Kymenlaakson lahja maailmalle!

KUTSU Tervetuloa Äijäkanteleet -yhtyeen musiikkivideon ’Suomi 100:a’ julkistamistilaisuuteen Kouvolaan 28.2. klo 16-17.30. Paikka: Betony, Oikokatu 2, 45100 Kouvola

Äijäkanteleet sanoittivat ja sovittivat tutun Mombasa -kappaleen uudestaan nimellä Suomi 100:a (Suomi sataa). Kyseinen kappale esitettiin ensimmäistä kertaa 25.11.2017 MTK-Kaakkois-Suomen 100-vuotisjuhlissa Lappeenrannassa. Sanat kertovat viljelijän viime syksyn sateisista sadonkorjuukokemuksista, mutta samalla muistuttavat ikuisesta optimistista kylvää joka kevät siemenet uudestaan peltoon, vastoinkäymisistä huolimatta.

MTK halusi omalta osaltaan tuoda kappaleen suuren yleisön tietoon osallistumalla kappaleen musiikkivideon tekoon ja äänitykseen. Nyt video on valmis ja julkistamistilaisuus järjestetään 28.2.2018. Tilaisuudessa on mahdollista haastatella Äijäkanteleet -yhtyeen muusikoita, joista monet ovat itsekin viljelijöitä. Lisäksi tilaisuudessa esitetään uusi musiikkivideo sekä muutama live-kappale.

Tilaisuus kutsuvieraille klo 16 alkaen ja muulle yleisölle klo 16.30 alkaen.

Tervetuloa!

Lisätiedot:

Tuula Dahlman, puh. 040 847 4277, MTK-Kaakkois-Suomi

Teemu Haimi, puh. 0500 859 369, Äijäkanteleet -yhtye

Tapahtuman Facebook-sivu:

MTK haluaa, että Suomi on jatkossakin edelläkävijä eläinten hyvinvoinnissa16.8.2018 08:39Tiedote

Maa- ja metsätalousministeriö tiedotti annettujen lausuntojen perusteella tehdyistä muutoksista eläinten hyvinvointilakiesitykseen. Esitys laiksi eläinten hyvinvoinnista tullaan antamaan eduskunnalle alkusyksyn aikana. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry näkee lakiesityksen vahvistavan edelleen Suomen roolia edelläkävijänä eläinten hyvinvoinnissa, mutta huomauttaa, että kotimaisen maataloustuotannon jatkuvuus ja kilpailukyky muuttuvassa ympäristössä tulee turvata. MTK korostaa, että uusi laki tulee vaikuttamaan tilojen kannattavuuteen ja näin myös maatalousyrittäjien hyvinvointiin.

MTK-liittojen puheenjohtajat kriisikokouksessa Satakunnassa: kuivuuden takia tarvitaan pikaisia toimenpiteitä2.8.2018 08:29Tiedote

MTK:n liittojen puheenjohtajat kokoontuivat kriisikokoukseen kuivuuden runtelemaan Satakuntaan 1.8. ja vaativat pikaisia toimenpiteitä maatilojen talousahdingon ratkaisemiseksi. Suomen maatalouden kannattavuus on heikentynyt jo usean vuoden ajan. Viime vuonna suoranaisen kadon aiheutti märkyys ja kylmyys, tämän vuoden vitsauksena ovat kuivuus ja kuumuus. Ruotsissa yksittäiset kunnat ja kauppa ovat sitoutuneet markkinoimaan ruotsalaisia tuotteita ja tukemaan näin viljelijää. MTK-liittojen puheenjohtajat vaativat kaupparyhmien johtajilta pikaisia linjauksia siitä, miten kauppa kantaa vastuunsa suomalaisen ruuan tulevaisuudesta.

MTK-TIEDOTE: MTK-Varsinais-Suomi avaa ”Jos lehmät puhuisivat” -näyttelyn Berliinissä tammikuussa 2019 – näyttelyyn haetaan kuvia nyt kaikille avoimella kuvakilpailulla30.7.2018 09:18Tiedote

MTK-Varsinais-Suomi kokoaa näyttelyn, jossa navetan ulkopuolella elävät ihmiset saavat kokea elämää lehmien parissa. "Jos lehmät puhuisivat" -näyttelytapahtuma avataan tammikuussa 2019 Berliinissä Saksassa. Sen jälkeen se kiertää Suomessa ainakin pari vuotta. Näyttelyyn haetaan nyt kuvia kilpailulla, johon voi osallistua 14.8.2018 asti. Kuvakilpailuun voi osallistua joko kuva-ammattilais-, lehmäammattilais- tai jokamies-/naissarjaan. Kilpailupalkintojen arvo on yhteensä noin 10 000 euroa.