Kymmenen vuotta ympäristöopetusta, 88 kummikoulua – HSY valitsi uudet kummikoulut harjoittelemaan arjen ympäristötekoja

Yksitoista koulua aloittaa HSY:n kummikouluina tänä lukuvuonna. Kummikouluissa harjoitellaan arjen ympäristötekoja. Tarjottavat oppitunnit ovat uuden opetussuunnitelman mukaisia.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on tarjonnut ympäristökasvatusta kummikouluille jo kymmenen vuoden ajan. Tämän vuoden kummikouluiksi HSY valitsi Helsingistä Hertsikan, Kulosaaren, Paloheinän ja Pihlajamäen ala-asteen koulut sekä Latokartanon ja Suutarinkylän peruskoulut. Espoosta kummikouluina aloittaa Iivisniemen, Niittykummun, Nuuksion ja Veräjäpellon koulut. Vantaalla kummikouluohjelmaan osallistuu Lehtikuusen koulu.

- Olemme tarjonneet jo 88 kummikoululle maksuttoman ympäristökasvatuskokonaisuuden kuluneen kymmenen vuoden aikana. Opettajat ovat kiitelleet kummikouluohjelmaa muun muassa siitä, että kummikouluvuosi aktivoi ja parantaa koko koulun ympäristökasvatusta, kertoo HSY:n ympäristöasiantuntija Päivi Vaisto.

Kummikouluohjelman tavoitteena on, että myös lukuvuoden jälkeen koulun henkilökunnalla ja oppilailla on hyvät mahdollisuudet jatkaa ympäristötyötä koulussa ja omassa arjessaan.

‒ Viime vuonna Suomen ympäristökasvatuksen Seura ry eli FEE Suomi myönsikin HSY:lle ympäristökasvatuksen tunnustuspalkinnon, ympäristökasvatuksen ruusun monipuolisesta valistus- ja neuvontatyöstämme, iloitsee Päivi Vaisto.

Tällä hetkellä kummikoulut voivat valita kahdesta eri teemasta - elintärkeä vesi ja kestävä kulutus. Veden kiertokulku, lähivesien tutkiminen, viemärietiketti ja vesivastuullisuus kuten järkevä veden käyttö ovat keskeisiä veteen liittyviä aiheita. Niitä opiskellaan kuudessa koulussa. Jätteen määrän vähentämistä, lajittelua ja kohtuullisten kulutusvalintojen tekemistä opetellaan viidessä koulussa.

HSY tarjoaa kummikouluille valmiita oppitunteja ja -materiaaleja sekä koulutusta opettajille. Oppilaita ja opettajia neuvovat Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen Ympäristökoulu Polun ympäristökasvattajat. Kunkin koulun omat ympäristövastaavat suunnittelevat yhdessä ympäristökasvattajan kanssa koululle koko lukuvuoden kestävän ohjelman.

Seuraava haku maaliskuussa 2018

HSY valitsee kummikouluohjelmaan vuosittain vähintään kymmenen kummikoulua pääkaupunkiseudulta ja Kirkkonummelta. Seuraava kummikouluhaku alkaa maaliskuussa 2018.

Elintärkeä vesi -teema on toistaiseksi tarjolla alakouluille. HSY kehittää parhaillaan myös ylä- ja yhtenäiskouluille vesiaiheista kummikouluohjelmaa, johon voi hakea keväästä 2018 alkaen.

Ympäristöasiantuntija Päivi Vaisto, puh. 040 705 5863, paivi.vaisto@hsy.fi

www.hsy.fi/kummikoulu

Vuosi kummikouluna rikasti koulutyötä Kontulassa:

Vesihuoltomaksujen muutokset vuonna 2018 – Kiinteistöjen jätehuoltomaksut pysyvät ennallaan20.10.2017 11:26Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden, HSY:n jäsenkunnissa vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksut nousevat keskimäärin yhden prosentin. Nostolla kustannetaan toimintavarmuutta turvaavia investointeja kuten uutta jätevedenpuhdistamoa. Nosto korottaa vesihuollon käyttömaksuja yhteensä kolme senttiä kuutiota kohden. Tämä tarkoittaa keskiverto-omakotiasujalle noin 11 sentin korotusta kuukaudessa. Vesihuollon palvelumaksut pysyvät ennallaan. Myös kiinteistöjen jätehuoltomaksut pysyvät ennallaan. Uudet maksut tulevat voimaan 1.1.2018.

HSY:n hallituksen kokous 20.10.201720.10.2017 10:42Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 20.10.2017 Hallitus päätti muun muassa esittää yhtymäkokouksen hyväksyttäväksi HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelman vuosille 2018 - 2020 sekä vesihuollon ja jätehuollon hinnat 1.1.2018 alkaen. Hallitus sai tiedoksi muun muassa Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen 30.9.2017. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesihuollon ja jätehuollon hinnoista. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisinHelsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymäviestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtalapuh. 040 593 6346www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 20.10.201718.10.2017 07:49Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 20.10.2017 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessahttp://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelman esittämisestä yhtymäkokouksen hyväksyttäväksi vuosille 2018 - 2020 sekä vesihuollon ja jätehuollon hinnoista 1.1.2018 alkaen. Hallitus saa tiedoksi muun muassa Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen 30.9.2017. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen talousarviosta ja vesihuollon sekä jätehuollon hinnoista. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 20.10.2017. Ystävällisin terveisinHelsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymäviestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtalapuh. 040 593 6346www.hsy.fi