Kysely: Naisten mielestä vaihdevuodet vanhuuden merkki

Novo Nordisk Farman Respondeo Oy:llä teettämän kyselyn mukaan naiset suhtautuvat vaihdevuosiin pääosin kielteisesti. Asenteen taustalla on usein haikeus, joka liittyy luopumiseen naiseudesta, nuoruudesta ja hedelmällisyydestä.

- On ymmärrettävää, että vaihdevuosiin liittyvät oireet vaikuttavat omaan mielialaan kielteisesti. Vaihdevuodet alkavat naisilla yleensä 45–55-vuotiaana, jolloin parhaimmassa tapauksessa elämä on juuri rauhoittunut ruuhkavuosista ja olisi aikaa itselle ja parisuhteelle. Vaihdevuosien aiheuttamat muutokset tulevat juuri tähän ajanjaksoon, sanoo asiantuntijalääkäri Sari Mäkimattila Novo Nordiskilta.

Kyselyn mukaan monet kokivat toisaalta myös helpotusta etenkin kuukautisten ja ehkäisyn poisjäämisestä. Positiivisesti vaihdevuosiin suhtautuvat toimivatkin aktiivisesti löytääkseen naiseutensa uudella tavalla. Pelkästään positiivisesti vaihdevuosiin suhtautuvat edustavat kuitenkin vähemmistöä vastanneista.

Vaihdevuodet osa naiseutta

Vaihdevuodet ovat väistämättä edessä valtaosalla naisista, mutta niiden merkitys omassa elämässä koetaan yksilöllisesti. Viidesosa vastanneista piti vaihdevuosien merkitystä erittäin ja yli kolmannes jokseenkin merkittävänä. Ei lainkaan merkittäväksi menopaussin koki vain 14 % vastaajista.

Niistäkin naisista, joiden vaihdevuodet eivät vielä olleet alkaneet, kaksi kolmasosaa ajatteli vaihdevuosia usein tai joskus.

- Kyse ei ole vain hormoneista, vaan tähän elämänvaiheeseen liittyy suuria muutoksia. Haluaisin kuitenkin naisten ajattelevan vaihdevuosia luonnollisena osana naisen elämää eikä esimerkiksi vain merkkinä vanhenemisesta.

Oireet tuttuja, mutta askarruttavat

Kaikista vastanneista naisia vaihdevuosissa askarruttaa eniten unihäiriöt, kuumat aallot, yöhikoilu, mielialan vaihtelut sekä erilaiset paikallisoireet, kuten emättimen kuivuus ja kutina, virtsaamisvaivat ja yhdyntäkivut. Nämä olivat myös kaikkein tyypillisimmät oireet niillä vastanneilla, joilla vaihdevuodet olivat alkaneet tai jo ohi. Puolella vastanneista on nyt tai ollut aiemmin paikallisoireita.

- Vaihdevuosioireilu on hyvin yksilöllistä. Noin viidesosa naisista kokee oireet hyvin voimakkaina, toinen viidennes taas ei saa oireita lainkaan. Elämänlaatua huomattavasti heikentäviin oireisiin ei tarvitse kuitenkaan suhtautua asiaankuuluvana kärsimyksenä. Hormonikorvaushoito lievittää monilla tehokkaasti kuumia aaltoja ja hikoilua, kun taas paikallinen estrogeenihoito riittää usein avuksi alapään limakalvojen kuivuuteen, kertoo asiantuntijalääkäri Sari Mäkimattila Novo Nordiskilta.

Naiset ovat aktiivisia tiedonetsijöitä, sillä lähes 80 % vastaajista kertoi hankkineensa oma-aloitteisesti tietoa vaihdevuosista. Eniten tietoa haettiin lääkäriltä ja internetistä terveyssivustoilta, joskin myös aikakauslehdet ja ystäväpiiri ovat hyviä tiedonlähteitä. Tyypillisimmät kysymykset liittyvät kuumiin aaltoihin ja hikoilupuuskiin, vaihdevuosiin yleensä, hormonikorvaushoitoihin, univaikeuksiin ja mielialanvaihteluihin. Tietoa etsittiin myös emättimen kuivuuteen ja kutinaan sekä paikallisoireiden hoitoon liittyen.

