Kuva-aarre sadan vuoden takaa: kyläkuvaaja Hanna Heinilän pelastuneet valokuvat

Sata vuotta sitten Luvialla elänyt kyläkuvaaja Hanna Heinilä (1890–1981) oli itseoppinut varhainen harrastajakuvaaja. Hän aloitti valokuvaamisen 16-vuotiaana vuonna 1906 ja kuvasi maisemia ja ihmisiä ainutlaatuisella, taiteellisella otteella. Sattumalta löytyneissä ja täpärästi hävitykseltä pelastuneissa hämmästyttävissä valokuvissa näkyy koko elämän kirjo lapsuudesta kuolemaan ja kylän ensimmäisistä traktoreista purjealuksiin.

Hanna Heinilän kuvista välittyy mennyt kulttuurimaisema, perhesuhteiden merkityksellisyys, juhlat ja tavallinen arki puutarhoineen ja naisten töineen. Parhaimmillaan Heinilä otti ajalleen epätyypillistä lämpöä huokuvia ja henkeäsalpaavan kauniita valokuvia, joiden sommittelu on kekseliästä ja joiden asetelmissa on leikkisyyttä ja huumoria. Kuvat ovat säilyneet sukualbumeissa ja kyläyhdistys Luvia Seor ry:n arkistossa sata vuotta.

Kirja on toteutettu yhteistyössä Rauman taidemuseon ja Luvia Seor ry:n kanssa. Siihen liittyvä valokuvanäyttely Hanna Heinilän kuvista on esillä Rauman taidemuseossa 16.10.2021–30.1.2022. Näyttelyn kuraattorina toimii Rauman taidemuseon museointendentti Heta Kaisto, joka on myös kirjan toimittaja ja yksi kirjoittajista.

”Kuvista välittyy Hanna Heinilän rakkaus hänen kotipaikkaansa Luviaan ja valokuvaan mediana. Vaatimaton valokuvaaja kuvasi neljällä vuosikymmenellä todennäköisesti samaa kameraa käyttäen. On ilmeistä, että harrastajakuvaajana toiminut Hanna Heinilä valokuvasi ilosta. Näyttelyssä ja sen yhteydessä julkaistavassa kirjassa olenkin halunnut nostaa esiin erityisesti kuvien dokumentaarista arvoa, joka välittyy tunteina ajassa. Rakkautta perheen jäseniin ja ystäviin, mutta myös Heinilän kunnioitusta yhteisöä kohtaan, joka ulottuu lapsiin ja kyläläisiin mutta myös eläimiin, puihin ja rantakiviin. Hän katsoi kauniisti ja hymyillen elämää ja ympäristöään”, Heta Kaisto kertoo.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:
Heta Kaisto, museointendentti, Rauman taidemuseo, p. 044 022 4154, heta.kaisto(at)rauma.fi

Arvostelukappaleet ja kuva-aineisto medialle:
Hanna Karppanen, kustantaja, Kustannusosakeyhtiö Parvs, p. 040 684 9188, hanna.karppanen(at)parvs.fi

Omalla maallaan – Kyläkuvaaja Hanna Heinilä
Johanna Frigård, Johanna Jakomaa, Heta Kaisto, Leena Koivisto, Katri Lassila, Matti Luotola, Anja Portin
ISBN 978-952-7441-01-5
Parvs ja Rauman taidemuseo, 2021

Hanna Heinilä: Omakuva pappilassa, 1910-luvun alkupuoli
Hanna Heinilä: Omakuva peilissä, 1910-luku
Hanna Heinilä: Laitakarin satamanäkymä, 1909. Kuvassa Ester, Elias ja Antero Hermonen sekä tuntematon lapsi. Taustalla kuunari Ihana
Hanna Heinilä: Uimamaisteri, 1910-luvun alkupuoli
Hanna Heinilä: Kaktusasetelma, 1910-luku
Hanna Heinilä: Hääseurue Luvian kirkon ulkopuolella Akseli Marttilan ja Selma Löytyn häissä 10.9.1913. Kuvan auto lienee vuosi­mallil­taan vanhin Luvialle ostetuista autoista. Mukana ovat myös morsiamen vanhemmat Löytyn pappa ja mamma.

"Überhund – Taiteen kiehtovat koirat" -kirja on riemukkaan syvällinen esitys ihmisen parhaan ystävän eri rooleista taiteessa15.9.2022 08:00:00 EEST | Tiedote