Kyssäkaali kaaliperheen nuorimmaisia – kyssäkaaliviikkoa vietetään 9.-15.10.2017

Kaalikausi on nyt Suomessa parhaimmillaan. Monen muotoisia ja värisiä kaaleja löytyy joka päivälle omansa. Yksi nuorimmaisista, tosin monen vuosisadan takaa sekin, on kaalirapiksikin kutsuttu kyssäkaali. Se on raikas ja mehukas kaali, johon kannattaa tutustua.

Kuva: Laura Riihelä

Kyssäkaali maistuu rapean raikkaalta ja mehukkaalta. Maussa tunnistaa naurista, joidenkin mielestä mehevää lanttua. Mukana on makeutta ja retiisimäistä puraisua. Keskikokoiset, noin greipin kokoiset kyssäkaalit maistuvat kaikkein herkullisemmilta.  Liian kookkaat saattavat olla puisevia. Kyssäkaalista syödään maan päälle kehittyvä varsimukula. Kuori on vaaleanvihreä tai purppuranpunainen, malto valkoinen.

Käytä monin tavoin

Kyssäkaalia voi nauttia tuoreena sellaisenaan aivan kuin kesällä nauriita. Raastettuna, raikkaisiin omenoihin tai makeisiin porkkanoihin yhdistettynä kyssäkaali maistuu hyvältä, samoin coleslaw-kaalisalaatin tapaan valmistettuna.

Kyssäkaalia voi käyttää myös kuumennettaviin ruokiin samaan tapaan kuin perunaa, naurista tai lanttua: keittoihin, patoihin, muhennoksiin ja gratiineihin. Kypsennysajan kanssa kannattaa olla tarkka, koska kyssäkaali soseutuu helposti. Sosekeittoon kyssäkali antaakin hyvän makulisän.

Helpot herkut

Helppo tapa tutustua kyssäkaalin on leikata kuorittu kaali tikkumaisiksi suikaleiksi, pyöräyttää joukkoon laadukasta öljyä, puristaa sitruunasta mehua ja ripauttaa lopuksi mukaan myös suolaa. Sellaisenaan ohuet kyssäkaaliviipaleet maistuvat myös juustotarjottimella.

Lokakuun toisen viikon kasvisteema vaihtuu vuosittain. Tänä vuonna viikko 41 (9. – 15.10.2017) on nimetty kyssäkaalille.

Kyssäkaalin käyttötapoja halutaan tehdä tunnetuksi, koska moni ei ole kyssäkaalia edes maistanut.

Viljely: kasvinviljelyasiamies Mika Virtanen, MTK ry, puh. 0400 544728
Käyttö- ja ruokaohjeet: Pirjo Toikkanen, kotitalousopettaja, puh. 0400 894549

Kyssäkaalisalaatti à la Rouva Kasvis

Tässä salaatissa ovat makeus, raikkaus ja miellyttävä hapokkuus tasapainoisena kokonaisuutena.

1–2  kyssäkaalia
puolikas verkko- tai hunajamelonia
1–2 kotimaista omenaa
pieni nippu ruohosipulia

Piimäkastike
2 dl piimää
2 dl turkkilaista tai kreikkalaista jogurttia
2 tl dijoninsinappia
2 rkl sitruunan mehua
1 tl hunajaa
½ tl suolaa
¼ tl mustapippuria

Sekoita kastike. Mittaa kaikki aineet tilavaan kulhoon ja sekoita hyvin.
Kuori ja raasta kyssäkaali tikkumaisiksi, ohuiksi suikaleiksi mandoliinilla tai muulla tehokkaalla vihannesleikkurilla. Kuori ja raasta vastaaviksi suikaleiksi myös meloni ja omena. Hienonna ruohosipuli.
Siirrä kasvikset kulhoon kastikkeen päälle. Sekoita kahden lusikan avulla nostellen. Siirrä salaatti tarjoiluastiaan. Salaatti sopii erityisesti grilliruokien kaveriksi.

Ohje ja ruokakuva kirjasta Rouva Kasviksen parhaat, Pirjo Toikkanen, Otava, 2017.

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi
www.kasvutarinoita.fi

Kuva: Laura Riihelä

MTK haluaa, että Suomi on jatkossakin edelläkävijä eläinten hyvinvoinnissa16.8.2018 08:39Tiedote

Maa- ja metsätalousministeriö tiedotti annettujen lausuntojen perusteella tehdyistä muutoksista eläinten hyvinvointilakiesitykseen. Esitys laiksi eläinten hyvinvoinnista tullaan antamaan eduskunnalle alkusyksyn aikana. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry näkee lakiesityksen vahvistavan edelleen Suomen roolia edelläkävijänä eläinten hyvinvoinnissa, mutta huomauttaa, että kotimaisen maataloustuotannon jatkuvuus ja kilpailukyky muuttuvassa ympäristössä tulee turvata. MTK korostaa, että uusi laki tulee vaikuttamaan tilojen kannattavuuteen ja näin myös maatalousyrittäjien hyvinvointiin.

MTK-liittojen puheenjohtajat kriisikokouksessa Satakunnassa: kuivuuden takia tarvitaan pikaisia toimenpiteitä2.8.2018 08:29Tiedote

MTK:n liittojen puheenjohtajat kokoontuivat kriisikokoukseen kuivuuden runtelemaan Satakuntaan 1.8. ja vaativat pikaisia toimenpiteitä maatilojen talousahdingon ratkaisemiseksi. Suomen maatalouden kannattavuus on heikentynyt jo usean vuoden ajan. Viime vuonna suoranaisen kadon aiheutti märkyys ja kylmyys, tämän vuoden vitsauksena ovat kuivuus ja kuumuus. Ruotsissa yksittäiset kunnat ja kauppa ovat sitoutuneet markkinoimaan ruotsalaisia tuotteita ja tukemaan näin viljelijää. MTK-liittojen puheenjohtajat vaativat kaupparyhmien johtajilta pikaisia linjauksia siitä, miten kauppa kantaa vastuunsa suomalaisen ruuan tulevaisuudesta.

MTK-TIEDOTE: MTK-Varsinais-Suomi avaa ”Jos lehmät puhuisivat” -näyttelyn Berliinissä tammikuussa 2019 – näyttelyyn haetaan kuvia nyt kaikille avoimella kuvakilpailulla30.7.2018 09:18Tiedote

MTK-Varsinais-Suomi kokoaa näyttelyn, jossa navetan ulkopuolella elävät ihmiset saavat kokea elämää lehmien parissa. "Jos lehmät puhuisivat" -näyttelytapahtuma avataan tammikuussa 2019 Berliinissä Saksassa. Sen jälkeen se kiertää Suomessa ainakin pari vuotta. Näyttelyyn haetaan nyt kuvia kilpailulla, johon voi osallistua 14.8.2018 asti. Kuvakilpailuun voi osallistua joko kuva-ammattilais-, lehmäammattilais- tai jokamies-/naissarjaan. Kilpailupalkintojen arvo on yhteensä noin 10 000 euroa.