Kuvataiteilija Erno Enkenbergin Aate-maalaussarja esillä SDP:n puoluekokouksessa

Puoluesihteeri Antton Rönnholm ja kuvataitelija Erno Enkenberg. Kuva: Jukka-Pekka Flander

SDP:n puoluekokouksen yhteydessä on näytteillä kuvataiteilija Erno Enkenbergin Aate-maalaussarja. Näyttelyn avasi tänään lauantaina 22.8. Tampere-talon Talvipuutarhassa SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm

Aate-maalaussarja rakentuu sosialidemokraattisten ihanteiden ja tavoitteiden ympärille. Parlamentarismi, solidaarisuus ja tasa-arvo muodostavat maalausten kulmakivet ja niissä on voimakas historiallinen ulottuvuus.

- Aloitin työprosessin lukemalla Suomen poliittista ja SDP:n historiaa. Vierailin Työväen Arkistossa ja tutustuin siellä vanhoihin vaalijulisteisiin, joiden tehokkaasta ilmaisusta vaikutuin. Keskustelin myös joidenkin puoleen vaikuttajien kanssa ja pohdin heidän kanssaan teossarjan suuria linjoja. Luonnoksia ja teosideoita kertyi parisenkymmentä, joita sitten aloin karsia ja yhdistellä, kertoo Enkenberg.

Maalauksia sarjaan syntyi lopulta kahdeksan. Enkenberg toivoo, että ne heijastelevat positiivisella tavalla sosialidemokratian arvoja ja kunnioittavat työväenliikkeen saavutuksia, vaikkei kahdeksaan maalaukseen mahdukaan kaikkea sitä työtä, mitä puolue ja sen yhteydessä olevat ihmiset ovat tehneet.

- Tilasimme teossarjan puolueen 120-vuotisen taipaleen kunniaksi. Teokset tuovat hienosti esille SDP:n roolia osana itsenäisen Suomen historiaa ja keskeisiä yhteiskunnallisia saavutuksiamme aina puolueen perustamisesta lähtien. On ilo saada maalaussarja esille puoluekokoukseemme ja myöhemmin toivottavasti myös laajemmalle yleisölle, kertoo näyttelyn avannut puoluesihteeri Rönnholm.

Erno Enkenberg (s. 1975) on espoolainen kuvataiteilija. Hän on opiskellut Wimbledon School of Artissa, Lontoossa ja Kuvataideakatemiassa. Lukuisten Suomessa pidettyjen näyttelyiden lisäksi, hänen teoksiaan on ollut esillä Isossa-Britanniassa, Ruotsissa ja Tanskassa. Hänen teoksiaan on mm. Valtion taidemuseon, Heinon taidesäätiön ja Saastamoisen säätiön kokoelmissa.

SDP:n varapuheenjohtaja, kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri Skinnari: Viennin tila vaatii toimia26.8.2020 18:17:33 EESTTiedote

SDP:n varapuheenjohtaja, ministeri Ville Skinnarin mukaan UPM:n uutinen Jämsän Kaipolan paperitehtaan sulkemisesta on vakava. Skinnarin mukaan on erittäin tärkeää aloittaa välittömästi toimet uusien työmahdollisuuksien kartoittamiseksi ja palveluiden tarjoamiseksi töitään menettäville henkilöille. Skinnari toteaa, että teollisuuden uudet tilaukset ovat laskeneet Suomessa voimakkaasti mutta vähemmän kuin Euroopassa laajemmin. Syynä tähän ovat erilaiset rajoitusratkaisut ja niiden onnistumiset keväällä. - Suomalaista teollisuutta turvaavat ratkaisut myös tänä korona-aikana ovat elinehto suomalaiselle työllisyydelle ja ihmisten työpaikoille. Tärkeä päätös on muun muassa se, että hallitus on sitoutunut laskemaan teollisuuden sähköveron EU:n minimiin. Päästöjä tullaan vähentämään leikkaamalla energiaveronpalautusta, mutta kokonaisuutena teollisuudelle syntyy vähintään kymmenien miljoonien säästöt hallituskaudella. Eniten hyötyy fossiilitonta sähköä käyttävä teollisuus, Skinnari sanoo. Skinn

Sanna Marinin linjapuhe SDP:n puoluekokouksessa 24.8.202024.8.2020 14:16:03 EESTTiedote

SDP:n puheenjohtajan Sanna Marinin linjapuhe Tampere 24.8.2020 Embargo kunnes puhe pidetty Muutokset puhuttaessa mahdollisia -- Meillä on yhteinen vastuu planeetastamme, kestävästä kehityksestä, yhteiskuntiemme kehittämisestä ja toisistamme. Toimimme yhdessä paremman tulevaisuuden saavuttamiseksi. Pystymme yhdessä toisiimme luottaen, demokratian keinoin ja rauhanomaisesti muuttamaan maailmaa. Kykenemme tekemään harkittuja valintoja ja vaikuttamaan elinympäristöömme. Sosialidemokraatit ovat osa kansainvälistä työväenliikettä. Olemme heikommassa asemassa olevien puolella ja pyrimme eriarvoisuuden ja osattomuuden poistamiseen. Haluamme luoda tulevaisuutta sosiaalisesti, ekologisesti ja taloudellisesti kestävän kehityksen varaan. Rakennamme rauhaa kansainvälisen yhteistyön keinoin ja pyrimme vahvistamaan demokratiaa ja oikeusvaltiota muiden samaa tavoittelevien kanssa. Kestävässä rauhan maailmassa ei turvauduta voimankäyttöön, vaan sopimuksiin ja yhteistyöhön. Tavoittelemme yhteiskuntaa, j