Kysely: Nopeampi ja toimintavarmempi junayhteys siirtäisi yritysten matkustamista maantieltä raiteille

Varsinaissuomalaiset yritykset näkevät junalla matkustamisessa erittäin paljon hyviä puolia. Matkustuspotentiaalia löytyisi enemmänkin, mikäli Turku–Helsinki -junayhteys koettaisiin luotettavammaksi.

Kauppakamarin Turun ja Helsingin välisiä liikenneyhteyksiä koskevaan kyselyyn vastanneet yritykset pitävät junaa ympäristöystävällisenä ja turvallisena tapana matkustaa Turusta Helsinkiin. Junassa matka-ajan voi myös hyödyntää työntekoon. Junamatkustamisesta kiittää niin luonto kuin työnantajan kukkaro, sillä junalippua pidetään edullisena kilometrikorvauksiin verrattuna. Turun päässä kuitenkin haastavat liityntäpysäköintimahdollisuudet koettiin ongelmallisiksi.

“Juna olisi mukava ja aikataulullisestikin sopiva kulkuneuvo, mutta kun tulen Turkuun Saaristo-Naantalista, ei rautatieasemalla yleensä ole pysäköintipaikkaa tarjolla. Olen useamman kerran joutunut jättämään auton noin kolmen kilometrin päähän asemalta ja tulemaan loppumatkan taksilla. Sama iltapäivällä uudelleen toisinpäin. Tämä tuo epävarmuutta junaan ehtimiseen, lisää matka-aikaa sekä kustannuksia”, toteaa eräs vastaaja.

Turun ja Helsingin välisiä junayhteyksiä pidetään keskimäärin hyvinä, mutta monen mielestä illan viimeinen juna Helsingistä Turkuun lähtee liian aikaisin. Myös aikataulujen pitämättömyyteen liittyvät riskit vievät junalta käyttäjiä. Moni joutuu lähtemään jo yhtä aikaisemmalla vuorolla tai matkustamaan Helsinkiin autolla ehtiäkseen varmuudella ajoissa perille.

”Tunnin junassa ei ole kyse pelkästään nopeudesta vaan siitä, että kahden raiteen myötä ratayhteydestä tulee luotettavampi ja toimintavarmempi. Yksiraiteisella radalla matkanteko tyssää kokonaan, jos edessä on esteitä”, muistuttaa Turun kauppakamarin edunvalvontapäällikkö Pauliina Forsman.

Luonnollisesti myös nopeampi matkustusaika siirtäisi liikennettä maantieltä raiteille.

“Valitettavasti autolla pääsee tällä hetkellä paremmin ja nopeammin kuin junalla. Lopettaisimme heti auton käyttöä Helsinki-Turku-akselilla, jos junalla pääsisi tunnissa”, sanoo eräs vastaaja.

Tiedot ilmenevät Turun kauppakamarin toteuttamasta yhteyskyselystä, jossa selvitettiin yritysten kokemuksia Turun ja Helsingin välisistä lento-, juna- ja maantieyhteyksistä. Kysely suunnattiin noin 1600:lle varsinaissuomalaisen yrityksen toimitusjohtajalle, ja siihen vastasi yhteensä 185 toimitusjohtajaa. Kysely toteutettiin 3.6.–20.6.2019.

Varsinaissuomalaiset organisaatiot sote-uudistuksen linjauksista: “Aito halu kehittää kustannustehokkaita tapoja puuttuu”16.6.2020 12:18:33 EESTTiedote

Varsinaissuomalaiset hyvinvointi- ja terveysalan toimijat ovat huolissaan hallituksen viime viikolla julkistamista sote-uudistuksen linjauksista. Toimijat pelkäävät, että laadukas ja kustannustehokas hoito ei toteudu nyt esitetyillä toimilla. Toisaalta vastaajat kiittelevät esityksen selkeyttä ja pitävät isoja tavoitteita ja päämääriä hyvinä. Turun kauppakamari kysyi toimijoiden näkemyksiä linjauksista viime viikon lopulla.

Kauppakamarin Vientijohtajabarometri: Vientiä uhkaa romahdus – Varsinais-Suomessa tilanne odottava30.4.2020 14:00:00 EESTTiedote

Suomen johtavat vientiyritykset ja merkittävät työllistäjät ovat erittäin huolissaan nopeasti kuihtuvasta tilauskannasta ja eri maiden markkinoita vääristävistä tukitoimista sekä syrjivistä kaupanesteistä, protektionismista. Vientiyritykset pelkäävät, että koronakriisin seurauksena vientiä uhkaa romahdus. Tämä selviää tuoreesta kauppakamareiden Vientijohtajabarometristä, johon vastasi yli 328 keskeisen vientiyrityksen toimitusjohtajaa tai viennistä vastaavaa johtajaa kautta Suomen.