Kutsumme median edustajat seuraamaan MTK:n valtuuskunnan syyskokousta 23.-24.11. Espoon Hanasaaressa - asialistalla mm. MTK:n puheenjohtajan valinta

MTK:n valtuuskunta on koolla keskiviikkona 23.11. klo 10.00 – torstaina 24.11.2022 n. klo 16.00. Paikkana Hanasaaren kulttuurikeskus, Hanasaarenranta 5, Espoo. Asialistalla muuan muassa MTK:n puheenjohtajiston valinta. Erovuorossa koko puheenjohtajisto: 1. puheenjohtaja Juha Marttila, Simo, 2. puheenjohtaja Mauno Ylinen, Kauhava ja 3. puheenjohtaja Markus Eerola, Hyvinkää.

Asialistalla muun muassa:

Ensimmäinen kokouspäivä, keskiviikko 23.11. klo 10-17

• Kokouksen avaus, valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen
  • Liittokokousasiakirjan hyväksyminen, toiminnanjohtaja Jyrki Wallin
  • Toimintasuunnitelma vuodelle 2023, toiminnanjohtaja Jyrki Wallin
  • Yleiskeskustelu alkaa
  • Johtokunnan puheenjohtajiksi ja jäseniksi ehdolla olevat henkilöt esittäytyvät noin klo 14.30 (muutokset mahdollisia), valinnat tehdään torstaina

Toinen kokouspäivä, torstai 24.11.2022 klo 8.30 - n. klo 16.00

• Yleiskeskustelu jatkuu
  • Puheenjohtaja Juha Marttilan ja asiantuntijoiden puheenvuorot
  • Johtokunnan puheenjohtajien valinta seuraavaksi 3-vuotiskaudeksi 2023–2025

Erovuorossa koko puheenjohtajisto:
1. puheenjohtaja Juha Marttila, Simo
2. puheenjohtaja Mauno Ylinen, Kauhava
3. puheenjohtaja Markus Eerola, Hyvinkää

• Johtokunnan jäsenten valinta seuraavaksi 3-vuotiskaudeksi 2023–2025

Erovuorossa Jaakko Halkilahti ja Kati Partanen

Talousasiat käsitellään suljetuin ovin. Asialista kokonaisuudessaan nettisivuillamme https://www.mtk.fi/-/valtuuskunta-syksy-22

Kokousta voi seurata paikan päällä Hanasaaren kulttuurikeskuksessa.

Lämpimästi tervetuloa!

MTK viestintä

Yhteydet kokouspaikalla:
Kaija Stormbom, viestinnän asiantuntija, MTK, 040 8489 559, kaija.stormbom@mtk.fi
Jussi Martikainen, viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja, MTK, 040 755 7829, jussi.martikainen@mtk.fi

MTK, Teollisuusliitto, Sahateollisuus: Kestävän kasvun tekijät – pidetään huoli Suomen menestyksestä6.2.2023 17:00:00 EET | Tiedote

Suomen kestävän kasvun tekijät löytyvät aktiivisesta teollisuuspolitiikasta, kuljetusten turvaamisesta, ammatillisen koulutuksen ja työn kunnianpalautuksesta sekä uusiutuvan raaka-aineen saatavuuden varmistavasta metsäpolitiikasta. Näin listaavat yhteiset tavoitteensa uuteen eduskuntaan valittaville päättäjille Teollisuusliitto, Sahateollisuus ja Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK.

Ruoka-ala tarjoaa maistuvia ammatteja ja tarvitsee koko ajan uusia osaajia2.2.2023 09:55:56 EET | Tiedote

Maistuva ammatti -sivusto esittelee ruoka-alaa ja alan monipuolisia työtehtäviä konkreettisella sekä mielenkiintoisella tavalla. Sivustolta löytyy mm. alan koulupolkuja, tehtäviä, videoita ja ammattikuvauksia. Sivusto on ruoka-alan järjestöjen yhteinen projekti, jonka tarkoituksena on edistää ruoka-alan vetovoimaa opintoja suunnittelevien nuorten parissa. Ruoka-alan työntekijä-, toimihenkilö- ja työnantajajärjestöt näkevät ruoka-alan tulevaisuuden alana ja haluavat yhdessä edistää alan vetovoimaa.

Suomen luonto ansaitsee vaikuttavan, kustannustehokkaan ja hyväksyttävän strategian27.1.2023 11:44:52 EET | Tiedote

Luonnon monimuotoisuutta koskevan Suomen kansallisen strategian luonnoksen lausuntoaika päättyy tänään. Kannatettavaa päätavoitetta tukeva tarkempi sisältö vaatii vielä jatkotyötä. MTK:n lausunnossa tuodaan esiin tarve erityisesti strategian ja myöhemmin laadittavan toimintaohjelman keskinäisen tehtävänjaon selkiyttämiselle, eri pääelinympäristöjen tavoitteiden tasapainottamiselle, maanomistajien kannalta keskeisten periaatteellisten linjausten terävöittämiselle sekä painopisteen siirtämiselle määrästä laatuun. Myös vaikutustenarviointiin on panostettava enemmän.

Kotimaista sipulia jokaiseen päivään20.1.2023 12:41:11 EET | Tiedote

Suomessa vietetään tammikuun lopulla perinteiseen tapaan sipulille omistettua teemaviikkoa. Se muistuttaa sipuleiden laajasta valikoimasta ja monipuolisista käyttötavoista. Syystä voidaan todeta, että sipuli kuuluu jokaiseen päivään ja säännöllisesti käytettäväksi. Nyt kuluttajan on järkevää poimia ostoskoriinsa edullisia ja moneen ruokaan sopivia kasviksia. Sipulit kuuluvat näihin. Sipulia saa kautta vuoden kotimaisena, lähellä tuotettuna. Sipuli on ekologista ruokaa. Kaiken muun lisäksi sipulin valttina on sen terveellisyys.

Ruoka ja energia huomioitava turvallisuushankintoina myös laissa17.1.2023 14:00:00 EET | Tiedote

MTK esittää, että julkisissa hankinnoissa ruoka ja energia rinnastetaan jatkossa turvallisuushankintoihin myös lainsäädännössä. ”Kun tiedämme ruuan ja energian välttämättömyyden väestön selviytymiseen, myös niiden osalta lain tulisi mahdollistaa kansallisten intressien huomioiminen”, perusteli MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila järjestönsä aloitetta tiistaina eduskunnan Pikkuparlamentissa Helsingissä.