Kysely: Palvelusetelin hyödyt ovat päivänselvät, lisäävät palvelutarjontaa ja vapautta valita

Palvelusetelin hyödyt ovat päivänselvät. Palveluiden saatavuuden parantaminen ja asiakkaan vapaus valita ovat tärkeimmät perustelut setelin käyttöönotolle, kertoo Yrittäjien tuore palveluseteliselvitys, joka perustuu kyselyyn sote-palveluiden järjestäjille. Yrittäjät esittää, että palvelusetelit otetaan laajasti käyttöön uusilla sote-alueilla.

Kunta- ja elinkeinoasioiden päällikkö Tanja Matikainen

Sote-uudistuksen keskeinen tavoite on, että palveluihin pääsisi nykyistä paremmin ja että jonot saadaan lyhyemmäksi. Palvelusetelit ovat tähän erinomainen työkalu.

Suomen Yrittäjien koko Suomen kattava selvitys Parempaa hoitoa palvelusetelillä kertoo, että neljä viidestä sairaanhoitopiiristä on tehnyt viime vuosina strategisen valinnan setelin käytön lisäämiseksi.

– Palvelusetelien lisääminen on täysin tulevien sote-päättäjien käsissä. Palvelusetelien käytöstä on kirjattava kunnianhimoisesti ja selkeästi hyvinvointialueiden palvelustrategioihin, kunta- ja elinkeinoasioiden päällikkö Tanja Matikainen Suomen Yrittäjistä toteaa.

– Palvelusetelillä pientenkin sote-yritysten ammattitaito ja resurssit saadaan suomalaisten käyttöön. Seteli on erinomainen keino sote-yritykselle tarjota palveluita sote-alueelle, Matikainen jatkaa.

Sote-alan yrityksiä on noin 18 200. Niistä neljä viidestä on enintään neljän hengen yrityksiä. ​​​

Palvelusetelillä tarkoitetaan käytännössä kunnan tai kuntayhtymän ja jatkossa hyvinvointialueen maksusitoumusta. Sitoumus korvaa yrityksen tuottamasta palvelusta ennalta määrätyn osuuden, joka on palvelusetelin arvo.

Julkisen sektorin kustannukset saatava viimein läpinäkyviksi

Kustannussäästöt eivät ole olleet julkiselle sektorille merkittävä peruste palvelusetelin käyttöönotossa, käy ilmi kyselyn vastauksista.

– Palveluseteli on varsin kustannustehokas tapa tuottaa palveluita, vaikka julkinen sektori on välillä toista mieltä. Jos julkinen sektori laskisi hintalappunsa samoilla perusteilla kuin yksityinen sen joutuu tekemään, kävisi selväksi yksityisen sektorin kustannustehokkuus.

Palvelusetelin osuus oli vielä vuonna 2020 vain 1,15 prosenttia kaikista sote-menoista.

Tarvitaan välittömästi yhtenäinen ja läpinäkyvä kustannuslaskentamalli, jolla yksityisen ja julkisen hintaa voidaan vertailla. Huomioon on otettava kaikki kustannukset kiinteistöistä hallintoon, Matikainen toteaa.

Suomen Yrittäjät lähetti palvelusetelien käyttöä koskevan kyselyn kaikkiin yli 20 000 asukkaan kuntiin, kaikkiin sairaanhoitopiireihin ja niille kuntayhtymille, jotka järjestävät kaikki kuntien perusterveydenhuollon ja sosiaalitoimen palvelut niiden puolesta. Vastaus saatiin kaiken kaikkiaan 53 organisaatiosta.

Tutustu Parempaa hoitoa palvelusetelillä -selvitys.

Fakta: Miksi aluevaalit ovat yrittäjille tärkeät?

