Kurvaa Kangasalle tuo ajoneuvoharrastajat Kangasalle lauantaina 11.6.2022

Kurvaa Kangasalle -teemaviikon päätapahtuma järjestetään Mobiliassa ja Vehoniemen Automuseolla museoajoneuvopäivänä lauantaina 11.6. klo 10–15. Ohjelmaa on tarjolla niin pienille kuin isoillekin ajoneuvoista kiinnostuneille ja museobussi kuljettaa kohteiden välillä maksutta.

Kurvaa Kangasalle on jo perinteeksi muodostunut tapahtuma, joka houkuttelee alan harrastajat mukavaan yhteiseen kesäpäivän viettoon Mobiliaan ja Vehoniemen Automuseolle.

Mobilian piha-alueella on esillä kalustoa laidasta laitaan, mopoista traktoreihin ja muuhun raskaaseen rautaan. Osallistujien joukosta palkitaan tapahtuman Kurvikkain, Kantikkain, Vauhdikkain, Linjakkain ja Korjattavin ajoneuvo.

Vehoniemen Automuseolla valtakunnallinen vietetään pienoismallipäivä klo 11–15. Pienoismalliharrastajat ovat paikalla kertomassa harrastuksestaan ja mukaan voi ottaa myös oman pienoismallinsa. .

Tampereen Seudun Mobilistien vuotuinen Näsijärviajo saapuu Mobiliaan Kurvaa Kangasalle -tapahtumaan iltapäivällä noin klo 14.–14.30. Ajo kulkee Kangasalan keskustassa kirkon ohi ja torin ympäri noin klo 13.30 aikaan, jolloin vanhoja ajoneuvoja voi bongailla myös keskustassa.

Museobussikierrokselle maksutta

Kohteiden välillä kulkevat Suomen linja-autohistoriallisen seuran museobussit, joiden kyytiin voi nousta tunnelmoimaan mennyttä aikaa ilmaiseksi. Bussilinja kurvaa myös Kangasalan keskustaan Kimmo Pyykkö -taidemuseolle, jossa avautuu hevosaiheinen Hevosia – Horses -kesänäyttely.

Kyytiin voi nousta Mobiliasta, Vehoniemen Automuseolta tai Kangasala-talolta ja kulkea joko seuraavaan kohteeseen tai koko reitin ympäri.

Museoautojen hyrinää kesän jokaisena päivänä

Kurvaa Kangasalle -tapahtuma on osa Kangasalan hevosvoimaisen teemavuoden ohjelmaa. Automuseoiden näyttelyissä hevosvoimat näkyvät kesän jokaisena päivänä.

Auton ja tien museo Mobiliassa kesän uutuusnäyttelyitä ovat Kertomuksia teistä ja Suomi liikkeelle 1920-luvulla. Ne vievät museovieraan suomalaisen tien tuhatvuotisen historian pyörteeseen sekä kertovat, miten arki mullistui sata vuotta sitten liikkumisen helpottuessa ja saadessa uusia muotoja.

Vehoniemen Automuseossa uutuuksia ovat mm. historiallinen ”jätskifarmari”, satavuotias paloauto sekä 1950-luvun mopoautot, Fuldamobiilit.

Kurvaa Kangasalle -tapahtuma 11.6.2022 klo 10–15
Mobiliassa ja Vehoniemen Automuseolla
Tapahtuma Mobilian sivuilla.

Koko Kurvaa Kangasalle -viikon ohjelma.

Lue lisää Mobilian näyttelyistä ja toiminnasta.

Lue lisää Vehoniemen Automuseosta.

Mediakuvia kansiossa (Drive-kansio).

Kuvaajan nimi tiedoston nimessä mainittava julkaistaessa.

Lumoava Kangasalan Joulu avataan tulevana lauantaina21.11.2023 08:30:00 EET | Tiedote

Lauantaina 25.11. vietetään Lumoavan Kangasalan Joulun avajaisia. Klo 11 alkavan joulunavaustapahtuman järjestävät yhteistyössä Kangasalan Yrittäjät ry, Kangasalan kaupunki, VisitKangasala sekä Kangasala-talo. Kangasalan Yrittäjät jakavat 800 annosta ilmaista joulupuuroa, ja avajaisissa esiintyvät myös Pirkanpoikien Vokaaliyhtye ja Kormus. Uutta Kangasalan joulussa on Kangasala-talon edustalle rakentuva Joulukylä, jossa myynnissä tulee olemaan muun muassa Jouluglögiä myös aikuisempaan makuun, sekä paikallista erikoisuutta, Joulusimaa munkin kanssa.

Kesäpäivä Kangasalla täyttää 170 vuotta juhannusviikolla16.6.2023 10:06:14 EEST | Tiedote

Pirkanmaan maakuntalaulunakin tunnettu Sakari Topeliuksen runo ja Gabriel Linse´nin sävellys koskettavat laulajia ja kuulijoita edelleenkin vuodesta toiseen. Kesäpäivä Kangasalla -laulun juhlinta alkaa sunnuntaina 18.6. Kesäpäivä Kangasalla -brunssilla Kulttuuriravintola Jalmarissa, ja “Mä oksalla ylimmällä …” 170 vuotta -pääjuhla järjestetään tiistaina 20.6. klo 17 Kangasalan kotiseutumuseolla. Koko viikon kestävät juhlallisuudet sisältävät myös Vehoniemen näkötornin avajaiset, musiikkihetken Kangasalan kirkossa sekä laulun kansainvälisiä tulkintoja.

Vehoniemen näkötornin avajaisia maanantaina 19.6. juhlitaan yhteislaululla, puheenvuoroilla, kulttuurireitin avauksella ja artesaanijäätelöllä.14.6.2023 10:41:30 EEST | Tiedote

Uusitun Vehoniemen näkötornin avajaisia vietetään Kangasalla maanantaina 19.6. klo 13. Tilaisuus on osa “Kesäpäivä Kangasalla 170 vuotta” -juhlaviikkoa. Avajaispuheenvuorot tulevat pitämään maakuntavaltuuston 1. varapuheenjohtaja, kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Hanna Laine ja Kangasalan kaupunginjohtaja Oskari Auvinen, lisäksi tervehdyksen tilaisuuteen tuovat Matti Aromäki Metsähallituksesta ja Jussi Haavisto. Tilaisuudessa juhlistetaan 170-vuotista Pirkanmaan maakuntalaulua Kesäpäivä Kangasalla yhteislaululla, johon toivotaan yleisön runsasta osallistumista. Avajaisten yhteydessä julkaistaan myös Kesäpäivä Kangasalla -kulttuurireitti, jonka neitsytajo lähtee kohti Haralan harjua tilaisuuden päätteeksi. Juhlavuoden kunniaksi Vehoniemen automuseo on suunnitellut oman artesaanijäätelön, jota on saatavilla ensimmäistä kertaa avajaisissa.