Faktaa vaihdevuosista:

Vaihdevuosilla tarkoitetaan naisen elämänvaihetta, jolloin munasarjojen estrogeenin tuotanto vähenee loppuakseen jossain vaiheessa kokonaan. Eriasteisia vaihdevuosioireita kokee tutkitusti noin 70–80 prosenttia länsimaisista naisista. Oireet alkavat tyypillisesti 40–60 ikävuoden välillä ja voivat jatkua 70-vuotiaaksi saakka. Tyypillisiä oireita ovat mm. kuumat aallot, yöhikoilu, väsymys ja unettomuus sekä seksuaalinen haluttomuus, emättimen kuivuus ja yhdyntäkivut. Oireita voidaan hoitaa kahdella tavalla: joko koko kehoon vaikuttavasti tai paikallisesti. Koko kehoon vaikuttava eli systeeminen hormonihoito korvaa elimistön omaa estrogeenia. Paikallista estrogeenihoitoa voidaan käyttää joko sellaisenaan tai systeemisen hormonihoidon lisänä. Paikallishoidossa (esimerkiksi voide, emätintabletti tai puikko) hormoni ei välity verenkiertoon vaan vaikuttaa paikallisesti vahvistamalla ohentunutta limakalvoa ja palauttamalla emättimen kosteuden.

Taustaa kyselystä:

Kyselyn teettäjä: Novo Nordisk Farma Oy
Kyselyn tekijä: Respondeo Oy
Kohderyhmä: Yli 45-vuotiaat naiset
Osallistujina yhteensä 276 naista.
Määrällinen kysely on toteutettu online-muotoisena. Lisäksi laadulliseen osaan haastateltiin kohderyhmään kuuluvia naisia. Kysely on toteutettu syyskuussa 2015.

Novo Nordisk on globaali lääkealan yritys, jolla on 90 vuoden kokemus edelläkävijänä diabeteshoidon kehittämisessä. Novo Nordisk on johtavassa asemassa myös veren hyytymishäiriöiden, kasvuhäiriöiden ja naisten vaihdevuosien hormonihoidon alueilla. Lisätietoa on luettavissa: www.novonordisk.fi ja www.novonordisk.com

Tuore tutkimus: Työikäisten diabetespotilaiden määrä kasvaa ja hoitotasapaino on keskimääräistä heikompi25.9.2023 08:15:00 EEST | Tiedote

Tuoreessa suomalaistutkimuksessa on selvitetty rekisteriaineiston perusteella tyypin 2 diabetesta sairastavien suomalaisten hoidon tilaa ja hoitotasapainoa. Tutkimuksen tulokset ovat merkittäviä: sairauden esiintyvyys kasvaa Suomessa voimakkaasti ja huomattavaa on työikäisen väestön keskimääräistä heikompi hoitotasapaino. Huonosti hoidetun diabeteksen seuraukset ovat sekä yksilötasolla että kansanterveydellisesti huolestuttavia. Tutkimuksen tulokset täydentävät THL:n diabetesrekisterin tuloksia.

Semaglutidi 2,4 mg vähentää ylipainoisilla tai lihavilla aikuisilla merkittävien sydän- ja verisuonitapahtumien riskiä 20 prosentilla11.8.2023 09:14:25 EEST | Tiedote

Bagsværd, Tanska, 8. elokuuta 2023 Novo Nordisk on julkistanut päätulokset sydän- ja verisuonitapahtumia selvittävän SELECT-tutkimuksen tärkeimmät tulokset. Kaksoissokkoutetussa tutkimuksessa verrattiin ihonalaista, kerran viikossa annettavaa 2,4 mg:n annosta semaglutidia lumelääkkeeseen normaalihoidon lisänä merkittävien sydän- ja verisuonitapahtumien ehkäisemiseksi enintään viiden vuoden ajan. Tutkimukseen osallistui 17 604 vähintään 45-vuotiasta henkilöä, jotka olivat ylipainoisia tai lihavia ja joilla oli todettu sydän- ja verisuonitauti, mutta ei diabetesta. Tutkimus osoitti tilastollisesti merkitsevän eron semaglutidin ja lumelääkkeen välillä: semaglutidia saaneilla esiintyi 20 prosenttia vähemmän merkittäviä sydän- ja verisuonitapahtumia1. Tutkimuksen päätavoitteeksi oli määritelty ensimmäisen merkittävän sydän- ja verisuonitapahtuman ilmaantuminen. Merkittävällä sydän- ja verisuonitapahtumalla tarkoitettiin tutkimuksessa sydän- ja verisuonitaudista johtuvaa kuolemaa, ei-kuolema

Aspect Biosystems ja Novo Nordisk solmivat yhteistyösopimuksen kehittääkseen diabeteksen ja lihavuuden hoitoon tarkoitettuja biotulostettuja kudoshoitoja12.5.2023 14:30:15 EEST | Tiedote

Yhteistyössä hyödynnetään Aspectin kehittämää biotulostusteknologiaa ja Novo Nordiskin kantasolujen erilaistamiseen sekä soluhoitojen kehittämiseen ja valmistamiseen liittyvää osaamista ja teknologiaa. Aspect saa etumaksuina 75 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria ja välitavoitemaksuina enintään 650 miljoonaa dollaria kustakin yhteistyön tuloksena syntyneestä tuotteesta sekä lisäksi porrastettuja rojaltimaksuja.