Kutsukyytipalvelu saapuu syyskuussa Espooseen

Kutsukyytipalvelu tarjoaa uuden mahdollisuuden liikkumiseen Espoossa tästä syksystä alkaen. Voit tilata kyydin lähellesi ja pääset helpommin perille. Palvelu yhdistää joukkoliikenteen ja taksin: järjestelmä perustuu kyytien yhdistelyyn, ja reitit muotoutuvat asiakkaiden liikkumistarpeiden mukaan.

ViaVan Technologiesin yhteistyössä HSL:n kanssa toteuttama palvelu tulee 16.9. alkaen käyttöön Espoon itäisissä osissa – Niittykummusta Helsingin rajalle ja rantaradalta eteläiseen merenrantaan ulottuvalla alueella. Palvelua käytetään tarkoitusta varten julkaistavalla sovelluksella, jolla kutsukyytimatkat maksetaan.

Kutsukyytipalvelu on toinen HSL:n viime vuonna järjestämän IdeaLab-kilpailun voittajista. Kutsukyytipalvelun lisäksi puolen miljoonan euron rahoituksen saivat Vuosaaressa tänä vuonna käytössä olleet kaupunkipotkulaudat.

Kutsukyytipalvelun pilotti kestää puoli vuotta, jonka aikana HSL:n tavoitteena on selvittää, miten asiakkaat ottavat uuden palvelun vastaan ja olisiko tämäntyyppisillä palveluilla potentiaalia tulevaisuudessa joukkoliikenteen täydentäjäksi.

Palvelusta kerrotaan tarkemmin lähiaikoina.

Tero Anttila
joukkoliikenneosaston johtaja

HSL:n hallituksen päätöksiä 29.10.201929.10.2019 14:03:16 EETTiedote

Matkalippujen hinnat vuonna 2020 Hallitus päätti HSL:n lippujen hinnat 1.1.2020 alkaen ja esittää liikenne- ja viestintäministeriölle, että HSL-alueen joukkoliikenteen tarkastusmaksuksi säädetään 100 euroa. Lisäksi hallitus päätti selvittää, miten erilaiset alennukset vaikuttavat opiskelijoiden ja seniorien liikkumiseen ja HSL:n lipputuloihin. Hallitus selvittää myös, miten vyöhykkeiden lipunhintojen muutokset vaikuttavat ilmastonmuutoksen torjuntaan. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. LINKKI PÖYTÄKIRJAAN Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän toiminta- ja taloussuunnitelma 2020–2022 Hallitus päätti ehdottaa yhtymäkokoukselle, että yhtymäkokous päättää hyväksyä talousarvion 2020 ja toiminta- ja taloussuunnitelman 2021–2022. Lisäksi hallitus päätti ehdottaa, että yhtymäkokous hyväksyy sitovat määrärahat ja tuloarviot vuodelle 2020. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. LINKKI PÖYTÄKIRJAAN Bussiliikenteen ympäristöbonus Y10 – tarjouskilpailun järjestäminen Hallitus pä