Kysely: Asukkaat huuhtelevat edelleen kodin haitallisia kemikaaleja viemäriin – kemikaalitietoisuudessa parannettavaa

HSY:n teettämän tuoreen kyselyn mukaan pääkaupunkiseudun asukkailla on osittain puutteellisia tietoja kodin kemikaaleista ja ympäristön kemikalisoitumisesta. Yli 10 prosenttia kyselyyn vastanneista pääkaupunkiseudun asukkaista huuhtelee haitallisia kemikaaleja kuten maaleja virheellisesti viemärin kautta.

Kemikaaliviisas kuluttaja suosii ympäristömerkittyjä tuotteita.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY teetti syyskuussa kyselyn haitallisten kemikaalien käytöstä pääkaupunkiseudun kotitalouksissa. Tulosten mukaan asukkaiden tiedoissa ja taidoissa löytyy parannettavaa, mutta silti noin 70 prosenttia kyselyyn vastanneista arvioi pystyvänsä vaikuttamaan omilla arjen valinnoillaan Itämeren kemikaalikuormitukseen. Yli 60 prosenttia vastaajista vie tarpeettomat tai vanhentuneet kodin haitalliset kemikaalit useimmiten oikeaoppisesti vaarallisen jätteen keräykseen.

- Teemme jatkuvasti työtä jätevedenpuhdistuksen kehittämiseksi, mutta tarvitsemme myös asukkaiden panosta. Jokainen voi auttaa ja vaikuttaa esimerkiksi välttämällä turhaa kemikaalien käyttöä, lajittelemalla ja kierrättämällä jätteensä oikein sekä valitsemalla ympäristömerkittyjä tuotteita, vesihuollon ryhmäpäällikkö Paula Lindell kannustaa.

Kyselyyn vastanneista noin 60 prosenttia kertoo suosivansa ympäristömerkittyjä tuotteita. Pohjoismainen Joutsenmerkki ja EU:n Kukkamerkki myönnetään vain ympäristön kannalta parhaille tuotteille. Ne ovat todisteita siitä, että tuotteen koko elinkaaressa on huomioitu ympäristövaikutukset kuten ympäristön kemikalisoituminen ja vesistöjen rehevöityminen. Merkin löytää jo monen tavallisen kodin kemikaalin tai tuotteen kyljestä.

Kemikaalit kuormittavat Itämerta

Vastaajista lähes viidennes on siinä käsityksessä, että jätevedenpuhdistamo puhdistaa jäteveden sisältämät kemikaalit kokonaan. Todellisuudessa jätevedenpuhdistamot on ensisijaisesti suunniteltu poistamaan rehevöitymistä ja happikatoa aiheuttavia ravinteita ja orgaanista ainesta. Kaikkia haitallisia aineita jätevesistä ei pystytä poistamaan, joten niitä voi päätyä vesistöihin.

- Tehokkain tapa vähentää vesistöihin päätyvien haitallisten aineiden määrää on haitta-aineiden hallinta päästölähteellä eli siellä, mistä kemikaali päätyy viemäriin. Kotitalouksien rooli on merkittävä, sillä suuri osa jätevesiin päätyvistä haitallisista aineista on peräisin tavallisista suomalaisista kodeista, kertoo Paula Lindell.

HSY kannustaa kemikaaliviisaisiin arjen valintoihin

HSY:n tavoitteena on hillitä haitallisten aineiden mereen kohdistuvaa kuormitusta. Kampanjoimme lokakuussa jätevedenpuhdistamoille päätyvän kemikaalikuorman vähentämiseksi.

Näin teet kemikaaliviisaita valintoja kotona:

• Muista, että viemäri ei ole roskis.
  • Vie maalit, lakat, liuottimet ja öljyt vaarallisen jätteen keräykseen.
  • Palauta vanhat ja tarpeettomat lääkkeet apteekkiin.
  • Vältä turhaa kemikaalien käyttöä.
  • Valitse tuotteita, joissa on ympäristömerkki.
  • Suosi Suomessa ja EU:ssa valmistettuja tuotteita.

