Kylvä sitä mitä ostetaan – Kotimaiselle öljykasvisadolle on kysyntää

MTK ja Avena Nordic Grain Oy: Lisää raaka-ainetta kotimaasta Kirkkonummella sijaitseva Avena Nordic Grain Oy:n öljynpuristamo tarvitsee vuosittain 130 000 tonnia rypsin ja rapsin siementä, josta puristetaan laadukasta kasviöljyä. Loppuosasta siementä syntyy rypsipuristetta, tärkeää valkuaispitoista täydennysrehua kotieläimille.

”Viime vuosina kotimaassa tuotettu öljykasvimäärä on jäänyt valitettavan pieneksi”, harmittelee Avenan toimitusjohtaja Tero Heikkinen. ”Tällöin olemme joutuneet täydentämään puristamon vaatiman määrän tuontitavaralla.” Avenan tavoitteena on, että kaikki Kirkkonummella tarvittava rypsi ja rapsi saataisiin Suomesta.

”Kevään kylvösuunnitelmia ehtii vielä muokkaamaan sen mukaan, mille on kysyntää”, muistuttaa MTK:n maatalousjohtaja Johan Åberg. ”Siksi kannattaa varmistaa, että öljy- ja valkuaiskasvit ovat mukana viljelyssä.” Molemmille on tiedossa varma ostaja kotimaassa.

Öljykasvit ovat tärkeä osa tilan monipuolista viljelykiertoa. Niiden viljely hyödyttää esikasviarvonsa ja maata kuohkeuttavan vaikutuksensa vuoksi myös muita viljelykierrossa olevia kasveja. ”Öljykasvien hintataso on houkutteleva viljoihin nähden, ja viljelyn kannattavuus on hyvällä tasolla”, Heikkinen toteaa.

”Kasvivalikoiman laajentaminen olisi tärkeä myös tilojen markkinariskien hallitsemiseksi,” Åberg huomauttaa. ”Viljojen hinnoitteluun liittyy tälle kaudelle paljon epävarmuustekijöitä, kun yleinen taloustilanne on koronakriisistä johtuen erittäin haastava.”

Hinta pohjautuu suoraan pörssiin

Öljykasvien hinnoittelu pohjautuu pörssihintoihin enemmän kuin monen muun viljelykasvin kohdalla. ”Öljykasvikauppaa voi tehdä viljelijän oman valinnan mukaan kolmella eri tavalla: nyt-hinnoittelulla, termiinisopimuksella tai basis-sopimuksella”, kertoo Heikkinen. ”Jokainen näistä hinnoittelumalleista pohjautuu Euronext Pariisin pörssihintaan.”

Yleisin kaupankäyntitapa on nyt-hinta eli niin sanottu käteiskauppahinta. Termiini- ja basis-sopimukset sen sijaan suuntaavat kauppaa enemmän kohti tulevaisuutta. Termiinisopimuksessa tietylle ajanjaksolle on sovittu termiinihinta, joka johdetaan Euronextin tuolle ajanjaksolle noteeraamasta rapsifutuurin hinnasta. ”Basis-sopimus sen sijaan siirtää hinnoittelun enemmän viljelijän suuntaan”, kuvaa Heikkinen. Basis-sopimuksessa sovitaan tietty ajanjakso, toimitettavan erän koko ja basis eli käteispreemio, joka vähennetään pörssihinnasta tai lisätään siihen. Viljelijä itse kiinnittää haluamassaan ajankohdassa pörssihinnan joko koko toimituserälle kerrallaan tai haluamissaan osissa. Lopullinen hinta muodostuu viljelijän kiinnittämästä pörssihinnasta ja basiksesta.

Tällä hetkellä Avenan tarjoaman öljykasvien basis-sopimuksen voi tehdä marraskuulle 2020 tai helmikuulle 2021. Kumpaankin vaihtoehtoon basis on 0 €/tn. Lisäksi Avena maksaa sopimusviljelijöilleen 5€/tn sopimuslisän, joka lisätään kaikkiin eri hinnoittelumalleihin. Tällöin esimerkiksi basis-sopimuksella rypsi- ja rapsisadon hinta on 5€/tn pörssihintaa korkeampi.

”Mahdollisuutta sitoa öljykasvisadon hinta suoraan pörssihintaan on kaivattu viljelijöiden keskuudessa”, muistuttaa MTK:n vilja-asiamies Max Schulman. ”Nyt kun se on mahdollista, sitä kannattaa todella hyödyntää.” Ylipäätään kaikessa maataloustuotannossa pitäisi pyrkiä aiempaa enemmän sopimusviljelyn suuntaan. ”Markkinoita täytyy seurata ja viljellä sitä, mille on kysyntää.”

Kohti korkeampaa valkuaisomavaraisuutta

Kotimainen rehuteollisuus käyttää runsaasti ulkomaalaista valkuaista esimerkiksi tuontirapsirouheen kautta. Muuttuvien tilanteiden vuoksi lähitulevaisuudessa on suuri riski sille, että logistiikassa tulee haasteita niin maailman, Euroopan kuin kotimaankin tasolla. ”Siksi onkin ensiarvoisen tärkeää, että valkuaisrehua tuotetaan tulevana kasvukautena kotimaassa entistä suurempi määrä”, toteaa Schulman. ”Kotimaisten toimijoiden: niin rehutehtaiden, maito-osuuskuntien kuin maatilojenkin olisi muutoinkin järkevää suosia entistä enemmän kotimaisia valkuaislähteitä tuontiraaka-aineiden sijaan.”

Öljy- ja valkuaiskasvien viljely on tärkeässä roolissa rakentamassa kotimaista valkuaisomavaraisuutta. Siksi peltokasvipalkkion öljy- ja valkuaiskasvitukeen on tulossa merkittävä korotus, joka nykyisillä pinta-aloilla mahdollistaisi reilusti yli 100 euron palkkiotason. Lopullinen päätös tuen tasosta tehdään lähipäivinä. ”Tämä on tärkeä ratkaisu toimialan kannalta”, kuvaa Åberg. ”Öljy- ja valkuaiskasvien tuen korottamisella on selkeä viljelyn tärkeyttä korostava viesti myös valtion suunnalta”.

Kotimaisen raaka-aineen saatavuus on elinehto kotimaisen öljynpuristamotoiminnan jatkumiselle tulevaisuudessa. ”Siksi öljykasvien viljelyn kehittäminen ja pitkäjänteinen yhteistyö viljelijöiden kanssa satotasojen kasvattamiseksi ovat Avenan toiminnassa avainroolissa, ja teemme parhaamme niiden edistämiseksi”, Heikkinen toteaa.

Monipuolisen viljelykasvivalikoiman säilyminen on koko toimialan etu, josta hyötyvät niin viljelijät kuin teollisuuskin. Kuten Heikkinen, Schulman ja Åberg toteavat: ”Öljykasvien viljely on meidän kaikkien yhteinen asia”.

Ryhdy öljykasvien sopimusviljelijäksi ja soita 010 402 2530.

Lue lisää: www.tulevaisuusonöljykasvien.fi

maatalousjohtaja Johan Åberg, MTK (020 4132 415 / johan.aberg@mtk.fi)

vilja-asiamies Max Schulman, MTK (040 825 2112 / max.schulman@mtk.fi)

toimitusjohtaja Tero Heikkinen, Avena Nordic Grain Oy (010 402 2310 / tero.heikkinen@avena.fi)

What do you want to do ?
New mailCopy

Hallituksen lisätalousarvio jätti paljon paikattavaa kestävän elvytyksen ydinasioihin eli biotalouteen ja digitalisaatioon3.6.2020 15:19:48 EESTTiedote

Hallituksen massiivinen 5,5 miljardin euron lisätalousarvioesitys sisältää monia tärkeitä koronakriisistä elpymiseen tähtääviä toimia, arvioi Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK. Vihreän talouden elpymiseen, digitaaliseen elpymiseen sekä lähipalvelujen ja kriisinkestävän yhteiskunnan elvyttämiseen liittyvät toimet jäivät kuitenkin vajaiksi. Julkisen talouden nettolainanotto kasvaa vuonna 2020 jo 18,8 miljardiin euroon. Uuden ja vanhan velan hoito ja kestävä kasvu edellyttävät merkittävää hyppyä kotimaisten uusiutuvien luonnonvarojen hyödyntämisessä ja työpaikkojen luomisessa.

