Kysely: Nopeampi ja toimintavarmempi junayhteys siirtäisi yritysten matkustamista maantieltä raiteille

Varsinaissuomalaiset yritykset näkevät junalla matkustamisessa erittäin paljon hyviä puolia. Matkustuspotentiaalia löytyisi enemmänkin, mikäli Turku–Helsinki -junayhteys koettaisiin luotettavammaksi.

Kauppakamarin Turun ja Helsingin välisiä liikenneyhteyksiä koskevaan kyselyyn vastanneet yritykset pitävät junaa ympäristöystävällisenä ja turvallisena tapana matkustaa Turusta Helsinkiin. Junassa matka-ajan voi myös hyödyntää työntekoon. Junamatkustamisesta kiittää niin luonto kuin työnantajan kukkaro, sillä junalippua pidetään edullisena kilometrikorvauksiin verrattuna. Turun päässä kuitenkin haastavat liityntäpysäköintimahdollisuudet koettiin ongelmallisiksi.

“Juna olisi mukava ja aikataulullisestikin sopiva kulkuneuvo, mutta kun tulen Turkuun Saaristo-Naantalista, ei rautatieasemalla yleensä ole pysäköintipaikkaa tarjolla. Olen useamman kerran joutunut jättämään auton noin kolmen kilometrin päähän asemalta ja tulemaan loppumatkan taksilla. Sama iltapäivällä uudelleen toisinpäin. Tämä tuo epävarmuutta junaan ehtimiseen, lisää matka-aikaa sekä kustannuksia”, toteaa eräs vastaaja.

Turun ja Helsingin välisiä junayhteyksiä pidetään keskimäärin hyvinä, mutta monen mielestä illan viimeinen juna Helsingistä Turkuun lähtee liian aikaisin. Myös aikataulujen pitämättömyyteen liittyvät riskit vievät junalta käyttäjiä. Moni joutuu lähtemään jo yhtä aikaisemmalla vuorolla tai matkustamaan Helsinkiin autolla ehtiäkseen varmuudella ajoissa perille.

”Tunnin junassa ei ole kyse pelkästään nopeudesta vaan siitä, että kahden raiteen myötä ratayhteydestä tulee luotettavampi ja toimintavarmempi. Yksiraiteisella radalla matkanteko tyssää kokonaan, jos edessä on esteitä”, muistuttaa Turun kauppakamarin edunvalvontapäällikkö Pauliina Forsman.

Luonnollisesti myös nopeampi matkustusaika siirtäisi liikennettä maantieltä raiteille.

“Valitettavasti autolla pääsee tällä hetkellä paremmin ja nopeammin kuin junalla. Lopettaisimme heti auton käyttöä Helsinki-Turku-akselilla, jos junalla pääsisi tunnissa”, sanoo eräs vastaaja.

Tiedot ilmenevät Turun kauppakamarin toteuttamasta yhteyskyselystä, jossa selvitettiin yritysten kokemuksia Turun ja Helsingin välisistä lento-, juna- ja maantieyhteyksistä. Kysely suunnattiin noin 1600:lle varsinaissuomalaisen yrityksen toimitusjohtajalle, ja siihen vastasi yhteensä 185 toimitusjohtajaa. Kysely toteutettiin 3.6.–20.6.2019.

Varsinaissuomalaiset yritykset odottavat tulevaa vuotta pelonsekaisin tuntein – koronan aiheuttama talouskriisi ei ole helpottanut3.12.2020 00:05:00 EETTiedote

Turun kauppakamarin jäsenyritysten näkemys sekä hallituksen koronaepidemian hoidon että epidemian aiheuttaman talouskriisin hoidon onnistumisesta on parantunut alkusyksystä. Noin kaksi kolmesta vastaajasta arvioi, että hallitus on onnistunut koronapandemian hoidossa hyvin tai melko hyvin. Talouskriisin hoidon suhteen vastaajat ovat kriittisempiä. Runsas puolet vastaajista on sitä mieltä, että sen hoitamisessa hallitus on onnistunut huonosti tai melko huonosti. Tiedot selviävät kauppakamarin tuoreesta kyselystä.

Koronarajoitukset vaikeuttavat yritysten toimintaa – Varsinais-Suomessa matkailuala erityisen hankalassa tilanteessa16.10.2020 11:15:38 EESTTiedote

Matkustus- ja kokoontumisrajoitusten tiukentaminen, ravintoloiden toiminnan lisärajoitukset sekä koulujen ja päiväkotien sulkeminen ovat kauppakamarien kyselyyn vastanneiden yritysten mielestä haitallisimmat toimet, joita hallitus voi tehdä koronaepidemian ehkäisemisen nimissä. Nämä kolme rajoitustoimea saivat kaikista eniten mainintoja, kun yrityksiltä kysyttiin haitallisista rajoituksista. Turun kauppakamarin matkailuvaliokunnan jäsenet muistuttavat, että tapahtumatalot, hotellit ja ravintolat tekevät hartiavoimin töitä sen eteen, että asiakkaiden olisi turvallista käyttää palveluja.

Väyläviraston suppea hankearviointi ei tee oikeutta tunnin junalle9.10.2020 14:34:42 EESTTiedote

Väylävirasto julkisti torstaina 8.10. hankearvioinnin Helsingin ja Turun välisestä nopeasta junayhteydestä. Hankearviointi on ratalain mukainen pakollinen toimenpide. Turun kauppakamarin edunvalvontapäällikkö Olli Hakala arvioi selvityksen antavan liian kapean kuvan kokonaisuudesta. Selvityksessä ei huomioida tunnin junan olennaisia hyötyjä, jotka tulevat esimerkiksi yhtenäisen työssäkäyntialueen ja maankäytön uusien mahdollisuuksien kautta.

Suomen tärkeimmät liikennehankkeet listattu – Varsinais-Suomen alueelta viisi hanketta10.9.2020 00:01:00 EESTTiedote

Kauppakamarit ovat laatineet listan Suomen liikenneverkon tärkeimmistä korjaus- ja kehittämiskohteista. Varsinais-Suomen alueelta mukana ovat Tunnin juna Turusta Helsinkiin, Turun kehätien, valtatie 8:n ja valtatien 9:n parantaminen sekä Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen ja näihin liittyen Kaarinan läntisen ohikulkutien linjaaminen. Kauppakamarit haluavat tukea omalla listauksellaan valtakunnallisesti tehtävää 12-vuotista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa.