Kysymme asiakkailta ja sidosryhmiltä, mitä painottaa, kun suunnittelemme lippujen ja maksamisen uudistamista

Olemme HSL:ssä aloittaneet suunnittelutyön lippujen ja matkan maksamisen uudistamiseksi. Nyt käytössä olevat erilliset järjestelmät eli HSL-kortti ja älypuhelimessa toimiva HSL-sovellus korvautuvat tulevaisuudessa yhdellä älykkäällä tilipohjaisella ratkaisulla, joka perustuu käyttäjätileihin ja tunnisteisiin.

Lippujen ostaminen ja käyttäminen muuttuu, ja tulemme siirtymään lipuista tunnisteisiin, jolloin tieto matkustusoikeudesta löytyy taustajärjestelmästä, ei enää HSL-kortilta tai HSL-sovelluksesta. Tunniste voi edelleen olla HSL-kortti tai älypuhelin mutta myös esimerkiksi pankkikortti tai jokin muu asiakkaan mukana muutenkin kulkeva tunniste tai jokin kertakäyttöinen tunniste.

”Tulemme uudistamaan myös lippujen hinnoittelua siten, että se vastaa nykyistä paremmin asiakkaiden tarpeisiin. Hinnoittelu voi perustua vyöhykkeisiin kuten nytkin, mutta hinnoittelun perusteita voidaan myös uudistaa joustavasti muuttuvien liikkumistarpeiden mukaan”, osastonjohtaja Mari Flink kertoo.

Suunnittelemme lippujen ja maksamisen uudistusta asiakkaan tarpeet keskiössä. Aloitamme suunnittelutyön luomalla uuden palvelumallin konseptin vuoden 2021 aikana, minkä jälkeen alkaa toteutuksen suunnittelun. Nyt aluksi kysymme asiakkailtamme ja sidosryhmiltämme, millaiset tavoitteet uuden palvelun rakentamisella pitäisi olla, jotta se vastaisi mahdollisimman hyvin heidän tarpeisiinsa.

Kysely on lähetetty sähköpostitse 20 000 asiakkaallemme ja yli 3 000 sidosryhmien edustajalle. Kysely on auki 18.1. saakka.

Osastonjohtaja Mari Flink, puh. 040 715 0440

HSL:n hallituksen päätöksiä 2.3.20212.3.2021 14:58:54 EETTiedote

Sisäisen tarkastuksen kertomus 2020 ja suunnitelma 2021 Hallitus päätti merkitä tiedoksi sisäisen tarkastuksen yhteenvetoraportin vuodelta 2020 ja sisäisen tarkastuksen tarkastussuunnitelman vuodelle 2021. Sisäinen tarkastus tehdään vuosittain, ja sen tarkoituksena on varmistaa muun muassa, että HSL:n toiminta on lakien, sääntöjen, ohjeiden ja päätösten mukaista. Linkki pöytäkirjaan Lippu- ja informaatiojärjestelmän arkkitehtuurityön puitejärjestelyyn perustuva hankinta Hallitus päätti valita lippu- ja informaatiojärjestelmän arkkitehtuurityön toimittajaksi KPMG Oy Ab:n. Palvelun arvioidut kokonaiskustannukset sopimuskauden (17.3.2021–30.11.2023) ajalta ovat noin 689 000 euroa. Linkki pöytäkirjaan Bussiliikenteen tarjouskilpailun 53/2021 järjestäminen Hallitus päätti järjestää tarjouskilpailun bussilinjoista, joiden nykyiset liikennöintisopimukset päättyvät elokuussa 2022 ja elokuussa 2023. Kilpailukohteisiin sisältyy muun muassa Herttoniemen metroaseman liityntälinjoja, Helsingin poik

HSL:n hallituksen päätöksiä 9.2.20219.2.2021 14:35:46 EETTiedote