Kyselyn tulos: Suomalaiset hakeutuvat tulevaisuudessa entistä enemmän ulkomaille hoitoon

Hyvinvointiala HALI ry:n ja asianajotoimisto Avancen teettämä kansalaiskysely osoittaa, että jos sote-uudistuksella ei pystytä nopeuttamaan hoitoon pääsyä, hakeutuvat suomalaiset entistä enemmän ulkomaisten terveydenhuoltopalveluiden piiriin. Ulkomaille ihmisiä kannustaa EU:n potilasdirektiivi, jonka idea on se, että unionin kansalaisilla on mahdollisuus hakeutua kiireettömään hoitoon missä tahansa EU-maassa ja, että kustannukset määräytyvät samalla tavalla kuin käytettäessä oman kotimaan julkista terveydenhuoltoa.

Suomessa direktiivin tarkoittama tilanne ei kuitenkaan vielä toteudu, koska Suomi on implementoinut direktiivin väärin. Suomalaiset saavat ulkomailla annetusta kiireettömästä hoidosta vain kela-korvauksen, eli saman korvauksen kuin hakeutuessaan Suomessa yksityisen lääkärin vastaanotolle.

Tänään julkaistu raportti käsittelee lokakuussa toteutettua laajaa kyselyä, josta käy ilmi, miten suomalaiset käyttäytyisivät, jos ja kun direktiivi toimeenpannaan oikein. Kyselyn tulokset osoittavat, että tällöin ulkomaisesta hoidosta kiinnostuneiden suomalaisten osuus lisääntyisi kahdella kolmasosalla nykyisestä. Jos palveluja ulkomailla saisi lisäksi suomen kielellä ja kotimaassa olisi hoitojonoa, peräti neljä viidestä suomalaisesta olisi halukas hakeutumaan hoitoon ulkomaille.

Sipilän hallituksen sote-uudistuksen kaaduttua Euroopan komissio on odottanut Suomelta toimenpiteitä potilasdirektiivin kansallisen toimeenpanon korjaamiseksi. Viime kädessä komissiolla on mahdollisuus saattaa asia EU:n tuomioistuimen käsiteltäväksi.

Potilasdirektiivi pitäisi huomioida sote-uudistuksen valmistelussa

Jos pääministeri Marinin hallituksen esittämä sote-uudistus toteutuu nykymuodossa – yhdessä potilasdirektiivin korjatun soveltamisen kanssa – johtaa se tilanteeseen, jossa ulkomaiset yksityiset terveyspalvelut olisivat suomalaisille potilaille merkittävästi kotimaisia halvempia. Tämä kannustaisi myös suomalaisia yrityksiä siirtämään palvelunsa ulkomaille ja tämä taas tarkoittaisi menetettyjä veroeuroja ja vääristäisi elinkeinoharjoittajien välistä kilpailutilannetta.

- Potilasdirektiiviä ei ole huomioitu sote-uudistuksen valmistelun yhteydessä. Tämä on todella outoa, koska vaikutusarvio tulisi tehdä. Suomessa on tehtävä niin hyvä sote-uudistus, että ihmisille ja yrityksille ei synny kannusteita siirtyä ulkomaille hoitoon. Tämä ei ole tilanne tällä hetkellä, esitys rajaa julkisen järjestäjän mahdollisuuksia hyödyntää yksityisiä hoito- ja hoiva-alan palveluntuottajia. Asian pitäisi olla toisin päin, jotta hoitoon pääsy helpottuisi. Toivottavasti asia saadaan vielä korjattua eduskuntakäsittelyn aikana, sanoo HALIn sotesta vastaava johtaja Eveliina Vigelius.

Tutustu kyselyn tuloksiin

Mikko Alkio, Lasse Nordström, Petri Rouvinen: Miten potilasdirektiivin implementoinnin korjaaminen vaikuttaisi potilaiden käyttäytymiseen? Avance Insights 02/2020, https://www.avance.com/insights-and-reports/avance-insight-02-2020

Lisätietoja:

Mikko Alkio, partner, Avance

mikko.alkio@avance.com / +358 50 413 5502

Eveliina Vigelius, johtaja, Hyvinvointiala HALI ry

eveliina.vigelius@hyvinvointiala.fi / 044 511 4411

Hallitus jahkailee koronatestien ja -rokotteiden nollaverokantaa – lainsäädäntö yli kuukauden myöhässä19.1.2021 06:00:00 EETTiedote

Euroopan neuvosto päätti direktiivin 2020/2020 myötä mahdollistaa jäsenvaltioille arvonlisäveron nollaverokannan soveltamisen koronatesteihin ja -rokotteisiin liittyviin hankintoihin. Nollaverokanta lievittäisi testaamisen ja rokotteiden kustannuksia. Direktiivi tuli voimaan 12.12.2020, mutta kotimaisen lainsäädännön valmistelu on jumiutunut valtiovarainministeriöön.

Vetoomus hallitukselle: sote-ala on hädässä – ratkaisuja löytyy ja ne on otettava käyttöön4.12.2020 06:30:00 EETTiedote

Koronaviruksen torjuminen sosiaali- ja terveysalan yrityksissä ja järjestöissä aiheuttaa mittavia lisäkustannuksia. Erityisesti kuntoutus- ja hoiva-alan toimijat kantavat nyt raskaita henkilöstökustannuksia turvallisuuden varmistamiseksi. Hyvinvointiala HALI ry ja Kuntoutusyrittäjät vetoavat hallitukseen: sote-ala tarvitsee oman korvaustyökalun helpottamaan vakavaa ahdinkoa. Omaehtoiseen karanteeniin asetetuista, koronatestiin pääsyä odottavista ja testitulosta odottavista työntekijöistä aiheutuvat kustannukset pitää korvata.

Asiakkaiden saatava tietoa sote-järjestöjen tarjoamasta tuesta – järjestäjälle välineitä laadun seurantaan6.11.2020 09:06:19 EETTiedote

Tiedote Hyvinvointiala HALI ry:n, Ensi- ja turvakotien liitto ry:n ja Suomen Sydänliitto ry:n webinaarista 6.11.2020. Webinaarissa keskustelemassa pääsihteeri Riitta Särkelä, pääsihteeri Tuija Brax terveyspalvelujen johtajan Hanna-Maija Kause. Aiheena järjestöje rooli sote-uudistuksessa. Linkki webinaariin: https://www.hyvinvointiala.fi/sote-uudistus/