Kyl maar! Turun linna uudessa Emma Klemetin suunnittelemassa arvassa

Suomen juhlavuoden hengessä kuusi suomalaista nähtävyyttä ja murreilmaisua on kuvitettu raaputusarpoihin. Mukana ovat Turun linnan lisäksi Raippaluodon silta, Tampereen Näsinneula, Olavinlinna Savonlinnassa, Toripolliisi-patsas Oulussa ja Olympiastadionin torni Helsingissä. Arpoja ryydittävät myös paikalliset murreilmaukset: Kato nääs, Skudaa, Voe tokkiisa, Ookko nää ja Tsiigaa.

Veikkaus pyysi keväällä 2016 Pekka Halosen akatemian opiskelijoita suunnittelemaan kuuden arvan sarjan. Yhteistyöhön osallistui 15 graafisen suunnittelun opiskelijaa. Opiskelijoille annettiin aiheen suhteen vapaat kädet. Nyt Suomen juhlavuonna päätettiin toteuttaa helsinkiläisen Emma Klemetin suunnittelema arpasarja, joka kuvaa kuuden suomalaiskaupungin nähtävyyksiä.

– Aluksi aiheen keksiminen oli hankalaa. Tutkin, millaisia aiheita arvoissa jo on. Päädyin Suomen kaupunkeihin, nähtävyyksiin ja murteisiin, koska ne herättävät suomalaisten mielenkiinnon sukupuolesta, iästä ja asuinpaikasta riippumatta, Emma Klemetti kertoo.

Töistä toteutetaan lähivuosina kymmenkunta

Emma Klemetti sanoo olevansa tyytyväinen arpasarjan ulkoasuun.

– Sarjasta tuli mielestäni selkeä, yhdenmukainen ja helposti lähestyttävä, suunnittelija kuvaa lopputulosta.

Pekka Halosen akatemia on kuvallisen ilmaisun koulutukseen erikoistunut Keski-Uudenmaan ammattiopiston toimipiste Tuusulassa. Emma Klemetti valmistui akatemiasta graafiseksi suunnittelijaksi tämän vuoden keväällä ja työskentelee tällä hetkellä markkinointi- ja mainostoimistossa.

– Oli hienoa saada asiakastyö jo opiskeluaikana. Onhan se käsittämätöntä, että oma kädenjälki on näkyvissä ympäri Suomen – vieläpä oman nimen kanssa!

Opiskelijoiden töistä tullaan lähivuosien aikana toteuttamaan noin kymmenen arpasarjaa, joista osa Euro-arpoja ja osa Massi-arpoja.

Ensimmäinen oppilaitosyhteistyö

Suurin osa Veikkauksen arvoista suunnitellaan omien graafikoiden voimin, ja välillä käytetään myös ulkopuolista apua ulkoasuun.

– Tämä oli ensimmäinen kerta, kun teimme arpoja yhdessä oppilaitoksen ja opiskelijoiden kanssa. Uskon, että hyödyimme kaikki tästä yhteistyöstä. Pekka Halosen akatemia ja graafisen suunnittelun opiskelijat lähtivät innolla projektiin mukaan, kertoo Veikkauksen raaputusarpojen tuotepäällikkö Riitta Mesilaakso-Lehtola.

Uudessa Suomen eri kaupunkeja kuvaavassa arpasarjassa nähdään graafista suunnittelua opiskelleen Emma Klemetin kuvallista ilmaisua. Euro-arvan hinta on nimensä mukaisesti yksi euro, ja päävoitot 1 000 euroa. Arpoja on myynnissä lähes jokaisessa kioskissa ja marketissa ympäri Suomen.

Veikkaus on kotimainen peliyhtiö, ja meillä on erityinen tehtävä. Haluamme, että pelejämme pelataan turvallisesti ja maltilla. Rahapelejämme pelaavat lähes kaikki aikuiset suomalaiset, ja meillä on kaksi miljoonaa etuasiakasta. Pelaajien ansiosta yhteiseen hyvään kertyy yli miljardi euroa vuodessa. Pelien tuotoilla tarjotaan mahdollisuuksia parempaan elämään.