Kyselytutkimus: Suomalaiset luottavat metsäteollisuuden ympäristövastuuseen

Kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset katsovat metsäteollisuuden kantavan ympäristövastuunsa parhaiten, kun vertaillaan teollisuuden eri toimialoja. Vastaajista 36 prosenttia sijoitti metsäteollisuuden ykköseksi. Luottamus on vahvinta Itä-, Keski- ja Pohjois-Suomessa – alueilla, joissa metsäteollisuus myös näkyy ja työllistää eniten.

Tuoreen kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset luottavat metsäteollisuuteen ympäristövastuullisena toimijana. Kyselyn toteutti Taloustutkimus.

– Suomalaiset luottavat metsäteollisuuden tapaan kantaa ympäristövastuunsa. Kyselyn tulosten mukaan 36 prosenttia suomalaisista katsoo metsäteollisuuden kantavan teollisuuden toimialoista parhaiten ympäristövastuunsa. Alle 35-vuotiaista peräti 40 prosenttia on tätä mieltä, toteaa Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Pasi Holm.

Tuloksissa on eroja vastaajien puoluekantojen mukaan. Perussuomalaisten, kokoomuksen, SDP:n ja vihreiden kannattajat pitävät metsäteollisuutta ympäristövastuullisimpana teollisuuden toimialana. Perussuomalaisten kannattajista lähes puolet, 46 %, asettavat metsäteollisuuden ykkössijalle, kokoomuksen kannattajista 41 %, SDP:n kannattajista 35 % ja vihreiden kannattajista 32 %.

– Tähän voi olla syynä yhä laajemmin käyty keskustelu metsien käytöstä ja niiden merkityksestä. Samalla metsäteollisuuden toiminta on tullut tutummaksi entistä laajemmalle joukolle suomalaisia, kommentoi Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen.

Kyselyn mukaan luottamus metsäteollisuuteen ympäristövastuullisena toimijana on vahvinta niillä alueilla, joissa metsäteollisuuden toiminta myös näkyy eniten, ja merkitys talouteen ja työllisyyteen on suurin. Pohjois-Savossa, Pohjois-Karjalassa ja Keski-Suomessa peräti 55 prosenttia vastaajista katsovat metsäteollisuuden kantavan ympäristövastuunsa parhaiten. Luottamus on korkea myös Kymenlaaksossa, Etelä-Karjalassa ja Etelä-Savossa (47 prosenttia) sekä Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa ja Lapissa (42 prosenttia).

Keskustelu metsistä ja niiden käytöstä on ollut vilkasta koko vaalivuoden ajan.

– Metsät ovat Suomen tärkein luonnonvara. On hienoa, että niistä, niiden hyvinvoinnista ja kestävästä kasvusta keskustellaan aktiivisesti. Huomionarvoista on, että metsäteollisuuteen luotetaan nimenomaan siellä missä toiminta on aktiivisinta ja näkyvintä, Timo Jaatinen jatkaa.

Metsäteollisuuden mainekysely toteutettiin Taloustutkimuksen kotikäyntihaastatteluina huhtikuussa. Kyselyyn vastasi 1005 iältään 18–79-vuotiasta suomalaista. Tulosten virhemarginaali on 2,1 prosenttiyksikköä.

Taloustutkimus Oy:n tutkimusjohtaja Pasi Holm p. 050 374 7462
Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen p. (09) 132 6600

Mika Mäkinen, viestintäjohtaja, 050 555 3425

Internet: www.metsateollisuus.fi
Twitter: http://twitter.com/metsateollisuus

Internet: www.forestindustries.fi

The forest industry directly and indirectly employs approximately 140,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society.

Mika Mäkinen, Communications Director, mobile +358 50 555 3425

Suhdannekäänne painoi metsäteollisuuden tuotantomääriä viime vuonna; Sellun tuotannossa syntyi silti uusi Suomen ennätys: 8,32 miljoonaa tonnia12.2.2020 12:52:13 EETTiedote

Metsäteollisuuden päätuoteryhmistä paperin, kartongin, sahatavaran ja vanerin tuotantomäärät laskivat viime vuonna verrattuna vuoteen 2018, kun kansainvälinen suhdannekäänne voimistui loppuvuodesta. Sen sijaan sellun vuosituotannossa tehtiin uusi Suomen ennätys: 8,32 miljoonaa tonnia, selviää Metsäteollisuus ry:n tilastosta.

Paperi-, kartonki- ja sellutehtaille 24 tuntia lisää käyntiaikaa juhannuksena; Uudet työehdot eivät paranna kemiallisen metsäteollisuuden kilpailukykyä10.2.2020 14:37:13 EETTiedote

Paperi-, kartonki- ja sellutehtaiden uusista työehdoista on saatu sopu, kun Metsäteollisuus ry ja Paperiliitto r.y. ovat hyväksyneet valtakunnansovittelijan sovintoehdotuksen. Suomalaisen tuotannon kustannuskilpailukykyä sopimus ei paranna, mutta niin sanotut kiky-tunnit korvataan tehtaiden tuotannon kannalta paremmalla juhannuksen 24 tunnin lisäkäyntiajalla.

Hallitus asetti viisaasti fossiilisten vähentämisen etusijalle: Metsäteollisuus ja puupohjaiset tuotteet avainasemassa hiilineutraaliustavoitteen saavuttamisessa4.2.2020 14:25:20 EETTiedote

Hallituksen ilmastoseminaarissa Vuosaaressa tehtiin monia järkeviä linjauksia. Katse pysyi olennaisessa, kun fossiilisten päästöjen vähentäminen nostettiin ensisijaiseksi toimeksi siirryttäessä kohti hiilineutraalia Suomea. Kun päästövähennyspolulla edetään rohkeasti mutta harkitsevasti, varmistetaan, ettei teollisuutta karkoteta rajojen ulkopuolelle ja siten ulkoisteta teollisuuteen kytkeytyviä päästöjä. Suomalainen uudistuva teollisuus on globaalisti verraten ekoteko, ja Suomi tarvitsee jatkossakin kilpailukykyistä teollisuutta sekä vientituloja, jotta hyvinvointiyhteiskuntaa voidaan ylläpitää.