Kysely: Pk-yrityksille jääneet vieraiksi kasvurahoituksen muut instrumentit kuin tulorahoitus ja lainat

Suomalaisista pienistä ja keskisuurista yrityksistä (pk-yrityksistä) yli 60 % tähtää kasvuun tulorahoituksen kautta ja 31 % aikoo hyödyntää laina- tai pankkitakauksia. Suomalaisiin arvo- ja kasvuyhtiöihin sijoittavan KPY-konsernin toimitusjohtaja Anssi Lehikoinen toteaa, että pk-yrittäjien suosimat rahoitusinstrumentit ovat linjassa yritysten maltillisten kasvutavoitteiden kanssa. Hän kuitenkin muistuttaa, että kansainvälisiä menestystarinoita syntyy harvoin pelkän tulorahoituksen turvin.
Mitä seuraavista instrumenteista aiotte käyttää kasvun rahoitukseen seuraavan viiden vuoden sisällä.

KPY-konsernin Taloustutkimuksella teettämästä kyselystä käy ilmi, että pienten ja keskisuurten yritysten (pk-yritysten) keskuudessa selvästi suosituin rahoitusmuoto tai rahoitusinstrumentti kasvun tukena seuraavan viiden vuoden sisällä on tulorahoitus. Sen mainitsee kaksi kolmasosaa kyselyyn vastanneista pk-yritysten päättäjistä.

Kyselyn mukaan seuraavaksi suosituimmat muodot ovat laina- tai pankkitakaukset (31 %) ja julkisten tahojen tarjoamat yritystuet (21 %).

Teollisuudessa toimivat pk-yritykset hyödyntävät muita toimialoja useammin lainoja ja julkisten tahojen tarjoamia yritystukia kasvun rahoittamiseen.

– Tulorahoituksen käyttäminen kasvun rahoittamisessa korostuu 20 - 99 henkilöä työllistävissä pk-yrityksissä. Tässä taustalla saattaa vaikuttaa toisaalta halu välttää lainaa, mutta mahdollisesti myös muiden käytössä olevien rahoitusinstrumenttien heikko tuntemus, KPY-konsernin toimitusjohtaja Anssi Lehikoinen pohtii.

Kyselyyn vastanneiden pk-yritysten päättäjistä noin kaksi viidestä on kiinnostunut omistajakumppanista, joka tukisi oman yrityksen kasvua. Omistajakumppanuudesta kiinnostuneilla vastaajilla ei ole selvää suosikkia siitä, minkä tyyppinen uusi omistajakumppani olisi.

– Suosituin muoto omistajakumppanuudesta on uusi henkilöomistaja. Sen mainitsee ensisijaisena reilu kymmenes vastaajista, jotka ovat omistajakumppanista kiinnostuneita. Kaikkein vähiten vastaajia näyttävät houkuttavan bisnesenkelit, jonka valitsivat vain prosentti vastaajista. Vähäinen kiinnostus bisnesenkeleihin tosin voi johtua vastaajayritysten elinkaaresta ja ylimpien päättäjien ikärakenteesta, Lehikoinen tulkitsee.

Omistajakumppanuutta harkitsevat pk-yritysten päättäjät hakevat omistajakumppaniltaan ennen kaikkea uutta osaamista. Useimmiten kiinnostus kohdistuu omistajakumppanin liiketoiminta-alueen osaamiseen (39 % kiinnostuneista vastaajista). Seuraavaksi yleisimmin omistajakumppaneilta toivotaan kasvua tukevaa bisnesosaamista ja kehittämistä (35 %), verkostoja (33 %) ja rahoitusta (29 %).

Lehikoisen mukaan ilahduttavaa tuloksissa on, että omistajakumppaneista kiinnostuneista pk-yrityksistä harva haluaa vain hiljaisia kasvun rahoittajia.

– On hienoa, että kumppanilta toivotaan aidosti aktiivista otetta liiketoiminnan kehittämiseen. Moni toivoo omistajakumppanilta juuri oman alan osaamista, mikä saattaa kuitenkin toimia rajoitteena. Itse näen pikemminkin, että alan ulkopuolelta tuleva näkemys voisi olla hyvinkin hyödyllistä yritykselle, Lehikoinen toteaa.

Omistajakumppanuudesta kiinnostuneet vastaajat näkevät uusien omistajakumppanien mukaan ottamisessa myös esteitä. Niistä yleisimmät ovat päätöksenteon mutkistuminen, arvopohjaerot ja näkemyserot yrityksen arvosta.

– Moni vastaaja arvioi esteeksi lisäksi sopivan kumppanin tai rahoituksen löytymisen. Ylipäätään aiheen arviointi koetaan vaikeaksi, sillä neljäsosa vastaajista arvioi, ettei tunne asiaa tarpeeksi hyvin tai ei muuten osaa ottaa kantaa aiheeseen. Pk-yrityksetkin näyttävät tarvitsevan lisää tietoa omistajakumppanuudesta, Lehikoinen sanoo.

Pk-yritysten päättäjiä pyydettiin kyselyssä arvioimaan mahdollisen omistajakumppanin kotimaisuuden tärkeyttä. Kaikista vastaajista lähes yli 60 % listasi omistajakumppanin kotimaisuuden vähintään tärkeäksi tekijäksi.

Kotimaisen omistajakumppanin tärkeys korostuu merkitsevästi perheomisteisissa yrityksissä, pienissä eli 5 -9 henkilöä työllistävissä yrityksissä ja yrityksissä, joilla ei ole vienti- tai tuontiliiketoimintaa. Merkittävästi vähemmän tärkeää omistajakumppanin kotimaisuus on yrityksille, jotka toimivat pääkaupunkiseudulla, kaupan alalla ja ovat ensisijaisesti kiinnostuneita pääomasijoittajista kasvun tukemisessa.

– Kotimaisen omistajakumppanin suosimista moni perusteli kotimarkkinan tuntemuksella, yhteisillä arvoilla ja kielellä sekä paikallisuudella. On kuitenkin hyvä muistaa, että myös kotimaisella omistajakumppanilla voi olla vankkaa kansainvälisen liiketoiminnan osaamista ja verkostoja, Lehikoinen toteaa.

Alkuvaiheen ohittaneisiin arvo- ja kasvuyhtiöihin sijoittava KPY on itsekin huomannut yritysten arvostavan omistajakumppanin kotimaisuutta.

– Monille yrittäjille on tärkeää luoda oman toiminnan kautta elinvoimaa ja huolehtia luoduista työpaikoista. Nämä arvot voi olla helpompi jakaa kotimaisen omistajakumppanin kanssa, Lehikoinen arvioi.

Osuuskunta KPY:n tilaama tutkimus tehtiin puhelinhaastatteluina osana Taloustutkimuksen Business Telebus -monitilaajatutkimusta. Tutkimuksen vastaajina olivat 300 ensisijaisesti toimitusjohtajaa/yrittäjää/omistajaa ja toissijaisesti talousjohdon edustajaa. Kohderyhmänä oli 5 - 249 työllistävät yritykset kaikilta toimialoilta valtakunnallisesti (pl. Ahvenanmaa). Tiedonkeruu tehtiin 11.4.-19.4.2022.

Anssi Lehikoinen
KPY-konsernin toimitusjohtaja
p. 050 328 2648, sähköposti anssi.lehikoinen(at)kpy.fi

Millaisesta omistajakumppanista olisitte ensisijaisesti kiinnostunut kasvun tukena.
Kuinka tärkeää sinulle on, että mahdollinen omistajakumppanisi on kotimainen taho.