Kysely: Ammatillinen lisäkoulutus parantaa työssä jaksamista - paikallista sopimista toivotaan lisää

Toimihenkilöliitto ERTOn kyselyn mukaan joka kolmas työntekijä sanoo työssä jaksamisen heikentyneen kuluvan vuoden aikana. Työntekijöiden mukaan ammatillinen lisäkoulutus parantaisi eniten työssä jaksamista. Lisäksi työntekijät toivoisivat lisää paikallista sopimista.

36 prosenttia työntekijöistä sanoo jaksavansa työssään huonommin kuin vuosi sitten. 11 prosenttia sanoo jaksamisensa parantuneen, ja noin puolella tilanne on säilynyt samana.

Tämä selviää Toimihenkilöliitto ERTOn jäsenilleen lokakuussa tekemässä kyselyssä, johon vastasi 3539 toimihenkilötehtävissä työskentelevää liiton edustamilta aloilta.

- Työssä jaksaminen on tällä hetkellä massiivinen työelämän haaste. Puolet vastaajista arvioi työnmäärän lisääntyvän seuraavan puolen vuoden aikana, mutta vain joka neljäs uskoo sen näkyvän henkilöstön määrän lisääntymisenä, sanoi Toimihenkilöliitto ERTOn puheenjohtaja Juri Aaltonen viikonloppuna liiton edustajiston kokouksessa.

Ammatillinen koulutus avainasemassa

22% vastaajista sanoo, että työn määrän vähentäminen parantaisi heidän jaksamistaan. Kuitenkin eniten vastaajista eli 30% mainitsee, että parhaiten työssä jaksamista edistää ammatillinen lisäkoulutus.

- Työelämä, ohjelmistot ja työn tekemisen tavat muuttuvat. Tuottavuuden ja työssä jaksamisen edistämiseksi on aivan välttämätöntä, että työnantajat lisäävät henkilöstön ammatillista koulutusta, Aaltonen sanoi Lahdessa pidetyssä kokouksessa.

ERTO hyväksyi viikonloppuna edustajistossa vuoden 2019 toimintasuunnitelman. ERTO tavoittelee kaikille parempaa työelämää muun muassa tarjoamalla itse jäsenilleen entistä enemmän ammatillista lisäkoulutusta, mukaan lukien esimieskoulutusta.

24 % vastaajista mainitsee työssä jaksamisen edistäjäksi paremman tuen esimieheltä. Aiemmin tänä vuonna ERTOn tekemässä kyselyssä kävi ilmi, että 60% ERTOn esimiesjäsenistä ei ole saanut esimieskoulutusta ja kuitenkin 40% näkee, että koulutus auttaisi heitä olemaan parempi esimies.

- Kun alaisten esimiestuen tarpeeseen lisätään se, ettei esimieskoulutusta juuri anneta, ollaan idioottimaisessa tilanteessa, sanoi Aaltonen.

Lisää paikallista sopimista, tiedonsaanti ongelma

32 prosenttia lokakuun kyselyn vastaajista haluaa lisätä paikallista sopimista. Joka kolmannen mielestä suurin ongelma paikallisen sopimisen lisäämisessä on henkilöstön riittämätön tiedonsaanti.

- Paikallinen aito sopiminen on kaikkien etu. Haluamme tukea sitä, että henkilöstön edustajan ja työnantajan välinen sopiminen lisääntyy. Kehotan työnantajaa luottamaan henkilöstöön ja kertomaan asiat avoimesti ja rehellisesti. Kun näin toimitaan, luodaan aito mahdollisuus reiluun paikalliseen sopimiseen, sanoi Juri Aaltonen Lahdessa.

Kolmasosa työntekijöistä työskentelee tällä hetkellä etänä – puolella työpaikan johtamiskäytännöt ontuvat27.4.2020 06:45:00 EESTTiedote

Kolmasosa palkansaajista tekee tällä hetkellä etätöitä. Heistä puolet kertoo, ettei esimies seuraa heidän työtaakkaansa tai jaksamistaan. Joka neljäs sanoo, ettei ole saanut kriisiaikana riittävän hyviä ohjeistuksia esimieheltään etätyön tekemiseen. Tämä tuli ilmi Toimihenkilöliitto ERTOn tekemästä kyselystä, johon vastasi 1000 palkansaajaa.

Jopa 780 000 saatetaan lomauttaa koronakriisin takia - palkansaajat pelkäävät toimeentulonsa puolesta22.4.2020 06:45:00 EESTTiedote

Lähes kolmasosa työntekijöistä sanoo olevansa joko jo lomautettu tai kokee olevansa lomautusuhan alla. Tämä saattaa tarkoittaa jopa 780 000 palkansaajan lomauttamista koronakriisin vuoksi. Yli puolet palkansaajista pelkää, että työttömyyskorvausten käsittely työttömyyskassassa viivästyy ja vaarantaa oman tai perheen talouden. Tämä tuli ilmi Toimihenkilöliitto ERTOn tekemästä kyselystä, johon vastasi 1000 palkansaajaa.

Kyselytutkimus: Kolmas osa palkansaajista on uupunut koronatilanteen vuoksi – vaikutukset voivat kestää pitkään kriisin jälkeenkin16.4.2020 06:45:00 EESTTiedote

Reilu kolmasosa työntekijöistä sanoo koronakriisin heikentäneen työssä jaksamista. Lähes yhtä moni pelkää jaksamisensa puolesta vielä kuukausia kriisin jälkeen. Työntekijät ovat huolissaan toimeentulostaan ja kokevat jääneensä julkisessa keskustelussa yritysten jalkoihin. Tämä tuli ilmi Toimihenkilöliitto ERTOn tekemästä kyselystä, johon vastasi 1000 palkansaajaa.