Kvarnström och Feldt-Ranta kandiderar för ett rättvisare Finland

Finlands svenska socialdemokrater (FSD) ställer upp två kandidater från Raseborg i vårens riksdagsval. Johan Kvarnström och Maarit Feldt-Ranta ser fram emot att föra kampanj tillsammans i Västnyland.

– I april är det möjligt att vända riktning i Finland. Till det behövs det kandidater, som är villiga att jobba för mera inkluderande och rättvist Finland, säger partiets vice ordförande Maarit Feldt-Ranta.

– Jag är glad att Johan Kvarnström vill kandidera tillsammans med mig i Nyland i vårens riksdagsval. Johan är otroligt duktig och har redan i lokalpolitiken visat, att han har kapacitet att få saker och ting att hända. Tillsammans kan vi som riksdagskandidater representera både erfarenhet, iver och kontinuitet.

Kvarnström är ödmjukt tacksam för förtroendet som en kandidatur innebär och glad att partiet ställer upp två finlandssvenska socialdemokrater från Västnyland.

– Det blir lika roligt som ärofyllt att föra kampanj tillsammans med Maarit Feldt-Ranta.

Kvarnström stod länge utanför politiken på grund av sitt jobb som journalist, men ställde upp i senaste kommunalval – med framgång – i och med att han började på partitidningen Arbetarbladet 2017.

– Kommunalpolitiken har gett mersmak, jag har varit som fisken i vattnet samtidigt som jag via jobbet kommit djupt in i arbetarrörelsen. Därtill behöver Finland nu verkligen en stabil nordisk välfärdspolitik i dessa tider av främlingsfientlighet och arbetstagarfientlig högerpolitik. En modern miljömedveten socialdemokrati kan enligt mig bäst möta de gemensamma utmaningarna, från klimatförändringar till ekonomisk ojämlikhet, säger Kvarnström som i Raseborg gjort fullmäktigemotioner om bland annat avgiftsfri småbarnspedagogik och mer service för papperslösa.

– En sak jag brinner för att föra fram är SDP:s allmäntrygghetsmodell, ett alternativ till både dagens fragmenterade sociala stödsystem och till en enligt mig riskfylld basinkomst. Jag har livserfarenhet av att vara både studerande, snuttjobbande och arbetslös familjefar, även med sjukdom i familjen, och vi måste bort från ett system där många faller mellan stolar och skickas från lucka till lucka. Stöd ska faktiskt stödja och modellen vara sådan att det alltid lönar sig att jobba.

Nyckelorden för Kvarnströms politiska engagemang är bildning, miljö och mänskliga rättigheter.

– Det finns hur mycket som helst att ta itu med politiskt. Vi behöver en sann klimatomställning, förlängd läroplikt och genuint avgiftsfri utbildning på andra stadiet, ett rättvisare skattesystem, satsningar på oberoende forskning, en samtyckeslag, en asylpolitik som inte strider mot barnkonventionen och andra mänskliga rättigheter, med mera.

– I valet vill jag lyfta fram konkreta saker som behovet av en familjeledighetsreform för mer jämställdhet och satsningar på utbildning och forskning. Det behövs breda satsningar på kunnande för att möta tidens utmaningar, i kontrast till de nedskärningar i forskning och utbildning som regeringen gjort, säger Johan Kvarnström.

Johan Kvarnström

Bor: I Ekenäs, Raseborg.

Ålder: 32 år.

Familj: Katarina Backas, sönerna Aron och Adrian, döttrarna Agnes och Siiri.

Jobb: Arbetarbladets chefredaktör.

Utbildning: Filosofie magister.

Parti: SDP.

Förtroendeuppdrag: Ledamot i Raseborgs stadsfullmäktige, bildningsnämndens vice ordförande, ledamot i planläggningsnämnden.

Passion: Hiphop, tidigare sidokarriär som rapparen Qruu.

Johan Kvarnström
Johan.Qruu.Kvarnstrom@gmail.com

Kvarnströms kampanjchef:
Camilla Grundström
camilla.grundstrom@minmail.fi

Maarit Feldt-Ranta
maarit.feldt-ranta@eduskunta.fi

Johan Kvarnström. Fotot: Christoffer Relander
Maarit Feldt-Ranta och Johan Kvarnström. Foto: Jukka-Pekka Relander

Finlands svenska socialdemokrater FSD är det svenska distriktet inom SDP. FSD ställer upp kandidater i Helsingfors, Nylands, Egentliga Finlands och Vasa valkrets.

