Kvarnström och Feldt-Ranta kandiderar för ett rättvisare Finland

Finlands svenska socialdemokrater (FSD) ställer upp två kandidater från Raseborg i vårens riksdagsval. Johan Kvarnström och Maarit Feldt-Ranta ser fram emot att föra kampanj tillsammans i Västnyland.

– I april är det möjligt att vända riktning i Finland. Till det behövs det kandidater, som är villiga att jobba för mera inkluderande och rättvist Finland, säger partiets vice ordförande Maarit Feldt-Ranta.

– Jag är glad att Johan Kvarnström vill kandidera tillsammans med mig i Nyland i vårens riksdagsval. Johan är otroligt duktig och har redan i lokalpolitiken visat, att han har kapacitet att få saker och ting att hända. Tillsammans kan vi som riksdagskandidater representera både erfarenhet, iver och kontinuitet.

Kvarnström är ödmjukt tacksam för förtroendet som en kandidatur innebär och glad att partiet ställer upp två finlandssvenska socialdemokrater från Västnyland.

– Det blir lika roligt som ärofyllt att föra kampanj tillsammans med Maarit Feldt-Ranta.

Kvarnström stod länge utanför politiken på grund av sitt jobb som journalist, men ställde upp i senaste kommunalval – med framgång – i och med att han började på partitidningen Arbetarbladet 2017.

– Kommunalpolitiken har gett mersmak, jag har varit som fisken i vattnet samtidigt som jag via jobbet kommit djupt in i arbetarrörelsen. Därtill behöver Finland nu verkligen en stabil nordisk välfärdspolitik i dessa tider av främlingsfientlighet och arbetstagarfientlig högerpolitik. En modern miljömedveten socialdemokrati kan enligt mig bäst möta de gemensamma utmaningarna, från klimatförändringar till ekonomisk ojämlikhet, säger Kvarnström som i Raseborg gjort fullmäktigemotioner om bland annat avgiftsfri småbarnspedagogik och mer service för papperslösa.

– En sak jag brinner för att föra fram är SDP:s allmäntrygghetsmodell, ett alternativ till både dagens fragmenterade sociala stödsystem och till en enligt mig riskfylld basinkomst. Jag har livserfarenhet av att vara både studerande, snuttjobbande och arbetslös familjefar, även med sjukdom i familjen, och vi måste bort från ett system där många faller mellan stolar och skickas från lucka till lucka. Stöd ska faktiskt stödja och modellen vara sådan att det alltid lönar sig att jobba.

Nyckelorden för Kvarnströms politiska engagemang är bildning, miljö och mänskliga rättigheter.

– Det finns hur mycket som helst att ta itu med politiskt. Vi behöver en sann klimatomställning, förlängd läroplikt och genuint avgiftsfri utbildning på andra stadiet, ett rättvisare skattesystem, satsningar på oberoende forskning, en samtyckeslag, en asylpolitik som inte strider mot barnkonventionen och andra mänskliga rättigheter, med mera.

– I valet vill jag lyfta fram konkreta saker som behovet av en familjeledighetsreform för mer jämställdhet och satsningar på utbildning och forskning. Det behövs breda satsningar på kunnande för att möta tidens utmaningar, i kontrast till de nedskärningar i forskning och utbildning som regeringen gjort, säger Johan Kvarnström.

Johan Kvarnström

Bor: I Ekenäs, Raseborg.

Ålder: 32 år.

Familj: Katarina Backas, sönerna Aron och Adrian, döttrarna Agnes och Siiri.

Jobb: Arbetarbladets chefredaktör.

Utbildning: Filosofie magister.

Parti: SDP.

Förtroendeuppdrag: Ledamot i Raseborgs stadsfullmäktige, bildningsnämndens vice ordförande, ledamot i planläggningsnämnden.

Passion: Hiphop, tidigare sidokarriär som rapparen Qruu.

Johan Kvarnström
Johan.Qruu.Kvarnstrom@gmail.com

Kvarnströms kampanjchef:
Camilla Grundström
camilla.grundstrom@minmail.fi

Maarit Feldt-Ranta
maarit.feldt-ranta@eduskunta.fi

Johan Kvarnström. Fotot: Christoffer Relander
Maarit Feldt-Ranta och Johan Kvarnström. Foto: Jukka-Pekka Relander

Finlands svenska socialdemokrater FSD är det svenska distriktet inom SDP. FSD ställer upp kandidater i Helsingfors, Nylands, Egentliga Finlands och Vasa valkrets.

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne ja Ruotsin ulkoministeri Margot Wallström: Suomen EU-puheenjohtajuuskausi on tärkeä mahdollisuus EU:lle – Tarvitsemme vahvempaa yhteistyötä Afrikan kanssa19.3.2019 12:23:35 EETTiedote

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne ja Ruotsin ulkoministeri Margot Wallström Yhteinen kannanotto Helsingissä 19.3.2019: Suomen EU-puheenjohtajuuskausi on tärkeä mahdollisuus EU:lle – Tarvitsemme vahvempaa yhteistyötä Afrikan kanssa EU Euroopan unioni on ihmisiä varten. Jos unohdamme tämän, emme saavuta kansalaisten luottamusta. Siksi sosiaalisten kysymysten, oikeudenmukaisen työn ja hyvän työympäristön on oltava tärkeämmällä sijalla EU-yhteistyössä. Haluamme uudistaa unionia ja tehdä siitä entistä paremman. Tarvitsemme vahvaa ja yhtenäistä EU:ta vastaamaan globaaleihin haasteisiin. Suomen EU-puheenjohtajuuskausi vuoden 2019 jälkipuoliskolla tarjoaa mahdollisuuden nostaa esille asioita ja muotoilla Euroopan unionin agendaa. Suomen Sosialidemokraattinen puolue haluaa nostaa esille neljä Suomen puheenjohtajuuskauden kärkiteemaa 1) sosiaalisen ulottuvuuden vahvistamisen ja oikeudenmukaisen työelämän sekä hyvinvointitalouden, 2) arktisuuden ja pohjoiset yhteydet, 3) kiertotalouden ja ilmastopo

Medialle tiedoksi: SDP:n puheenjohtaja Antti Rinteen puhe puoluevaltuustossa 17.3.17.3.2019 13:40:00 EETTiedote

SDP:n puoluevaltuusto 17.3.2019 Puheenjohtaja Antti Rinne MUUTOKSET PUHUTTAESSA MAHDOLLISIA Arvoisat SDP:n puoluevaltuuston jäsenet, hyvät tulevaisuudentekijät, ystävät ja toverit, bästa vänner! Yksi parhaista tunteista, minkä ihminen voi kokea, on se hetki, kun palaa kotiin pitkän matkan jälkeen. Viime viikkojen aikana olen kokenut sen tunteen kaksi kertaa. Reilu kolme viikkoa sitten avasin Mäntsälän kotioven pitkän tauon jälkeen. On vaikea kuvailla, kuinka hyvältä tuntui tulla kotiin. Se oli iloinen ja onnellinen hetki. Toinen kerta oli, kun palasin eduskuntaan ja tapasin ystävät ja työtoverit. Tänäänkin, omien keskellä, minusta tuntuu siltä, että palaan kotiin. Ette usko, kuinka hyvältä tuntuu olla täällä. Minulla on ollut teitä ikävä. Oman sairaslomani keskellä sain kuulla surullisen uutisen Maarit Feldt-Rannan sairauden uusiutumisesta. Vaikka tämä mahdollisuus oli tiedossa, uutinen järkytti. Maarit on ollut vahva lenkki puoluejohdossa ja toivon hänelle ja hänen läheisilleen voimia