Kysymme asiakkailta ja sidosryhmiltä, mitä painottaa, kun suunnittelemme lippujen ja maksamisen uudistamista

Olemme HSL:ssä aloittaneet suunnittelutyön lippujen ja matkan maksamisen uudistamiseksi. Nyt käytössä olevat erilliset järjestelmät eli HSL-kortti ja älypuhelimessa toimiva HSL-sovellus korvautuvat tulevaisuudessa yhdellä älykkäällä tilipohjaisella ratkaisulla, joka perustuu käyttäjätileihin ja tunnisteisiin.

Lippujen ostaminen ja käyttäminen muuttuu, ja tulemme siirtymään lipuista tunnisteisiin, jolloin tieto matkustusoikeudesta löytyy taustajärjestelmästä, ei enää HSL-kortilta tai HSL-sovelluksesta. Tunniste voi edelleen olla HSL-kortti tai älypuhelin mutta myös esimerkiksi pankkikortti tai jokin muu asiakkaan mukana muutenkin kulkeva tunniste tai jokin kertakäyttöinen tunniste.

”Tulemme uudistamaan myös lippujen hinnoittelua siten, että se vastaa nykyistä paremmin asiakkaiden tarpeisiin. Hinnoittelu voi perustua vyöhykkeisiin kuten nytkin, mutta hinnoittelun perusteita voidaan myös uudistaa joustavasti muuttuvien liikkumistarpeiden mukaan”, osastonjohtaja Mari Flink kertoo.

Suunnittelemme lippujen ja maksamisen uudistusta asiakkaan tarpeet keskiössä. Aloitamme suunnittelutyön luomalla uuden palvelumallin konseptin vuoden 2021 aikana, minkä jälkeen alkaa toteutuksen suunnittelun. Nyt aluksi kysymme asiakkailtamme ja sidosryhmiltämme, millaiset tavoitteet uuden palvelun rakentamisella pitäisi olla, jotta se vastaisi mahdollisimman hyvin heidän tarpeisiinsa.

Kysely on lähetetty sähköpostitse 20 000 asiakkaallemme ja yli 3 000 sidosryhmien edustajalle. Kysely on auki 18.1. saakka.

Osastonjohtaja Mari Flink, puh. 040 715 0440

HSL:n hallituksen päätöksiä 19.1.202119.1.2021 13:54:33 EETTiedote

Liikennöintisuunnitelman hyväksyminen vuosille 2021–2022 Hallitus päätti hyväksyä liikennöintisuunnitelman vuosille 2021–2022 ja valtuutti toimitusjohtajan tekemään siihen vähäisiä muutoksia. Liikennöintisuunnitelma sisältää joukkoliikenteeseen kesäkuun 2021 ja kesäkuun 2022 välille suunnitellut muutokset. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Markkinointikampanjoiden mediasuunnittelun ja -ostamisen hankinta Hallitus päätti valita palveluntarjoajaksi Oy Dagmar Ab:n, jonka tarjous oli kokonaistaloudellisesti edullisin. Sopimus on voimassa määräaikaisena vuoden 2022 loppuun asti ja sen jälkeen toistaiseksi voimassa olevana. Linkki pöytäkirjaan Bussiliikenteen ympäristöbonus Y11 -tarjouskilpailun ratkaisu Hallitus päätti, että HSL maksaa päästöjä alentavista biodieselin bioetanolin ja biokaasun käytöstä hyväksyttyjen tarjousten mukaisesti 1 864 323 euroa kolmelle bussiliikennöitsijälle. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Lähijunal

HSL:n hallitus: Valtion tukea tarvitaan joukkoliikennepalveluiden turvaamiseen koronakriisissä19.1.2021 10:44:21 EETTiedote

Arvion mukaan HSL:n lipputulot ovat vuonna 2021 vielä ainakin 130 miljoonaa euroa alemmalla tasolla kuin vuonna 2019. Tällä hetkellä joukkoliikenteellä kulkee noin 50 prosenttia normaalista matkustajamäärästä. HSL arvioi, että joukkoliikenne palaa normaalille tasolleen vasta vuoden 2023 jälkeen, mutta myös tähän liittyy epävarmuuksia. Tilanteesta selvitäkseen HSL tarvitsee edelleen valtion tukea.