Maaseudulle EU:n elvytysrahaa ja EU:n maatalousbudjettiin korotus, mutta kokonaistaso jää silti nykykautta pienemmäksi - turvetuotannon kehittämiselle jopa 200 miljoonan euron rahoitus2.6.2020 16:17:41 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK korostaa, että EU:n komission tänään esittämää elvytyspakettia ei kannata ostaa kuin sikaa säkissä. Elvytyspaketin mittakaava vastaa yli viiden vuoden EU-budjettimenoja. Näiden rahojen käyttöön ei kuitenkaan esitetä toimintamalleja eikä pelisääntöjä. MTK:n mielestä EU:n elvytys on tehtävä nykyisiä politiikka-alueita noudattaen ja esitettyä maltillisemmin. Muilta osin finanssipoliittinen elvytys tulisi jättää jäsenmaiden hoidettavaksi. EU:n tulee välttää käytännössä vastikkeettomia tulonsiirtoja.

Maa- ja metsätalouden rahoitusta vahvistettava EU:n budjetissa - yhtenäinen ja globaalisti vaikuttava Eurooppa on Suomen ja suomalaisen maaseudun etu27.5.2020 16:12:09 EESTTiedote

Koronapandemian vuoksi EU:n talouteen ja sen myötä monivuotiseen budjettikehykseen kohdistuu nyt ennennäkemättömiä haasteita. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK toivoo nopeaa päätöstä vahvasta monivuotisesta EU-budjetista (MFF) ja sen rinnalle suunnitellusta yhteisestä elvytysrahastosta. EU:n monivuotisen budjetin tulee sekä vastata uusiin haasteisiin että vahvistaa ja kehittää Euroopan kestävää biotaloutta. MTK kannattaa edelleen 10 prosenttia suurempaa budjettia kuin komissio esitti vuonna 2018. EU:n on tarjottava myös lyhytaikaista apua koronakriisistä toipumiseen. MTK vaatii, että yhteisen maatalouspolitiikan rahoitus on turvattava ja aiemman rahoitusesityksen suuret leikkaukset maaseudun kehittämisvaroihin on peruttava. Tuemme vahvasti Suomen hallitusta, jonka tavoitteena on maaseutuvarojen palautus EU:n budjettineuvotteluissa.

Kotimaan matkailussa miljardien mahdollisuus elvyttää taloutta – Visit Finlandin resursseja keskitettävä väliaikaisesti kotimaan matkailuun22.5.2020 08:34:57 EESTTiedote

Suomalaiset matkailijat kuluttavat keskimäärin noin 5 miljardia euroa vuodessa ulkomailla. Jos edes kolmasosa tästä käytetään kotimaan matkailuun, ovat kerrannaisvaikutukset mittavat: talous elpyy ja työllisyys paranee. Parasta elvytystä on tehostaa kotimaan matkailun markkinointia. Visit Finlandin resursseja pitää keskittää väliaikaisesti kotimaan matkailun markkinointiin. Lisäksi on varmistettava, että matkailuyrityksiä koskevat nykyiset ja tulevat tukimuodot ja -rahoitus huomioivat kaikki matkailuyritysten yritysmuodot ja niiden tuottamat moninaiset ja monipuoliset matkailupalvelut.

MTK:n ja yhteistyökumppaneiden huoltovarmuuskysely: Koronapandemia vaikuttanut usean maa- ja puutarhatilan tuotantopanosten saantiin ja tuotantoon21.5.2020 09:00:00 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n yhdessä kumppaniensa kanssa tekemän kyselyn mukaan koronapandemia on vaikuttanut maa- ja puutarhatilojen tuotantopanosten saatavuuteen tai tuotantoon 60 %:lla vastanneista tiloista. Yleisimmät vaikutukset ovat kyselyn mukaan olleet hengityssuojainten ja suojakäsineiden sekä kausityövoiman saatavuusongelmat, tietoliikenneverkkojen ruuhkautuminen sekä yrityksen talouden ja rahoitusaseman vaikeutuminen. Myös varaosien toimitus koneisiin ja laitteisiin on hidastunut. Maatalouden perustuotantopanosten osalta saatavuus on kuitenkin tähän saakka ollut hyvä. Siementen, lannoitteiden ja eläinrehun osalta vain muutama prosentti vastaajista ilmoitti kohdanneensa saatavuuden heikentymistä. Kysely toteutettiin viime viikolla osana huoltovarmuusorganisaation toimintaa ja siihen vastasi 765 maatila- ja puutarhayritystä ympäri maan.