Kysymme asiakkailta ja sidosryhmiltä, mitä painottaa, kun suunnittelemme lippujen ja maksamisen uudistamista
Lippujen ostaminen ja käyttäminen muuttuu, ja tulemme siirtymään lipuista tunnisteisiin, jolloin tieto matkustusoikeudesta löytyy taustajärjestelmästä, ei enää HSL-kortilta tai HSL-sovelluksesta. Tunniste voi edelleen olla HSL-kortti tai älypuhelin mutta myös esimerkiksi pankkikortti tai jokin muu asiakkaan mukana muutenkin kulkeva tunniste tai jokin kertakäyttöinen tunniste.
”Tulemme uudistamaan myös lippujen hinnoittelua siten, että se vastaa nykyistä paremmin asiakkaiden tarpeisiin. Hinnoittelu voi perustua vyöhykkeisiin kuten nytkin, mutta hinnoittelun perusteita voidaan myös uudistaa joustavasti muuttuvien liikkumistarpeiden mukaan”, osastonjohtaja Mari Flink kertoo.
Suunnittelemme lippujen ja maksamisen uudistusta asiakkaan tarpeet keskiössä. Aloitamme suunnittelutyön luomalla uuden palvelumallin konseptin vuoden 2021 aikana, minkä jälkeen alkaa toteutuksen suunnittelun. Nyt aluksi kysymme asiakkailtamme ja sidosryhmiltämme, millaiset tavoitteet uuden palvelun rakentamisella pitäisi olla, jotta se vastaisi mahdollisimman hyvin heidän tarpeisiinsa.
Kysely on lähetetty sähköpostitse 20 000 asiakkaallemme ja yli 3 000 sidosryhmien edustajalle. Kysely on auki 18.1. saakka.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Osastonjohtaja Mari Flink, puh. 040 715 0440
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n hallituksen päätöksiä 23.4.202423.4.2024 13:11:57 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 23.4.2024 ja päätti seuraavista asioista.
HSL perustaa Kehä I:lle tien päästä päähän kulkevan bussilinjan 55423.4.2024 12:59:06 EEST | Tiedote
Kehä I saa elokuussa uuden bussilinjan 554, joka tarjoaa vaihdottoman yhteyden Itäkeskuksesta Westendiin. Nopean poikittaisen yhteyden tarve nousi esille, kun HSL kartoitti muutama vuosi sitten asiakkaiden toiveita Kehä I:n joukkoliikenteen kehittämiseksi.
Joukkoliikenneaforismeissa heitellään tänä vuonna hymyjä22.4.2024 08:58:21 EEST | Tiedote
Aforismit nousevat jälleen metron, raitiovaunujen ja runkolinjabussien näytöille. Mietelauseiden teemana on tänä vuonna hymy, mikä istuu mainiosti joukkoliikenteeseen, sillä harva asia ilahduttaa kulkiessa yhtä paljon kuin kare kanssamatkustajan, ohikulkijan tai kuljettajan kasvoilla.
Ratikkareiteissä muutoksia 3.6. – linja 8 korvataan bussilla 8X, linjojen 1, 2, 4 ja 10 reitit muuttuvat8.4.2024 10:30:00 EEST | Tiedote
Raitioliikenteeseen vaikuttavat kesän aikana Mannerheimintien katutöiden eteneminen Oopperan risteykseen, Crusellinsillan korjaustyö Jätkäsaaressa sekä pienemmät työmaat.
Rantaradan junaliikenteessä katkoja toukokuussa ja juhannuksen jälkeen3.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen keväällä ja kesällä. HSL-junaliikenteessä on viikonloppukatkoja toukokuussa ja pidempi viiden viikon katko juhannuksen jälkeen 24.6.–28.7. Lisäksi junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja syksyllä. Katkoilla on vaikutuksia lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme