Kysely: Kunnat parantaneet elinkeinopolitiikkaansa - Pohjois-Karjalassa yrittäjät tyytyväisimpiä kuntien toimintaan

Yrittäjät ovat tyytyväisempiä kotikuntansa toimintaan kuin aiemmin. Parhaat yrittäjäkunnat ovat Seinäjoki, Lieto ja Muurame. Maakunnista Pohjois-Karjalassa yrittäjät olivat tyytyväisimpiä kuntien toimintaan.

Seinäjoki, Lieto, Muurame ja Ruovesi palkittiin Suomen Yrittäjien Kunnallisjohdon seminaarissa Tampereella Elinkeinopoliittinen mittaristo -kyselyn tulosten julkistuksessa. Kuva: Mika Kanerva

Elinkeinopolitiikka ja resurssit, viestintä ja tiedottaminen ja koulutus ja osaaminen saavat yrittäjiltä parhaat arviot. Tyytymättömimpiä yrittäjät ovat kunnan hankintapolitiikkaan. Tiedot käyvät ilmi Suomen Yrittäjien Elinkeinopoliittinen mittaristo -kyselystä, joka julkistettiin tänään Kunnallisjohdon seminaarissa Tampereella.

Kaikilla osa-alueilla yrittäjien arviot ovat parantuneet edellisestä, kaksi vuotta sitten tehdystä kyselystä. Nyt kyselyyn vastasi yli 5800 yrittäjää eri puolilta Suomea.

- Kyselyn tulos osoittaa, että kunnissa on laajalti ymmärretty, että ilman yrityksiä kunta kuolee pois. Siksi viisaat kuntapäättäjät pohtivat ja toteuttavat aktiivisesti keinoja yritystoiminnan edistämiseksi, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

- Onneksi kuntajohto ympäri Suomen ymmärtää kasvavassa määrin yrittäjyyden merkityksen verotulojen, työpaikkojen ja palveluiden mahdollistajana. Yrittäjäjärjestö haluaa olla vahvasti kuntapäättäjien tukena, Pentikäinen sanoo.

- Mutta pelkät puheet eivät riitä. Jyvät erottuvat akanoista, kun siirrytään sanoista tekoihin. On tärkeää, että koko kunnan henkilöstö sitoutuu kuntastrategiaan ja toimii arjessa sen mukaan, elinkeinopolitiikan asiantuntija Hannamari Heinonen sanoo.

Suomen Yrittäjät on kysynyt yrittäjien arviota kotikuntansa elinkeinopolitiikasta nyt kahdeksan kertaa. Kyselyn tulokset ovat olleet hyvä keino lisätä yrittäjien kunnan yhteistyötä.

- Parantuneet tulokset kertovat siitä, että yhteistyöstä on hyötyä, ja sitä kannattaa jatkaa, Heinonen sanoo.

Yrittäjien mielestä parhaat kunnat

17. Rannikko-Pohjanmaa
18. Häme
19. Päijät-Häme

– Pohjois-Karjalan kunnat ovat menestyneet hyvin. Mutta haasteena on se, että pohjoiskarjalainen Siun Sote -kuntayhtymä ei ymmärrä yrittäjyyden voimaa sosiaali- ja terveyspalveluissa. Tällä hetkellä kuntayhtymän hankintapolitiikka pahimmallaan tappaa pieniä ja keskisuuria yrityksiä, elinkeinoasioiden päällikkö Susanna Kallama sanoo.

Verrattuna edelliseen, kaksi vuotta sitten tehtyyn Elinkeinopoliittinen mittaristo -kyselyyn eniten tulostaan paransi Ruovesi.

Ennätysmäärä kunta- ja yrittäjävaikuttajia koolla Tampereella

Suomen Yrittäjien perinteinen Kunnallisjohdon seminaari on parhaillaan koolla Tampereella. Tänä vuonna kaksipäiväinen tapahtuma kerää ennätysmäärän väkeä, peräti 1200 kunnan virkamiestä, valtuutettua ja yrittäjävaikuttajaa. Tapatuma jatkuu huomenna.

Näin kysyttiin

Suomen Yrittäjät kartoittaa Elinkeinopoliittinen mittaristo -kyselyllä kuntien ja yrittäjien yhteistyötä ja elinkeinopolitiikan tilaa valtakunnallisesti, alueellisesti ja kuntakohtaisesti.
Kysely tehdään kahden vuoden välien.
Kysely toteutettiin yhteistyössä IROResearchin kanssa 16.2.–16.4.2018.
Kyselyyn vastasi 5835 Suomen Yrittäjien jäsenyrittäjää.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu lähes 400 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 62 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Företagarna i Finland har valt Finland, väx! till sitt valtema.19.10.2018 11:43Tiedote

Företagarna i Finland vill att 2020-talet ska bli tillväxtens årtionde. Utan en hållbar tillväxt är det omöjligt att höja sysselsättningsgraden till 80 procent. En hög sysselsättningsgrad är en förutsättning för att Finland på 2020-talet ska klara av vårdbehoven som den åldrande befolkningen medför samt klara av att satsa på utbildning, miljöskydd, försvaret och annan samhällsutveckling.

Yrittäjien liittokokous: Kansanvaltaa pitää kunnioittaa19.10.2018 11:24Tiedote

Suomen Yrittäjät on pettynyt siihen, että ammattiliitot jatkavat työtaisteluaan pienten yritysten henkilöperusteisen irtisanomisen keventämistä vastaan, vaikka eduskunnan enemmistö antoi hankkeelle tukensa keskiviikkona tiedonantoäänestyksessä. - Ay-liike taistelee nyt eduskunnan tahtoa vastaan, puheenjohtaja Jyrki Mäkynen sanoo. Yrittäjät kannustaa vastatoimena yrittäjiä lopettamaan ay-liittojen jäsenmaksuperinnän ja hallitusta ryhtymään toimenpiteisiin poliittisten lakkojen rajoittamiseksi.