Kuvataiteilija Maria Wolframin vahvat naiskuvat haastavat perinteisen katseen

Taiteilija Maria Wolframin hauskat, hämmentävät ja kauniit maalaukset ammentavat mytologiasta, kansanperinteestä ja nykykuvastosta, ja ne haastavat ilakoiden perinteisen naisnarratiivin.

Uutuuskirja antaa laajan kokonaiskuvan kansainvälisesti menestyneen kuvataiteilijan tuotannosta. Kirjan artikkelien kirjoittajina ovat Ateneumin erikoistutkija Anu Utriainen, Vantaan taidemuseo Artsin näyttelyamanuenssi Christine Langinauer sekä Suomen Japanin instituutin johtaja Anna-Maria Wiljanen (esipuhe).

"Wolframin maalausten naisten – naiseksi oletettujen – mielentilaa ja tunnelatausta on jokseenkin vaikeaa määritellä, mutta monien olemuksessa häivähtää melankolia tai näennäisen hallitun, tyynen pinnan alle kätkeytyvä suru. – – Jännite maalausten henkilöiden välillä ei synny suhteesta toiseen sukupuoleen, vaan naisten suhteista toisiinsa. – – Naisteemaan on maalauksissa riemastuttavasti lisätty tunnistettavia elementtejä sekä taidehistoriasta että muoti-ilmiöistä."

– Anu Utriainen

Maria Wolframin teoksia on ollut esillä vuodesta 1998 alkaen yli kolmessakymmenessä yksityisnäyttelyssä ja lähes seitsemässäkymmenessä ryhmä- ja yhteisnäyttelyssä yli kahdessakymmenessä maassa: Suomessa, eri puolilla Eurooppaa, Israelissa, Brasiliassa, Yhdysvalloissa, Kiinassa ja Japanissa. Teokset ovat kokeellisia – maalauksia, tilallisia installaatioita ja veistosmaisia rakennelmia, joissa yhdistyvät monipuolisesti eri materiaalit, tekstiiliveistäminen ja maalaus.

Maria Wolframin teoksia on esillä Akateemisen kirjakaupan 2. kerroksen näyttelytilassa (Keskuskatu 1) 1.–28.12.2021. Näyttelyn avajaiset ovat keskiviikkona 1.12.2021 klo 17–19.

Maria Wolfram – Paintings | Maalauksia | Målningar
128 sivua, sidottu
Parvs 2021

Maria Wolfram. Paintings | Maalauksia | Målningar, Parvs 2021
The Point of No Return, 2021, tussi, akryyli, öljy ja kollaasi paperille, 100 x 206 cm. Kuva: Risu Bredenberg
Fragmented Stories II, 2020, itussi, öljy ja kollaasi mdf-levylle, 30 x 30 cm. Kuva: Risu Bredenberg
The Assembly, 2018, akryyli ja öljy mdf-levylle, 110 ⊗ 140 cm. Kuva: Risu Bredenberg
Hårsvallet och hennes syskon, 2014, akryyli ja öljy mdf-levylle sekä tussi ja öljy peilille, 570 x 215 cm. Kuva: Maria Wolfram
Doften av vår, 2021, tussi ja öljy mdf-levylle, 30 x 30 cm. Kuva: Risu Bredenberg
What If Helene Had Been Herbert, 2018, akryyli ja öljy mdf-levylle, 140 x  110 cm. Kuva: Risu Bredenberg
What If Helene Had Been Herbert, 2018, akryyli ja öljy mdf-levylle, 140 x 110 cm. Kuva: Risu Bredenberg
Porvoon Taidehalli, 2016, osa installaatiosta (Chimera). Kuva Maria Wolfram
Walk With Me, 2019, installaatio, tussi ja öljy mdf-levylle, 12 maalausta, 250 x 100 cm. Kuva: Maria Wolfram
Maria Wolfram. Kuva: Risu Bredenberg

Marjatta Hanhijoen akvarellit ja grafiikansarjat näyttelyssä ja kirjana10.11.2021 13:10:48 EET | Tiedote

Kuvataiteilija Marjatta Hanhijoki (s. 1948) tunnetaan arkirunollisista akvarellimaalauksistaan ja ystäviä ja kollegoita kuvaavista grafiikansarjoistaan. Nämä intiimit ja herkät kuvat läheisyydestä ja yhdessäolosta ovat samalla tutkielmia naiseuden olemuksesta. Hanhijoen mestarillinen akvarellitekniikka ja ilmiömäinen kyky tehdä arkisista näkymistä – työhuoneen seinästä, ikkunalaudan tavarajoukosta – poeettisia ja tunnelatautuneita rajauksia ovat poikkeuksellisia Suomessa. Marjatta Hanhijoki tunnetaan erityisesti yksityiskohtaisista interiöörikuvauksistaan. Teoksen ovat kirjoittaneet Taideyliopiston Kuvataideakatemian dekaani Hanna Johansson ja Helsingin yliopiston taidehistorian dosentti Erkki Anttonen. Kirjan esipuheen on kirjoittanut Taidehallin näyttelypäällikkö Eeva Holkeri. Silminnähden-kirja liittyy Helsingin Taidehallissa tällä viikolla avautuvaan samannimiseen näyttelyyn. Näyttely on avoinna yleisölle 13.11.2021–2.1.2022. Marjatta Hanhijoki – Silminnähden | Synbarligen 144 sivu

Kuva-aarre sadan vuoden takaa: kyläkuvaaja Hanna Heinilän pelastuneet valokuvat6.10.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Sata vuotta sitten Luvialla elänyt kyläkuvaaja Hanna Heinilä (1890–1981) oli itseoppinut varhainen harrastajakuvaaja. Hän aloitti valokuvaamisen 16-vuotiaana vuonna 1906 ja kuvasi maisemia ja ihmisiä ainutlaatuisella, taiteellisella otteella. Sattumalta löytyneissä ja täpärästi hävitykseltä pelastuneissa hämmästyttävissä valokuvissa näkyy koko elämän kirjo lapsuudesta kuolemaan ja kylän ensimmäisistä traktoreista purjealuksiin.

Uutuuskirja Ivan Timiriasewin 1900-luvun alun Helsinki-kuvista28.9.2021 08:12:46 EEST | Tiedote

Venäläinen ratsuväenupseeri ja kenraalikuvernöörin adjutantti Ivan Timiriasew (1860–1927) tallensi aikansa Helsinkiä satoihin valokuviin, jotka ovat kiehtovia dokumentaarisia välähdyksiä pääkaupungin elämästä sadan vuoden takaa. Helsingin kaupunginmuseo ja Kustannusosakeyhtiö Parvs julkaisevat 7.10.2021 Iisa Aaltosen ja Elina Maaniityn kirjoittaman kirjan Ivan Timiriasew – Helsinkiläinen valokuvaaja.