Kyssäkaali kaaliperheen nuorimmaisia – kyssäkaaliviikkoa vietetään 9.-15.10.2017

Kaalikausi on nyt Suomessa parhaimmillaan. Monen muotoisia ja värisiä kaaleja löytyy joka päivälle omansa. Yksi nuorimmaisista, tosin monen vuosisadan takaa sekin, on kaalirapiksikin kutsuttu kyssäkaali. Se on raikas ja mehukas kaali, johon kannattaa tutustua.

Kuva: Laura Riihelä

Kyssäkaali maistuu rapean raikkaalta ja mehukkaalta. Maussa tunnistaa naurista, joidenkin mielestä mehevää lanttua. Mukana on makeutta ja retiisimäistä puraisua. Keskikokoiset, noin greipin kokoiset kyssäkaalit maistuvat kaikkein herkullisemmilta.  Liian kookkaat saattavat olla puisevia. Kyssäkaalista syödään maan päälle kehittyvä varsimukula. Kuori on vaaleanvihreä tai purppuranpunainen, malto valkoinen.

Käytä monin tavoin

Kyssäkaalia voi nauttia tuoreena sellaisenaan aivan kuin kesällä nauriita. Raastettuna, raikkaisiin omenoihin tai makeisiin porkkanoihin yhdistettynä kyssäkaali maistuu hyvältä, samoin coleslaw-kaalisalaatin tapaan valmistettuna.

Kyssäkaalia voi käyttää myös kuumennettaviin ruokiin samaan tapaan kuin perunaa, naurista tai lanttua: keittoihin, patoihin, muhennoksiin ja gratiineihin. Kypsennysajan kanssa kannattaa olla tarkka, koska kyssäkaali soseutuu helposti. Sosekeittoon kyssäkali antaakin hyvän makulisän.

Helpot herkut

Helppo tapa tutustua kyssäkaalin on leikata kuorittu kaali tikkumaisiksi suikaleiksi, pyöräyttää joukkoon laadukasta öljyä, puristaa sitruunasta mehua ja ripauttaa lopuksi mukaan myös suolaa. Sellaisenaan ohuet kyssäkaaliviipaleet maistuvat myös juustotarjottimella.

Lokakuun toisen viikon kasvisteema vaihtuu vuosittain. Tänä vuonna viikko 41 (9. – 15.10.2017) on nimetty kyssäkaalille.

Kyssäkaalin käyttötapoja halutaan tehdä tunnetuksi, koska moni ei ole kyssäkaalia edes maistanut.

Viljely: kasvinviljelyasiamies Mika Virtanen, MTK ry, puh. 0400 544728
Käyttö- ja ruokaohjeet: Pirjo Toikkanen, kotitalousopettaja, puh. 0400 894549

Kyssäkaalisalaatti à la Rouva Kasvis

Tässä salaatissa ovat makeus, raikkaus ja miellyttävä hapokkuus tasapainoisena kokonaisuutena.

1–2  kyssäkaalia
puolikas verkko- tai hunajamelonia
1–2 kotimaista omenaa
pieni nippu ruohosipulia

Piimäkastike
2 dl piimää
2 dl turkkilaista tai kreikkalaista jogurttia
2 tl dijoninsinappia
2 rkl sitruunan mehua
1 tl hunajaa
½ tl suolaa
¼ tl mustapippuria

Sekoita kastike. Mittaa kaikki aineet tilavaan kulhoon ja sekoita hyvin.
Kuori ja raasta kyssäkaali tikkumaisiksi, ohuiksi suikaleiksi mandoliinilla tai muulla tehokkaalla vihannesleikkurilla. Kuori ja raasta vastaaviksi suikaleiksi myös meloni ja omena. Hienonna ruohosipuli.
Siirrä kasvikset kulhoon kastikkeen päälle. Sekoita kahden lusikan avulla nostellen. Siirrä salaatti tarjoiluastiaan. Salaatti sopii erityisesti grilliruokien kaveriksi.

Ohje ja ruokakuva kirjasta Rouva Kasviksen parhaat, Pirjo Toikkanen, Otava, 2017.

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi
www.kasvutarinoita.fi

Kuva: Laura Riihelä

MTK:n Marttila Berliinin ruokamessuilla: Suomella on paljon tarjottavaa laatua vaativalle kuluttajalle19.1.2018 09:00Tiedote

Suomi esittäytyy ruoka- ja matkailumaana tänään Berliinissä avautuvilla, maailman suurimmilla ruoka-alan kansainvälisillä kuluttajamessuilla, Grϋne Wochella. Suomen puhdas luonto ja maukkaat elintarvikkeet ovat valttikortteja, jotka puhuttelevat maailmalla juuri nyt, sanoi Maa- ja metsätaloustuottajan Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila Suomen osaston avajaistilaisuudessa.

Kotimaista ostoskoriin pyhänä ja arkena – Maaseutunuorten joulutulet kiittävät kuluttajaa19.12.2017 10:32Tiedote

Maaseutunuorten perinteiset joulutulet syttyvät teiden varsille perjantaina 22.12.2017. Joulutulilla maaseutunuoret toivottavat matkailijat lämpimästi tervetulleiksi joulunviettoon maaseudulle. Joulutulet ovat Maaseutunuorten kiitos suomalaisille kotimaisen ruuan ja maaseutumatkailun suosimisesta jouluna ja ympäri vuoden. Ensimmäistä kertaa Maaseutunuorten joulutulet syttyvät myös Narinkkatorilla Helsingissä torstaina 21.12.2017 klo 15-17.

Kotimainen kinkku on tuotettu omien kansallisten vaatimustemme mukaisesti - possun saparo kertoo enemmän kuin luuletkaan12.12.2017 09:49Tiedote

Tutkimusten mukaan tuotantoeläinten hyvinvointi on tärkeää sekä kuluttajalle että tuottajalle. Kotimainen eläinsuojelulainsäädäntö vaatii sianlihantuotannolta enemmän kuin EU-direktiivi. Tärkein näistä vaatimuksista on sikojen kasvattaminen niin, että niiden saparo on pitkä, eikä sitä saa katkaista. Saparon katkaiseminen on kokonaan kiellettyä EU:n alueella vain Suomessa ja Ruotsissa.