• Sote-sektorille käytetään noin 21 miljardia euroa vuosittain.
  • Alalla työskentelee 400 000 ammattilaista, joista 88 000 yksityisellä sektorilla.
  • Sote-alan yrityksiä on noin 18 200.
  • Neljä viidestä sote-alan yrityksestä on enintään neljän hengen yrityksiä. ​​​
  • Alalla henkilökunnan lisätarve on yli 200 000 henkilöä​​ tulevina vuosina.
  • Hyvinvointialueet ovat yrityksille merkittäviä julkisten hankintojen tekijöitä.

Kunta- ja elinkeinoasioiden päällikkö Tanja Matikainen

Suomen Yrittäjät: Rajoituksia purettava esitettyä ripeämmin27.1.2022 21:42:04 EET | Tiedote

Hallitus päätti tänään keventää osaa koronarajoituksista. Yrittäjät pitää tärkeänä, että ylimitoitettuja rajoituksia puretaan, mutta odottaa hallitukselta nopeampia toimia. - Yritystoiminnan rajoituksia on purettava määrätietoisemmin ja nopeammin kaikilla toimialoilla. Yrittäjien elinkeinovapautta ja työntekijöiden oikeutta työhön on rajoitettu tarpeettoman voimakkaasti. Nyt on aika avata yhteiskuntaa, toteaa johtaja Janne Makkula Suomen Yrittäjistä. Suomen Yrittäjät esittää seuraavaa: Ruokaravintoloille on annettava mahdollisuus toimia kannattavasti. Nyt tilanne on yrityksille kohtuuton, kun Suomi vetää Euroopan yhtä tiukinta linjaa ravintolarajoituksissa. Ravintoloiden on voitava olla auki vähintään kello 23:een, jolloin anniskelu voisi loppua tuntia aikaisemmin. Myös muiden ravintoloiden yrittäjille on annettava selkeä näkymä siitä, milloin ja miten ne voivat normalisoida toimintaansa. Kulttuuri- ja liikunta-alan yrityksille on sallittava liiketoiminnan avaaminen viipymättä. Nyt on

Yrittäjät-akatemia tarjoaa koronan kurittamille yrittäjille maksutonta koulutusta27.1.2022 08:26:33 EET | Tiedote

Yrittäjät tahtovat lisää digiosaamista ja myös vastuullisuuskoulutukseen halutaan panostaa laajalti, osoittaa tuore Yrittäjägallup. Yrittäjistä 70 prosenttia kertoo, että ajan puute on suurin este osaamisen lisäämiselle. Toiseksi merkittävämmäksi syyksi mainitaan rahan puute. Tähän kysyntään ja haasteeseen vastataan pääosin verkossa tapahtuvalla maksuttomalla Yrittäjä-akatemialla.

Yrittäjät: Konkurssin tehnyt yrittäjä pääsee nopeammin jaloilleen – velkajärjestelylakiin useita parannuksia20.1.2022 14:16:04 EET | Tiedote

Hallitus esittää useita muutoksia velka-ahdingosta kärsiville yrittäjille. Ylivelkaantunut tai konkurssin kokenut yrittäjä pääsee jatkossa helpommin velkajärjestelyyn ja kohtuullisessa ajassa eroon vanhoista yritystoiminnan veloista. – Esityksellä tuetaan yrittäjyyttä ja yrittäjän pääsyä takaisin jaloilleen, lainsäädäntöasioiden päällikkö Tiina Toivonen Suomen Yrittäjistä sanoo.

Yrittäjät: Hallituksen tukitoimet tarpeen – seuraavaksi yt- ja lomautusaikoja lyhennettävä14.1.2022 18:36:06 EET | Tiedote

Hallituksen tänään julkaisema apupaketti on ehdottomasti askel oikeaan suuntaan. Hallituksen pitää antaa rajoitustoimien kohteena oleville yrityksille mahdollisuus selvitä vaikeasta tilanteesta. ”Kun liiketoimintaa rajoitetaan voimakkaasti lyhyellä varoitusajalla, yritykselle pitää antaa työkaluja sopeutua tilanteeseen”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.