Kyselytutkimus: Suomalaiset luottavat metsäteollisuuden ympäristövastuuseen

Kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset katsovat metsäteollisuuden kantavan ympäristövastuunsa parhaiten, kun vertaillaan teollisuuden eri toimialoja. Vastaajista 36 prosenttia sijoitti metsäteollisuuden ykköseksi. Luottamus on vahvinta Itä-, Keski- ja Pohjois-Suomessa – alueilla, joissa metsäteollisuus myös näkyy ja työllistää eniten.

Tuoreen kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset luottavat metsäteollisuuteen ympäristövastuullisena toimijana. Kyselyn toteutti Taloustutkimus.

– Suomalaiset luottavat metsäteollisuuden tapaan kantaa ympäristövastuunsa. Kyselyn tulosten mukaan 36 prosenttia suomalaisista katsoo metsäteollisuuden kantavan teollisuuden toimialoista parhaiten ympäristövastuunsa. Alle 35-vuotiaista peräti 40 prosenttia on tätä mieltä, toteaa Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Pasi Holm.

Tuloksissa on eroja vastaajien puoluekantojen mukaan. Perussuomalaisten, kokoomuksen, SDP:n ja vihreiden kannattajat pitävät metsäteollisuutta ympäristövastuullisimpana teollisuuden toimialana. Perussuomalaisten kannattajista lähes puolet, 46 %, asettavat metsäteollisuuden ykkössijalle, kokoomuksen kannattajista 41 %, SDP:n kannattajista 35 % ja vihreiden kannattajista 32 %.

– Tähän voi olla syynä yhä laajemmin käyty keskustelu metsien käytöstä ja niiden merkityksestä. Samalla metsäteollisuuden toiminta on tullut tutummaksi entistä laajemmalle joukolle suomalaisia, kommentoi Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen.

Kyselyn mukaan luottamus metsäteollisuuteen ympäristövastuullisena toimijana on vahvinta niillä alueilla, joissa metsäteollisuuden toiminta myös näkyy eniten, ja merkitys talouteen ja työllisyyteen on suurin. Pohjois-Savossa, Pohjois-Karjalassa ja Keski-Suomessa peräti 55 prosenttia vastaajista katsovat metsäteollisuuden kantavan ympäristövastuunsa parhaiten. Luottamus on korkea myös Kymenlaaksossa, Etelä-Karjalassa ja Etelä-Savossa (47 prosenttia) sekä Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa ja Lapissa (42 prosenttia).

Keskustelu metsistä ja niiden käytöstä on ollut vilkasta koko vaalivuoden ajan.

– Metsät ovat Suomen tärkein luonnonvara. On hienoa, että niistä, niiden hyvinvoinnista ja kestävästä kasvusta keskustellaan aktiivisesti. Huomionarvoista on, että metsäteollisuuteen luotetaan nimenomaan siellä missä toiminta on aktiivisinta ja näkyvintä, Timo Jaatinen jatkaa.

Metsäteollisuuden mainekysely toteutettiin Taloustutkimuksen kotikäyntihaastatteluina huhtikuussa. Kyselyyn vastasi 1005 iältään 18–79-vuotiasta suomalaista. Tulosten virhemarginaali on 2,1 prosenttiyksikköä.

Taloustutkimus Oy:n tutkimusjohtaja Pasi Holm p. 050 374 7462
Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen p. (09) 132 6600

Mika Mäkinen, viestintäjohtaja, 050 555 3425

Internet: www.metsateollisuus.fi
Twitter: http://twitter.com/metsateollisuus

Internet: www.forestindustries.fi

The forest industry directly and indirectly employs approximately 140,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society.

Mika Mäkinen, Communications Director, mobile +358 50 555 3425

Neuvottelut paperiteollisuuden työehtosopimuksesta alkavat lokakuussa17.9.2019 09:25:56 EESTTiedote

Metsäteollisuus ry ja Paperiliitto r.y. ovat sopineet aloittavansa neuvottelut uudesta työehtosopimuksesta. Neuvottelut aloitetaan keskiviikkona 16. lokakuuta. Osapuolten yhteisenä tavoitteena on saada uusi sopimus aikaan nykyisen sopimuksen voimassa ollessa. Voimassa oleva paperiteollisuuden työntekijöiden työehtosopimus päättyy 30. marraskuuta. Metsäteollisuus ry ja Paperiliitto r.y. pyrkivät takaamaan sopimiselle hyvän ilmapiirin ja neuvottelurauhan. Osapuolet ovat sopineet, että neuvotteluja ei käydä julkisuudessa. Lisätietoja Paperiliitto r.y., puheenjohtaja Petri Vanhala, p. 0400 759 872 Metsäteollisuus ry, työmarkkinajohtaja Jyrki Hollmén, p. 040 746 3687 Suomi on yksi maailman suurimmista sellun, paperin ja kartongin tuottajista. Metsäteollisuus ja metsätalous työllistävät välilliset vaikutukset huomioiden noin 140 000 suomalaista. Internet: http://www.metsateollisuus.fi www.metsateollisuus.fi Twitter: http://twitter.com/metsateollisuus _________________________________________

Teollisuuden kilpailukykyä heikentävistä polttoaineverojen korotuksista on luovuttava12.9.2019 07:00:34 EESTTiedote

Uusi hallitus on kaavaillut polttoaineveroihin poikkeuksellisen suuria korotuksia. Niiden kustannusvaikutus suomalaiselle metsäteollisuudelle olisi vuositasolla yli kaksinkertainen verrattuna kahdella edellisellä hallituskaudella tehtyihin korotuksiin. Ehdotus on epävakaat talousnäkymät huomioon ottaen huonosti harkittu ja heikentää toteutuessaan teollisuuden kilpailukykyä.