Kiertoa Oy / Kiertonet

Kymmenientuhansien eurojen säästö ja arvokas ympäristöteko: Vanha tekonurmi päätyi jätteen sijasta hyötykäyttöön

Hämeenlinnan Liikuntahallit Oy myi jätteeksi menossa olevan tekonurmen Kiertonetissä 1 500 eurolla. Kauppa merkitsi merkittävää taloudellista säästöä ja oli kiertotaloutta edistävä, hieno ympäristöteko.

Jalkapallohallista poistettu tekonurmi löysi uuden omistajan.

– Tämä oli erinomainen homma. Meillä olisi mennyt hirveästi rahaa, jos tekonurmi olisi viety kaatopaikalle. Hävittäminen olisi maksanut kymmeniätuhansia euroja, kertoo työnjohtaja Pertti Sopenperä Hämeenlinnan Liikuntahallit Oy:stä.

Hyötyä myyjälle, ostajalle ja ympäristölle

Nyt tekonurmikaupasta hyötyivät sekä myyjä että ostaja.

– Saimme myynnistä rahallista hyötyä, mutta kauppa oli myös ostajan kannalta hyödyllinen. Hän sai hyvän tavaran itselleen, Sopenperä toteaa.

Tekonurmen myynti oli arvokas asia myös ympäristön kannalta: jätteen sijasta nurmi päätyi uusiokäyttöön.

– Oli erittäin hyvä homma, että se ei mennyt kaatopaikalle, Sopenperä sanoo.

Myös Kiertonet-palvelun tuottavan Kiertoa Oy:n toimitusjohtaja Pekka Kallunki on tyytyväinen kauppaan.

– Tämä oli hieno esimerkki siitä, kuinka Kiertonetin käyttö edistää kiertotaloutta ja on kannattavaa asiakkaillemme myös taloudellisesti, hän toteaa.

Satoja kommentteja Facebookissa

Kyseinen, jalkapallohallista poistettu tekonurmi herätti paljon mielenkiintoa, kun siitä kerrottiin lahjakorttiarvonnan kera Kiertonetin Facebook-sivulla toukokuussa.

Päivityksen yhteydessä kyseltiin, mihin ihmiset käyttäisivät kyseistä jalkapallohallista poistettua tekonurmimattoa.

Kommentteja tuli yli 700, ja tekonurmelle löytyi monenlaisia käyttöehdotuksia:

– Paikallisen päiväkodin pihalle, ettei lasten tarvis aina murskeen/hiekan päällä leikkiä.

– Lahjaksi lähiseudun lasten ja nuorten urheiluharrastusta tukemaan.

– Omalle pihalle, niin loppuisi se nurmikonleikkuu ja rikkaruohojen kitkentä.

– Tuohan ois kätevää istuttaa vaikka mansikkaa. Ei pääsis rikkaruohot valloilleen. Miksei mitä vaan kasveja. Tekis vaan taimille reijät.

Pertti Sopenperä, p. (03) 621 2714, pertti.sopenpera@hmlliikuntahallit.fi
Pekka Kallunki, p. 050 540 1609, pekka.kallunki@kiertonet.fi

Jalkapallohallista poistettu tekonurmi löysi uuden omistajan.

Kiertoa Oy / Kiertonet
Yrittäjäntie 12
60100 Seinäjoki

Kiertonet.fi on kiertotaloutta edistävä verkkohuutokauppa, jossa julkiset toimijat voivat myydä tarpeetonta omaisuuttaan. Mukana on jo yli 400 julkista organisaatiota – muun muassa yli puolet Suomen kunnista ja kaupungeista.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Kiertoa Oy / Kiertonet