Kysely: Asukkaat huuhtelevat edelleen kodin haitallisia kemikaaleja viemäriin – kemikaalitietoisuudessa parannettavaa

HSY:n teettämän tuoreen kyselyn mukaan pääkaupunkiseudun asukkailla on osittain puutteellisia tietoja kodin kemikaaleista ja ympäristön kemikalisoitumisesta. Yli 10 prosenttia kyselyyn vastanneista pääkaupunkiseudun asukkaista huuhtelee haitallisia kemikaaleja kuten maaleja virheellisesti viemärin kautta.

Kemikaaliviisas kuluttaja suosii ympäristömerkittyjä tuotteita.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY teetti syyskuussa kyselyn haitallisten kemikaalien käytöstä pääkaupunkiseudun kotitalouksissa. Tulosten mukaan asukkaiden tiedoissa ja taidoissa löytyy parannettavaa, mutta silti noin 70 prosenttia kyselyyn vastanneista arvioi pystyvänsä vaikuttamaan omilla arjen valinnoillaan Itämeren kemikaalikuormitukseen. Yli 60 prosenttia vastaajista vie tarpeettomat tai vanhentuneet kodin haitalliset kemikaalit useimmiten oikeaoppisesti vaarallisen jätteen keräykseen.

- Teemme jatkuvasti työtä jätevedenpuhdistuksen kehittämiseksi, mutta tarvitsemme myös asukkaiden panosta. Jokainen voi auttaa ja vaikuttaa esimerkiksi välttämällä turhaa kemikaalien käyttöä, lajittelemalla ja kierrättämällä jätteensä oikein sekä valitsemalla ympäristömerkittyjä tuotteita, vesihuollon ryhmäpäällikkö Paula Lindell kannustaa.

Kyselyyn vastanneista noin 60 prosenttia kertoo suosivansa ympäristömerkittyjä tuotteita. Pohjoismainen Joutsenmerkki ja EU:n Kukkamerkki myönnetään vain ympäristön kannalta parhaille tuotteille. Ne ovat todisteita siitä, että tuotteen koko elinkaaressa on huomioitu ympäristövaikutukset kuten ympäristön kemikalisoituminen ja vesistöjen rehevöityminen. Merkin löytää jo monen tavallisen kodin kemikaalin tai tuotteen kyljestä.

Kemikaalit kuormittavat Itämerta

Vastaajista lähes viidennes on siinä käsityksessä, että jätevedenpuhdistamo puhdistaa jäteveden sisältämät kemikaalit kokonaan. Todellisuudessa jätevedenpuhdistamot on ensisijaisesti suunniteltu poistamaan rehevöitymistä ja happikatoa aiheuttavia ravinteita ja orgaanista ainesta. Kaikkia haitallisia aineita jätevesistä ei pystytä poistamaan, joten niitä voi päätyä vesistöihin.

- Tehokkain tapa vähentää vesistöihin päätyvien haitallisten aineiden määrää on haitta-aineiden hallinta päästölähteellä eli siellä, mistä kemikaali päätyy viemäriin. Kotitalouksien rooli on merkittävä, sillä suuri osa jätevesiin päätyvistä haitallisista aineista on peräisin tavallisista suomalaisista kodeista, kertoo Paula Lindell.

HSY kannustaa kemikaaliviisaisiin arjen valintoihin

HSY:n tavoitteena on hillitä haitallisten aineiden mereen kohdistuvaa kuormitusta. Kampanjoimme lokakuussa jätevedenpuhdistamoille päätyvän kemikaalikuorman vähentämiseksi.

Näin teet kemikaaliviisaita valintoja kotona:

• Muista, että viemäri ei ole roskis.
  • Vie maalit, lakat, liuottimet ja öljyt vaarallisen jätteen keräykseen.
  • Palauta vanhat ja tarpeettomat lääkkeet apteekkiin.
  • Vältä turhaa kemikaalien käyttöä.
  • Valitse tuotteita, joissa on ympäristömerkki.
  • Suosi Suomessa ja EU:ssa valmistettuja tuotteita.

HSY:n Pytty-kampanja näkyy lokakuussa muun muassa pääkaupunkiseudun Finnkinon elokuvateattereissa ja sosiaalisessa mediassa.