SDP:n puheenjohtaja Rinne palasi Suomeen11.1.2019 21:42Tiedote

Matkallaan Espanjassa sairastunut SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne ja hänen vaimonsa Heta Ravolainen-Rinne ovat palanneet turvallisesti Suomeen perjantai-iltana. Puheenjohtaja Rinteen toipuminen on edennyt, mutta hän jatkaa toipumista sairaalahoidossa myös kotimaassa. Rinne joutui Espanjassa sairaalahoitoon vakavan keuhkokuumeen vuoksi. Myös Rinteen vaimo oli sairaalahoidossa hengitystieinfektion takia. Aiemmin tällä viikolla ilmoitettiin, että Rinne on sairauslomalla tammikuun loppuun asti. Arvio sairausloman kestosta on edelleen sama. Lisätietoja: Dimitri Qvintus, 050 574 0956 SDP:n puheenjohtajan viestintävastaava

SDP:n puheenjohtaja Rinne sairauslomalla tammikuun7.1.2019 15:56Tiedote

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne on sairauslomalla tammikuun ajan. Rinteen vointi on parantunut ja hänen arvioidaan palaavan töihin helmikuun alussa. Rinne joutui Espanjan lomamatkallaan sairaalahoitoon keuhkokuumeen vuoksi. Myös Rinteen puoliso on edelleen sairaalahoidossa. Toipuminen keuhkokuumeesta estää toistaiseksi puheenjohtaja Rinteen lentomatkustamisen. Rinne ja hänen puolisonsa joutuvat jatkamaan toipumistaan Espanjassa, kunnes he ovat matkustuskuntoisia. Lisätietoja: Dimitri Qvintus, 050 574 0956 SDP:n puheenjohtaja Antti Rinteen viestintävastaava

Kutsu medialle: SDP:n Osaamispolku 2030: Tulevaisuuden korkeakoulutusta ja tiedettä7.1.2019 14:54Tiedote

Hyvä median edustajan, lämpimästi tervetuloa SDP:n ja TSL:n Osaamispolku 2030: Tulevaisuuden korkeakoulutusta ja tiedettä -seminaariin: AIKA: 9.1. kello 12-16 PAIKKA: Tiedekulma (Yliopistonkatu 4, Helsinki) Suomalainen korkeakoulujärjestelmä on ollut muutoksen kourissa jo kymmenen vuoden ajan. Viimeisen hallituskauden aikana on supistettu merkittävästi korkeakoulujen rahoitusta ja muutettu rahoitusehtoja. Samanaikaisesti on puhuttu tieteentekijöiden aivovuodosta ulkomaille tai tieteentekijöiden epämääräisistä työoloista. Myös opiskelijoiden opintotukea on leikattu ja lainaosuutta kasvatettu. Koulutuksen järjestäjien on täytynyt miettiä uudestaan kolmen päätehtävänsä toteuttamista. Mikä on korkeakoulujen tulevaisuus Suomessa? Keskustelemassa: Arvoisa Helsingin yliopiston hallituksen puheenjohtaja, presidentti Tarja Halonen Opetus- ja kulttuuriministeriön kansliapäällikkö Anita Lehikoinen Arene ry toiminnanjohtaja Petri Lempinen VTT:n älykkään teollisuuden ja energiajärjestelmien -yksikö

SDP:n Skinnari ja Torsti ehdottavat kansallisten, yritysvetoisten innovaatiokeskusten perustamista2.1.2019 07:25Tiedote

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Ville Skinnari ja kansanedustaja Pilvi Torsti vaativat seuraavalta hallitukselta mittavia toimia suomalaisen tutkimus- ja innovaatiokulttuurin edistämiseksi. Suomen tulee tavoitella TKI-toimintaympäristönä kärkipaikkaa maailmassa. Seuraavan hallituksen on laadittava pitkän aikavälin suunnitelma, jolla tutkimus-, kehitys- ja innovaatiorahoituksen taso nostetaan 4 prosenttiin BKT:sta vuoteen 2030 mennessä.