KUSTANNUSOSAKEYHTIÖ OTAVA JULKAISEE MICHELLE OBAMAN MUISTELMATEOKSEN SUOMESSA 13. MARRASKUUTA 2018

TEOS JULKAISTAAN YHTÄ AIKAA 24 KIELELLÄ MAAILMANLAAJUISESTI [Helsinki/Suomi] (Helmikuu 25, 2018) – Michelle Obaman, Yhdysvaltain entisen presidentin puolison, odotetut muistelmat julkaistaan tiistaina 13. marraskuuta 2018. Englanninkielisen alkuteoksen nimi on BECOMING, suomenkielisellä teoksella ei ole vielä nimeä. Otava julkaisee Michelle Obaman teoksen Suomessa painettuna ja sähköisenä laitoksena.

Vaikutusvaltansa ja saavutustensa johdosta Michelle Obamasta on tullut yksi aikamme ikonisimmista ja kiehtovimmista naisista. Yhdysvaltain presidentin puolisona – ensimmäisenä afroamerikkalaisena – hän kehitti Valkoista taloa aiempaa lämminhenkisemmäksi ja tasapuolisemmaksi. Hän puhui vahvasti myös naisten ja tyttöjen puolesta ja edisti määrätietoisesti perheiden hyvinvointia ja terveyttä. Hän seisoi miehensä rinnalla tämän johtaessa Amerikkaa vaikeina aikoina. Hän jäi monien mieleen Carpool Karaoken eloisana heittäytyjänä ja tanssitaiturina. Hän kasvatti kaksi fiksua, jalat maassa olevaa tytärtä armottoman median valokeilassa.

Pohdiskelevissa ja kiehtovissa muistelmissaan Michelle Obama avaa elämäänsä ja kertoo kehityksestään: lapsuudesta Chicagon eteläosassa, työskentelystään johtotehtävissä ja tasapainoilusta äitiyden ja työn asettamien vaatimusten välillä sekä vuosista maailman kuuluisimmassa talossa. Hän kuvailee rehellisesti, eloisasti ja älykkäästi voittoja ja pettymyksiä, sekä julkisia että yksityisiä. Hän kertoo tarinansa omilla sanoillaan ja omalla tavallaan. Kirja on lämmin, viisas ja paljastava tilinteko sielukkaalta ja merkittävältä naiselta, joka on vakaasti kulkenut omaa tietään odotusten ristipaineista huolimatta ja joka innostaa kaikkia tekemään samoin.

”Kirjan kirjoittaminen on ollut syvällinen kokemus. Ensimmäistä kertaa olen saanut pohtia rehellisesti elämäni yllätyksellistä kehityskaarta. Tässä kirjassa kerron juuristani ja siitä kuinka pieni tyttö Chicagon eteläosasta löysi äänensä ja sai itseluottamusta käyttää sitä muiden auttamiseen. Toivon, että elämäntarinani rohkaisee lukijoita kehittämään itseään ja tulemaan sellaisiksi kuin he itse haluavat. Haluan jakaa tarinani kaikkien kanssa”, Michelle Obama kuvaa.

Crown Publishing Group/Penguin Random House julkaitsee teoksen englanninkielisen laitoksen Yhdysvalloissa ja Kanadassa, ja Viking/Penguin Random House UK julkaisee teoksen Britanniassa ja Kansainyhteisössä. Kirja julkaistaan käännöksenä vielä 22 muulla kielellä: espanjaksi (Plaza & Janés/Penguin Random House Grupo Editorial); saksaksi (Goldmann Verlag/Verlagsgruppe Random House); brasilianportugaliksi (Objetiva/Companhia das Letras); portugalinportugaliksi (Objectiva/Penguin Random House Portugal); katalaaniksi (Rosa dels Vents/Penguin Random House Grupo Editorial); ranskaksi (Editions Fayard); albaniaksi (Dudaj Publishing); arabiaksi (Hachette Antoine/Naufal); kiinaksi (Business Weekly Group);tšekiksi(Argo); tanskaksi (Lindhardt og Ringhof); hollanniksi (Hollands Diep); kreikaksi (Athens Bookstore Publications); hepreaksi (Yedioth Books); unkariksi (HVG Publishing Co.); italiaksi (Garzanti); japaniksi (Shueisha); koreaksi (Woongjin Think Big Co., Ltd.); liettuaksi (Alma Littera); norjaksi (Cappelen Damm); puolaksi (Agora Publishing House); ruotsiksi (Bokförlaget Forum) ja vietnamiksi (First News – Tri Viet Publishing Co., Ltd.).

Kansainvälinen dekkaritähti Donna Leon vierailee Suomessa elokuussa  5.7.2018 13:00Tiedote

Kansainväliseen huippusuosioon noussut dekkarikuningatar Donna Leon (s. 1942) saapuu odotetulle vierailulle Suomeen elokuussa. Leonin kirjoja on käännetty jo yli 20 kielelle, ja Suomessa niitä on myyty huimaavat lähes puoli miljoonaa kappaletta. Donna Leonin Guido Brunetti -sarjan uusin osa, Nuoruuden lähde, ilmestyi suomeksi helmikuussa. Kirja nousi ilmestyttyään Mitä Suomi lukee -listauksen maaliskuun toiseksi myydyimmäksi käännetyksi kaunokirjalliseksi teokseksi Suomessa. Nuoruuden lähde -dekkarissa Brunetti tapaa kreivitär Lando-Continuin, joka epäilee että hänen pojantyttärensä vuosien takainen onnettomuus ei ollut mikään vahinko. Kreivitär pyytää Brunettia tutkimaan uudestaan menneitä tapahtumia. Manuela, lahjakas kilparatsastaja, pelastettiin viime hetkellä hukkumiskuolemalta, mutta hän kärsi vakavia vaurioita eikä muista tapahtunutta. Kreivitär on varma että pojantytär yritettiin surmata. Brunetti alkaa tutkia vanhaa tapausta osin säälistä, osin uteliaisuudesta. Tutkimusten ede

Otavan kaunokirjallisuuden kustantaminen vahvistuu: Salla Pulli, Aleksi Pöyry ja Lotta Sonninen kustannuspäälliköiksi28.6.2018 10:15Tiedote

FM Salla Pulli, FM Aleksi Pöyry ja FM Lotta Sonninen on nimitetty kustannuspäälliköiksi Otavan kaunokirjallisuuden osastolle. Aleksi Pöyry ja Lotta Sonninen aloittavat tehtävässä 1.8.2018 ja Salla Pulli 13.8.2018. Salla Pulli siirtyy tehtävään Gummeruksen kotimaisen kaunokirjallisuuden toimituspäällikön tehtävästä. ”Olen onnellinen siitä, että minulle tarjoutui tilaisuus liittyä osaksi Otavan kaunokirjallisuuden osastoa, ja odotan kustannuspäällikön työn tuomia uusia haasteita. Rakastan kirjoja. Rakastan editoimista. Ja rakastan ajatusta siitä, että Otava tarjoaa mitä parhaimman mahdollisuuden löytää kiinnostavia, merkityksellisiä kirjoja ja näille kirjoille aina vain uusia lukijoita", sanoo Salla Pulli. Aleksi Pöyry on työskennellyt Otavassa kustannustoimittajana vuodesta 2011 ja Lotta Sonninen vuodesta 2002. Kaunokirjallisuuden osaston kustannuspäällikkö FM Jaana Koistinen jatkaa tehtävässään. ”Sallalla, Aleksilla ja Lotalla on jokaisella vahvat näytöt uusien kirjallisten lahjakkuuks