Kysely: Viidennes arvioi käteisen käytön loppuvan kymmenen vuoden kuluessa

Maksutavat monipuolistuvat eivätkä kaikki maksutavat käy kaikkialla. Käteistä käytetään maksuvälineenä yhä vähemmän. Finanssiala ry:n (FA) teettämän kyselyn mukaan noin 20 prosenttia suomalaisista arvioi käteisen käytön loppuvan kymmenen vuoden sisällä, ja reilu 60 prosenttia jollain aikavälillä. Toisaalta lähes 30 prosenttia on sitä mieltä, ettei käteisen käyttö lopu koskaan.

Kun käteisen määrä vähenee, siitä aiheutuvat kustannukset kasvavat. Kuitenkin aniharva suomalainen, vain kuusi prosenttia, olisi valmis maksamaan käteisnostoista.

FA:n tilaamaan ja IROResearchin toteuttamaan internetkyselyyn käteisen käytöstä vastasi maaliskuussa tuhat suomalaista. Kuluttajapaneelin otos on painotettu vastaamaan suomalaista väestöä. Virhemarginaali on 3,2 prosenttiyksikköä suuntaansa.

FA:n jo aiemmin julkaiseman Säästäminen, luotonkäyttö ja maksutavat -tutkimuksen mukaan vain 17 prosenttia suomalaisista maksaa päivittäisostoksensa tavallisimmin käteisellä. Ylivoimaisesti suosituin maksutapa on pankkitiliin liitetty debit-kortti. Sitä käyttää tavallisimmin päivittäisostosten maksamiseen yli 70 prosenttia suomalaisista.

Tyypillisimmin käteistä nostetaan edelleen pankkiautomaateista mutta nostot kaupan kassoilta ovat yleistymään päin. Automaatteja käyttää edelleen yli 90 prosenttia vastaajista, kaupan kassalta käteistä nostaa ainakin joskus 16 prosenttia vastaajista. Kauppa onkin jo ohittanut pankkien konttorit käteisen nostopaikkana.

Käteisen käytöstä puhutaan myös Finanssiala ry:n SuomiAreena-keskustelussa tänään ma 15.7.2019 klo 14.30 Antinkatu 5 -lavalla Porissa. Tilaisuutta voi seurata myös suorana täältä.

Tuhat suomalaista -kysely

Säästäminen, luotonkäyttö ja maksutavat 2019 -tutkimus

FA:n SuomiAreena-sivut

Kurkistus juhlapuheiden taakse: Finanssiyhtiöt avaavat toimiaan ilmastonmuutoksen torjunnassa18.10.2019 08:19:27 EESTTiedote

Finanssiala ry (FA) laati reilu vuosi sitten jäsenyrityksilleen suositukset ilmastoon liittyvälle raportoinnille. Keväällä selvitimme kyselyllä, miten suosituksia on alettu toteuttaa. Kyselytuloksista käy ilmi, että ilmastonmuutos on huomioitu jollain tapaa melkein jokaisessa vastanneessa yrityksessä. Pisimmällä ilmastonmuutoksen huomioiminen on sijoitustoiminnassa.

Kivisaari kolumnissaan: Yhteiset pelisäännöt eduksi kaikille - eläkeyhtiöiden työhyvinvointitoiminta pitää kirjata lakiin14.10.2019 13:37:00 EESTTiedote

Työkyvyttömyyseläkkeelle jää vuosittain noin 20 000 ihmistä. Erityisenä huolenaiheena on nuorehkojen työntekijöiden joutuminen työkyvyttömyyseläkkeelle psyykkisten syiden takia. Eläkkeitä alkaa aivan liian paljon muun muassa hallituksen työllisyystavoitteen näkökulmasta. Lisäksi syntyvyyden arvioitua suurempi lasku rasittaa huoltosuhdetta ja eläkejärjestelmän rahoitusta. Tässä yhtälössä panostus työkykyä ylläpitävään toimintaan korostuu.