistu sähköisenä Business Finlandin Internetsivuilla 7.4.2021.

NTM-centralen vädjar till dem som använder förbindelsebåttrafiken att utelämna alla icke-nödvändiga resor, dessutom kommer förbindelsefartygen att få ansiktsmasktvång fr.o.m. 1.431.3.2021 16:10:02 EEST | Tiedote

Antalet passagerare på förbindelsefartygen har begränsats avsevärt på grund av coronasituationen, så att man på fartygen kan sörja för tillräckliga säkerhetsavstånd samt för besättningens och passagerarnas hälsosäkerhet. Förbindelsefartygstrafikens kapacitet är begränsad även under normala förhållanden. Under påsken ökar trafiken, då också fritidsresenärerna i stora skaror reser ut i skärgården. För närvarande finns det en risk att alla intresserade inte får plats på förbindelsefartygen. I synnerhet returtrafiken är enligt tidigare års erfarenheter den största flaskhalsen även med normal kapacitet. NTM-centralen uppmanar därför alla som använder förbindelsefartygstrafiken att undvika alla icke-nödvändiga resor så att alla passagerare får plats ombord på fartygen. Dessutom tas ansiktsmasktvång i bruk på förbindelsefartygen från och med den 1 april.

ELY-keskus vetoaa yhteysalusliikenteen käyttäjiä jättämään pois kaikki ei-välttämättömät matkat, lisäksi yhteysaluksille tulee maskipakko 1.4. alkaen31.3.2021 11:31:38 EEST | Tiedote

Yhteysalusten matkustajamääriä on rajoitettu huomattavasti koronatilanteen vuoksi, jotta aluksilla voidaan huolehtia riittävistä turvaväleistä sekä miehistön ja matkustajien terveysturvallisuudesta. Yhteysalusliikenteen kapasiteetti on normaalioloissakin rajallista. Pääsiäisenä liikenne lisääntyy, kun myös vapaa-ajan matkustajat suuntaavat sankoin joukoin saaristoon. Tällä hetkellä riskinä on, että kaikki halukkaat eivät mahdu yhteysalusten kyytiin. Erityisesti paluuliikenne on aikaisempien vuosien kokemusten perusteella normaalikapasiteetillakin suurin pullonkaula. ELY-keskus vetoaakin kaikkia yhteysalusliikennettä käyttäviä välttämään kaikkia ei-välttämättömiä matkoja, jotta kaikki matkustajat mahtuisivat alusten kyytiin. Lisäksi yhteysaluksilla otetaan käyttöön maskipakko 1.4. alkaen.

Varsinais-Suomen ELY-keskus myönsi luvan merimetsojen ampumiseen Paraisten Kirkkoselällä Högenin saaren ympäristössä (Varsinais-Suomi, Satakunta)30.3.2021 15:16:46 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus on myöntänyt Paraisten-Nauvon kalatalousalueelle poikkeusluvan merimetsojen ampumiseen. Luvalla saa ampua vuodessa 200 merimetsoa. Poikkeuslupa on myönnetty kahdeksi vuodeksi, minkä jälkeen luvan tarvetta ja riittävyyttä voidaan arvioida uudestaan. Ampumislupa on myönnetty Högenin saarelle ja sen ympäristöön Kirkkoselän alueelle, joten toimenpiteiden toteuttajan on kiinnitettävä erityistä huomiota siihen, että ampumisella ei aiheuteta vaaraa alueella liikkujille.