Oy Snellman AbOy Snellman Ab

Kvalitativt samarbete ger resultat – Sojafritt foder även till suggor

Som resultat av Snellmans och Hankkijas samarbete breddas nu urvalet av sojafria kompletteringsfoder även till suggor. Från början av oktober lanseras sojafritt koncentrat Maatiaispossu Tiineys Tiiviste som en del i serien av kompletteringsfoder för Lantgriskedjan. I gårdstestning har sojafritt koncentratfoder fungerat väl för dräktiga suggor och produkten är nu klar för användning.

– Maatiaispossu Tiineys Tiiviste koncentrat utnyttjar mångsidigt olika råvaror som ersätter soja. Därigenom säkras tillräcklig proteintillgång och en viktig fibersammansättning med tanke på suggornas välmående och råmjölksproduktion, berättar Hankkijas utvecklingschef Satu Valkama

Sojafritt dräktighetsfoder minskar behovet av soja i suggornas utfodring med ca 30 %. Det är ett betydande steg mot Snellmans mål att minska svinkedjans sojaberoende. På lång sikt söker vi tillsammans lösningar för att helt avstå från sojaanvändning.

Sojafri Superior utfodring med bondböna förbättrar köttkvaliteten

Sojafri Maatiaispossu Superior utfodring, som lanserades för gödsvinens slutuppfödning år 2018, har varit en verklig framgång med tanke på produktionsresultaten och framför allt med avseende på köttkvaliteten.

Praktiska resultat visar att en slutuppfödning som baseras på bondböna avsevärt förbättrar grisköttets kvalitet, berättar utvecklingschef Kirsi Partanen från Snellman. Detta inverkar positivt på köttprodukternas tillverkningsprocess genom att minska behovet av tillsatsämnen. Försök att ersätta sojan med riklig användning av industrins flytande biprodukter har däremot i vår uppföljning inverkat negativt på köttkvaliteten.

I Snellmans produktionskedja används endast traditionell, icke genmodifierad, Pro Terra-certifierad soja. Snellmans Köttförädling Ab och Hankkija Oy har sedan år 2017 haft utvecklingssamarbete för att minska grisköttproduktionens sojaberoende. Eftersom sojaproteinets kvalitet lämpar sig mycket väl för grisar, har vi genom målmedvetet utvecklingsarbete velat finna långsiktiga lösningar som varken försämrar griskedjans produktivitet eller köttkvaliteten.

En helt sojafri griskedja är möjlig och vi går mot det målet, ett steg i taget, genom att säkra tillgången på ersättande inhemska råvaror och utfodringens konkurrenskraft. De senaste åren har utmanande väderförhållanden bromsat ökningen av inhemsk proteinproduktion. Vår målsättning är fortsättningsvis att befrämja gårdarnas egen proteinproduktion och utveckla utfodringslösningar som ger mervärde i hela kedjan från primärproduktion till färdiga slutprodukter. Tillsammans, mot allt bättre!

Hankkija Oy
Satu Valkama, utvecklingschef, 010 402 7625, satu.valkama@hankkija.fi
Henrik Willberg, foderverksamhetens direktör, 010 402 7980, henrik.willberg@hankkija.fi

Snellmans Köttförädling Ab