Kysely: Viidennes arvioi käteisen käytön loppuvan kymmenen vuoden kuluessa

Maksutavat monipuolistuvat eivätkä kaikki maksutavat käy kaikkialla. Käteistä käytetään maksuvälineenä yhä vähemmän. Finanssiala ry:n (FA) teettämän kyselyn mukaan noin 20 prosenttia suomalaisista arvioi käteisen käytön loppuvan kymmenen vuoden sisällä, ja reilu 60 prosenttia jollain aikavälillä. Toisaalta lähes 30 prosenttia on sitä mieltä, ettei käteisen käyttö lopu koskaan.

Kun käteisen määrä vähenee, siitä aiheutuvat kustannukset kasvavat. Kuitenkin aniharva suomalainen, vain kuusi prosenttia, olisi valmis maksamaan käteisnostoista.

FA:n tilaamaan ja IROResearchin toteuttamaan internetkyselyyn käteisen käytöstä vastasi maaliskuussa tuhat suomalaista. Kuluttajapaneelin otos on painotettu vastaamaan suomalaista väestöä. Virhemarginaali on 3,2 prosenttiyksikköä suuntaansa.

FA:n jo aiemmin julkaiseman Säästäminen, luotonkäyttö ja maksutavat -tutkimuksen mukaan vain 17 prosenttia suomalaisista maksaa päivittäisostoksensa tavallisimmin käteisellä. Ylivoimaisesti suosituin maksutapa on pankkitiliin liitetty debit-kortti. Sitä käyttää tavallisimmin päivittäisostosten maksamiseen yli 70 prosenttia suomalaisista.

Tyypillisimmin käteistä nostetaan edelleen pankkiautomaateista mutta nostot kaupan kassoilta ovat yleistymään päin. Automaatteja käyttää edelleen yli 90 prosenttia vastaajista, kaupan kassalta käteistä nostaa ainakin joskus 16 prosenttia vastaajista. Kauppa onkin jo ohittanut pankkien konttorit käteisen nostopaikkana.

Käteisen käytöstä puhutaan myös Finanssiala ry:n SuomiAreena-keskustelussa tänään ma 15.7.2019 klo 14.30 Antinkatu 5 -lavalla Porissa. Tilaisuutta voi seurata myös suorana täältä.

Tuhat suomalaista -kysely

Säästäminen, luotonkäyttö ja maksutavat 2019 -tutkimus

FA:n SuomiAreena-sivut

Pankkien lisäpääomavaatimuksia harkittava tarkoin3.7.2020 10:39:00 EESTTiedote

Kansallista luottolaitos- ja kriisinratkaisulainsäädäntöä ollaan muuttamassa EU:ssa hyväksytyn ns. pankkipaketin myötä. Paketin kansallista toimeenpanoa selvittäneen valtiovarainministeriön työryhmän mietinnössä esitetään viranomaisille mahdollisuutta asettaa pankeille tuntuvasti nykyistä suurempia lisäpääomavaatimuksia. Työryhmässä edustettuna ollut Finanssiala ry (FA) on jättänyt mietintöön eriävän mielipiteen, jossa se ehdottaa muutoksia sääntelyyn, viime kädessä sääntelyn osittaista lykkäämistä. FA peräänkuuluttaa tarkempia perusteita riskien laskentatapaan sekä selkeitä sääntöjä viranomaisten harkintavallalle määrätä lisäpääomavaatimuksista.

Lainakaton nosto takaisin 90 prosenttiin tärkeä päätös kotitalouksille ja asuntomarkkinoille29.6.2020 14:20:10 EESTTiedote

Finanssivalvonta (Fiva) on päättänyt 29.6. nostaa asuntoluottoja koskevan lainakaton takaisin laissa määritellylle perustasolle eli 90 prosenttiin suhteessa vakuuksien käypään arvoon. Nosto ei koske ensiasunnon ostajia. Finanssiala ry (FA) pitää päätöstä hyvänä uutisena asunnon ostamista tai vaihtamista suunnitteleville. Koronapandemian seurauksena asuntomarkkinoiden ja reaalitalouden tukeminen kaikin mahdollisin keinoin on ensiarvoisen tärkeää.

270 000 kotitaloutta ja yritystä on hakenut lainanhoitoon joustoa16.6.2020 13:31:35 EESTTiedote

Suomessa toimivat pankit ovat auttaneet asiakkaitaan monin eri tavoin koronaepidemian aiheuttaman talouskriisin yli. Yhtenä konkreettisena esimerkkinä on lainanhoitoon myönnetyt joustot. Kolmen kuukauden aikana kotitalouksilta ja yrityksiltä on tullut hakemuksia lainanlyhennysvapaista ja muista joustoista yhteensä 270 000 kappaletta. Kuukausi sitten hakemuksia oli yhteensä 210 000. Suurin osa hakemuksista on ollut henkilöasiakkaiden asuntolainojen lyhennysvapaita.