Kymenlaakson lahja maailmalle!

KUTSU Tervetuloa Äijäkanteleet -yhtyeen musiikkivideon ’Suomi 100:a’ julkistamistilaisuuteen Kouvolaan 28.2. klo 16-17.30. Paikka: Betony, Oikokatu 2, 45100 Kouvola

Äijäkanteleet sanoittivat ja sovittivat tutun Mombasa -kappaleen uudestaan nimellä Suomi 100:a (Suomi sataa). Kyseinen kappale esitettiin ensimmäistä kertaa 25.11.2017 MTK-Kaakkois-Suomen 100-vuotisjuhlissa Lappeenrannassa. Sanat kertovat viljelijän viime syksyn sateisista sadonkorjuukokemuksista, mutta samalla muistuttavat ikuisesta optimistista kylvää joka kevät siemenet uudestaan peltoon, vastoinkäymisistä huolimatta.

MTK halusi omalta osaltaan tuoda kappaleen suuren yleisön tietoon osallistumalla kappaleen musiikkivideon tekoon ja äänitykseen. Nyt video on valmis ja julkistamistilaisuus järjestetään 28.2.2018. Tilaisuudessa on mahdollista haastatella Äijäkanteleet -yhtyeen muusikoita, joista monet ovat itsekin viljelijöitä. Lisäksi tilaisuudessa esitetään uusi musiikkivideo sekä muutama live-kappale.

Tilaisuus kutsuvieraille klo 16 alkaen ja muulle yleisölle klo 16.30 alkaen.

Tervetuloa!

Lisätiedot:

Tuula Dahlman, puh. 040 847 4277, MTK-Kaakkois-Suomi

Teemu Haimi, puh. 0500 859 369, Äijäkanteleet -yhtye

Tapahtuman Facebook-sivu:

Sipuleista makua ja terveyttä18.1.2019 09:38Tiedote

Kun ruokaan halutaan täyteläistä makua, siihen silputaan sipulia. Sipuli kestää pitkää hauduttamista, se toimii pikaisesti kypsennettävissä ruuissa ja aivan raakanakin sipulia syödään. Jokaiseen tarkoitukseen löytyy sipuliperheestä osuvin valinta. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulit ovat terveellisiä. Sipuleita on tutustuttavaksi monenlaisia, Suomessa viljeltyinä toista kymmentä erilaista. Viikko 4 on nimetty Sipuliviikoksi (21.–27.1.2019).

Suomalainen ruoka ja matkailu esillä Berliinissä ennätyssatsauksella ensi viikolla – Suomi maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa10.1.2019 12:17Tiedote

Suomi on ensi viikolla Berliinissä avautuvien, maailman suurimpien Grüne Woche -ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Saksaan on lähdössä 80 suomalaista ruoka- ja matkailuyritystä, jotka täyttävät kokonaisen messuhallin. Omina alueosastoinaan Suomen hallissa esittäytyvät Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten muodostama läntinen Järvi-Suomi, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu. Lapin yritykset ovat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä. Kuluttajille suunnatut messut järjestetään Berliinin messukeskuksessa 18.–27.1.2019.

MTK kommentoi VTT:n rokotetiedotetta: Suomalaisilla siipikarjatiloilla ei ole tarvetta käyttää antibiootteja eikä antibiootteja korvaavaa rokotetta9.1.2019 14:46Tiedote

VTT tiedotti 9.1.2019 kehittäneensä uuden menetelmän, jolla pystyttäisiin kustannustehokkaasti valmistamaan rokotetta lintujen erilaisten suolistomikrobien aiheuttamia infektiota vastaan. Tiedotteessa viitataan siihen, että kaikki kotimaiset kanat voitaisiin nyt rokottaa näitä suolistobakteereita vastaan. Tiedote on näiltä osin harhaanjohtava. VTT:n kehittämän siipikarjan suolistorokotteen markkinat ovat ulkomailla, ei kotimaassa.