Taustatietoa:

• HSY:n Nepa Insight Oy:llä teettämään kyselyyn vastasi 1004 iältään 16–65-vuotiasta pääkaupunkiseudun asukasta. Kysely toteutettiin ESOMAR-sertifioidussa internetpaneelissa syyskuussa viikolla 39. Tulosten virhemarginaali on ±3,1 prosenttiyksikköä.
  • Kodin kemikaaleista löytyy tietoa osoitteesta www.pytty.fi. Sivustolta saa vinkkejä, miten tehdä kemikaaliviisaita valintoja kotona, ostoksilla ja remontoidessa.
  • Lisätietoa vaarallisista jätteistä: www.hsy.fi/vaarallinenjate

Yhteyshenkilöt

Jätevedenpuhdistus: HSY:n ryhmäpäällikkö Paula Lindell, paula.lindell@hsy.fi, puh. 050 412 3162

Kyselyn tulokset: HSY:n ympäristöasiantuntija Maija Palomäki, maija.palomaki@hsy.fi, puh. 045 657 7375

Kemikaaliviisas kuluttaja suosii ympäristömerkittyjä tuotteita.

HSY:n hallituksen päätökset 14.2.202014.2.2020 10:33:13 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä osaltaan vuoden 2019 tilinpäätöksen. Hallitus päätti myös hyväksyä HSL:n ostotarjouksen koskien HSY:n osuutta Kiinteistöosakeyhtiö Asemapäällikönkatu 5 osakkeisiin ja Sortti-asemilla vastaanotetun ja murskatun jätepuuhakkeen polttoainetoimitussopimuksen Lahti Energia Oy:n kanssa kaudelle 2020 - 2025. Hallitus päätti hankkia Helsingin katujen ja yleisten alueiden vesihuollon suunnitteluun liittyvät puitejärjestelyt ajalla 2020 - 2022 seuraavasti: - monialaiset suunnittelukokonaisuudet, yleis- ja rakennussuunnittelu: 1. Ramboll Finland Oy, 2. WSP Finland Oy, 3. Sitowise Oy, 4. Ryhmittymä Sweco Ympäristö Oy ja Sweco Infra & Rail Oy ja 5. FINNMAP Infra Oy - tavanomaiset suunnittelutoimeksiannot: 1. Formacad Oy, 2. Sitowise Oy, 3. Destia Oy, 4. FINNMAP Infra Oy, 5. AFRY Finland Oy, 6. FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy ja 7. A-Insinöörit Civil Oy 8. WSP Finland Oy - infran tietotekniset asiantuntijapalvelut:

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 14.2.202011.2.2020 15:15:03 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 14.2.2020 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa osaltaan vuoden 2019 tilinpäätöksen hyväksymisestä. Hallitus päättää myös HSL:n ostotarjouksen hyväksymisestä koskien HSY:n osuutta Kiinteistöosakeyhtiö Asemapäällikönkatu 5 osakkeisiin ja Sortti-asemilla vastaanotetun ja murskatun jätepuuhakkeen polttoainetoimitussopimuksen hyväksymisestä kaudelle 2020 - 2025. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - Helsingin katujen ja yleisten alueiden suunnitteluun liittyvä puitejärjestely koskien vesihuollon suunnittelu- ja asiantuntijapalveluita ajalla 2020 - 2022 - vesijohto- ja viemäriverkostojen rakentamisessa ja kunnossapidossa tarvittavien valurautakansistojen hankinta ajalla 2020 - 2021. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh.

HSY:n hallituksen päätökset 17.1.202017.1.2020 09:54:22 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä Puotisten Vesi Oy:n vesihuoltoverkoston vastaanottamiseen ja vesihuollon järjestämiseen liittyvän sopimuksen sekä tehdä sopimuksen Stena Recycling Oy:n kanssa metalliromun kuljettamisesta ja hyödyntämisestä vuosina 2020 - 23. Hallitus päätti tilata vaarallisten jätteiden käsittely- ja kuljetuspalvelut Lassila & Tikanoja Oyj:lta, Fortum Waste Solutions Oy:lta, Kierto Ympäristöpalvelut Oy:lta, Veikko Lehti Oy:lta ja Stena Recycling Oy:lta ajalla 3/2020 - 2/2023. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2020. Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti. Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt asiat: http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Rii

Potkua asemanseutujen yritysyhteistyöhön – kasvuyrityksille tarjolla kumppaneita ja sparrausta16.1.2020 11:24:03 EETTiedote

Helsingin, Espoon, Vantaan ja Hämeenlinnan kaupungit sekä Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY käynnistävät Fiksu arki assalle -yrityskehitysohjelman, jossa kasvuyritykset yhdessä suurten kumppaniyritysten kanssa rakentavat uusia arjen palveluja asemanseuduille. Ohjelman tavoitteena on luoda kestävän arjen palveluja, lisätä asemanseutujen viihtyisyyttä ja edistää raideliikenteen houkuttelevuutta. Hankkeen kumppaniyrityksiä ovat YIT, R-kioski, Posti, Sokos Hotel Vaakuna Hämeenlinna ja Hämeenlinnan pysäköinti Oy. Kasvuyritykset voivat hakea mukaan ohjelmaan 11.3.2020 asti.