HSY:n Pytty-kampanja näkyy lokakuussa muun muassa pääkaupunkiseudun Finnkinon elokuvateattereissa ja sosiaalisessa mediassa.

Taustatietoa:

• HSY:n Nepa Insight Oy:llä teettämään kyselyyn vastasi 1004 iältään 16–65-vuotiasta pääkaupunkiseudun asukasta. Kysely toteutettiin ESOMAR-sertifioidussa internetpaneelissa syyskuussa viikolla 39. Tulosten virhemarginaali on ±3,1 prosenttiyksikköä.
  • Kodin kemikaaleista löytyy tietoa osoitteesta www.pytty.fi. Sivustolta saa vinkkejä, miten tehdä kemikaaliviisaita valintoja kotona, ostoksilla ja remontoidessa.
  • Lisätietoa vaarallisista jätteistä: www.hsy.fi/vaarallinenjate

Yhteyshenkilöt

Jätevedenpuhdistus: HSY:n ryhmäpäällikkö Paula Lindell, paula.lindell@hsy.fi, puh. 050 412 3162

Kyselyn tulokset: HSY:n ympäristöasiantuntija Maija Palomäki, maija.palomaki@hsy.fi, puh. 045 657 7375

Kemikaaliviisas kuluttaja suosii ympäristömerkittyjä tuotteita.

Muutoksia HSY:n vesihuoltomaksuihin ja kiinteistöjen jätehuoltomaksuihin vuonna 202011.10.2019 10:25:18 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY kannustaa hinnoittelulla pääkaupunkiseudun asukkaita jätteiden lajitteluun. Hyötykäyttöön lajiteltu jäte on kiinteistöille entistä halvempaa. Vesihuollon maksukorotuksilla turvataan osaltaan tulevia investointeja. HSY:n hallitus päätti kokouksessaan 11.10. vesi- ja jätehuollon hinnastot, jotka tulevat voimaan tammikuun alusta 2020.

HSY:n hallituksen päätökset 11.10.201911.10.2019 10:23:35 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti esittää yhtymäkokoukselle hyväksyttäväksi HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelman vuosille 2020–2022. Hallitus päätti myös vesihuollon maksut ja palvelumaksuhinnaston sekä jätehuollon palveluhinnaston. Hallitus päätti lisäksi hyväksyä HSY:n digitalisaation johtamismallin. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - vedenkulutusta reaaliaikaisesti mittaavien aluemittapisteiden rakentajiksi valittiin E. M. Pekkinen Oy, Suomen Meriittirakennus Oy ja VM Suomalainen Oy - Viikinmäen jätevedenpuhdistamon jälkiselkeytyslinjojen 1–7 kaavinlaitteiden hankesuunnitelma hyväksyttiin ja kaavinlaitteiden toimittajaksi valittiin Econet Oy - vesimittari- ja palloventtiilien toimittajaksi valittiin Onninen Oy. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesi- ja jätehuollon maksuista ja hinnastoista. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muu

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 11.10.20198.10.2019 15:30:16 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 11.10.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää esityksestään yhtymäkokoukselle, esitys koskee HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelman hyväksymistä vuosille 2020–2022. Hallitus päättää myös vesihuollon maksuista ja vesihuollon palvelumaksuhinnastosta sekä jätehuollon palveluhinnastosta. Hallitus päättää lisäksi HSY:n digitalisaation johtamismallin hyväksymisestä. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - vedenkulutusta reaaliaikaisesti mittaavien aluemittapisteiden rakentajien valinta - Viikinmäen jätevedenpuhdistamon jälkiselkeytyslinjojen 1-7 kaavinlaitteiden hankesuunnitelman hyväksyminen ja kaavinlaitteiden toimittajan valinta - vesimittari- ja palloventtiilien toimittajan valinta. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen