KUSTANNUSOSAKEYHTIÖ OTAVA JULKAISEE MICHELLE OBAMAN MUISTELMATEOKSEN SUOMESSA 13. MARRASKUUTA 2018

TEOS JULKAISTAAN YHTÄ AIKAA 24 KIELELLÄ MAAILMANLAAJUISESTI [Helsinki/Suomi] (Helmikuu 25, 2018) – Michelle Obaman, Yhdysvaltain entisen presidentin puolison, odotetut muistelmat julkaistaan tiistaina 13. marraskuuta 2018. Englanninkielisen alkuteoksen nimi on BECOMING, suomenkielisellä teoksella ei ole vielä nimeä. Otava julkaisee Michelle Obaman teoksen Suomessa painettuna ja sähköisenä laitoksena.

Vaikutusvaltansa ja saavutustensa johdosta Michelle Obamasta on tullut yksi aikamme ikonisimmista ja kiehtovimmista naisista. Yhdysvaltain presidentin puolisona – ensimmäisenä afroamerikkalaisena – hän kehitti Valkoista taloa aiempaa lämminhenkisemmäksi ja tasapuolisemmaksi. Hän puhui vahvasti myös naisten ja tyttöjen puolesta ja edisti määrätietoisesti perheiden hyvinvointia ja terveyttä. Hän seisoi miehensä rinnalla tämän johtaessa Amerikkaa vaikeina aikoina. Hän jäi monien mieleen Carpool Karaoken eloisana heittäytyjänä ja tanssitaiturina. Hän kasvatti kaksi fiksua, jalat maassa olevaa tytärtä armottoman median valokeilassa.

Pohdiskelevissa ja kiehtovissa muistelmissaan Michelle Obama avaa elämäänsä ja kertoo kehityksestään: lapsuudesta Chicagon eteläosassa, työskentelystään johtotehtävissä ja tasapainoilusta äitiyden ja työn asettamien vaatimusten välillä sekä vuosista maailman kuuluisimmassa talossa. Hän kuvailee rehellisesti, eloisasti ja älykkäästi voittoja ja pettymyksiä, sekä julkisia että yksityisiä. Hän kertoo tarinansa omilla sanoillaan ja omalla tavallaan. Kirja on lämmin, viisas ja paljastava tilinteko sielukkaalta ja merkittävältä naiselta, joka on vakaasti kulkenut omaa tietään odotusten ristipaineista huolimatta ja joka innostaa kaikkia tekemään samoin.

”Kirjan kirjoittaminen on ollut syvällinen kokemus. Ensimmäistä kertaa olen saanut pohtia rehellisesti elämäni yllätyksellistä kehityskaarta. Tässä kirjassa kerron juuristani ja siitä kuinka pieni tyttö Chicagon eteläosasta löysi äänensä ja sai itseluottamusta käyttää sitä muiden auttamiseen. Toivon, että elämäntarinani rohkaisee lukijoita kehittämään itseään ja tulemaan sellaisiksi kuin he itse haluavat. Haluan jakaa tarinani kaikkien kanssa”, Michelle Obama kuvaa.

Crown Publishing Group/Penguin Random House julkaitsee teoksen englanninkielisen laitoksen Yhdysvalloissa ja Kanadassa, ja Viking/Penguin Random House UK julkaisee teoksen Britanniassa ja Kansainyhteisössä. Kirja julkaistaan käännöksenä vielä 22 muulla kielellä: espanjaksi (Plaza & Janés/Penguin Random House Grupo Editorial); saksaksi (Goldmann Verlag/Verlagsgruppe Random House); brasilianportugaliksi (Objetiva/Companhia das Letras); portugalinportugaliksi (Objectiva/Penguin Random House Portugal); katalaaniksi (Rosa dels Vents/Penguin Random House Grupo Editorial); ranskaksi (Editions Fayard); albaniaksi (Dudaj Publishing); arabiaksi (Hachette Antoine/Naufal); kiinaksi (Business Weekly Group);tšekiksi(Argo); tanskaksi (Lindhardt og Ringhof); hollanniksi (Hollands Diep); kreikaksi (Athens Bookstore Publications); hepreaksi (Yedioth Books); unkariksi (HVG Publishing Co.); italiaksi (Garzanti); japaniksi (Shueisha); koreaksi (Woongjin Think Big Co., Ltd.); liettuaksi (Alma Littera); norjaksi (Cappelen Damm); puolaksi (Agora Publishing House); ruotsiksi (Bokförlaget Forum) ja vietnamiksi (First News – Tri Viet Publishing Co., Ltd.).

Kevään kotimaisissa kuvakirjoissa ratsastetaan keppareilla ja tutustutaan merkityksellisyyteen14.5.2018 10:16Tiedote

Otavan kevään kotimaiset kuvakirjat huipputekijöiltä kannustavat huomaamaan, kuinka jokainen meistä on tärkeä ja merkityksellinen. Kuvittaja Jenna Kunnaksen ensimmäisessä kuvakirjassa seikkaillaan kirjojen maailmassa. Kikattavan Kakkiainen taas alkaa naurattaa ystäviään television ja sovellusten lisäksi myös perinteisissä iltasatukirjoissa. Tikkumäen kepparikirjassa jaetaan kivoja vinkkejä ja ohjeita pienille keppariharrastajille.