Kysymyksiä ja vastauksia humanitaarisesta avusta Ukrainassa

Samaan aikaan kun kuolleiden ja loukkaantuneiden määrä Ukrainassa kasvaa ja sadat tuhannet ihmiset etsivät turvaa naapurimaista, Lääkärit Ilman Rajoja työskentelee rajanylityspaikoilla toimittaakseen henkilökuntaa ja tarvikkeita alueille, joihin Venäjän sotilaallinen hyökkäys on vaikuttanut eniten.
Sadat ihmiset pakenevat Ukrainan sotaa Lvivin juna-asemalla Ukrainassa. Kuva: Emin Ozmen / Lääkärit Ilman Rajoja

Linda Konate, Lääkärit Ilman Rajoja Suomen osaston toiminnanjohtaja kertoo humanitaarisen työn haasteista ja tarpeista Ukrainan sodan synnyttämässä tilanteessa.

Miten Lääkärit Ilman Rajoja -järjestön työskentely Ukrainassa onnistuu?

Lääkärit Ilman Rajoja on ollut Ukrainassa jo vuosia tarjoamassa hoitoa tuberkuloosia ja hiv:tä sairastaville ihmisille, joten meillä on jo paikallista ja kansainvälistä henkilökuntaa alueella. Viikko sitten alkaneen sodan vuoksi olemme nyt joutuneet laittamaan aiemmat projektimme tauolle ja suuntaamaan toimintamme uudelleen vastaamaan laajamittaisten taistelujensynnyttämiin lääketieteellisiin tarpeisiin. Olemme siirtymässä kiireellisen hoidon järjestämiseen rutiininomaisen lääketieteellisen avun tarjoamisen sijaan. Siksi meidän on mukautettava henkilöresurssejamme ja kutsuttava hätäavun asiantuntijoitamme apuun voidaksemme työskennellä konfliktista eniten kärsineiden ihmisten kanssa. Tämä on prioriteettimme tällä hetkellä.

Minkä koette erityisen haastavaksi?

Haastavinta tällä hetkellä on selvittää, miten päästä parhaiten alueille, joihin taistelut ovat vaikuttaneet eniten. Meillä on ollut tiimejä naapurimaissa – Puolassa, Moldovassa, Romaniassa sekä Venäjällä ja Valko-Venäjällä maanantaista (28.2.) lähtien. Ukrainan raja-alueiden tilanne on kaoottinen. Sadat tuhannet ihmiset pakenevat sotaa, ja on vaikeaa selvittää, mitkä rajanylityspaikat ovat parhaita Ukrainaan pääsyyn. Pyrimme kuljettamaan tarvikkeita ja työntekijöitä, kuten kirurgeja ja anestesialääkäreitä, tukemaan jo paikalla olevaa henkilökuntaa ja aloittamaan toiminnan niin pian kuin mahdollista.

Miten lääkkeiden ja tarvikkeiden kuljetus maahan onnistuu?

Valmistelemme parhaillaan logistisissa keskuksissamme mm. Belgiassa ja Ranskassa lääkintäpakkauksia, jotka sisältävät lääkkeitä ja lääketieteellisiä tarvikkeita. Pakkaukset kulkevat Ukrainaan naapurimaiden kautta. Puolalaiset yhdistykset ovat ilmoittaneet meille puuttuvista tarvikkeista, joten hankimme myös Puolassa tavaroita toimittaaksemme materiaalipaketteja vastaamaan heidän tarpeisiinsa.

Rakennamme Ukrainassa varastotilaa maan länsiosaan tavaroiden vastaanottamiseksi. Pyrimme perustamaan vastaavanlaisia varastoja myös muille alueille tarjontakapasiteetin laajentamiseksi, jos se on mahdollista.

Miten arvioitte tarpeita paikan päällä?

Sota muuttuu ja taistelujen paikat vaihtuvat nopeasti, jopa tunneittain. Meille on tärkeää ymmärtää taistelujen dynamiikkaa, arvioida ihmisten tarpeita, mutta myös olla vaarantamatta työntekijöitämme. Meillä on henkilökuntaa Kiovassa ja useissa maan tärkeimmissä kaupungeissa, kuten Zytomyrissä ja Severodonetskissa, sekä lääkäreiden verkosto sairaaloissa ja terveyskeskuksissa useilla alueilla, joiden avulla rakennamme kuvaa maan tarpeista.

Kokoamme erityisesti tietoa loukkaantuneiden määrästä sekä valmiuksista tarjota sairaanhoitoa paikan päällä vastataksemme lääketieteellisiin tarpeisiin asianmukaisesti.

Meillä on vielä paljon kysymyksiä selvitettävänä : Onko riittävästi terveysasemia? Miten loukkaantuneiden lähettäminen eteenpäin onnistuu? Onko potilaita mahdollista siirtää sairaalasta toiseen? Millä sairaala-alueilla voisimme nopeasti aloittaa erityisesti kirurgisen toimintamme? Nämä ovat tärkeimpiä kysymyksiä, joita esitämme itsellemme ja joihin yritämme saada luotettavia, selkeitä ja tarkkoja vastauksia.

Minkälaista tukea annatte kotoaan paenneille ihmisille raja-alueilla?

Olemme lahjoittaneet välttämättömiä tarvikkeita vastaanottokeskukseen Puolassa ja pyrimme tehostamaan toimiamme. Suunnittelemme lääketieteellisen tuen lähettämistä sekä peittojen ja hygieniatarvikkeiden jakelun lisäämistä. Pakolaiset ovat saaneet paljon kansainvälistä huomiota ja tukea, ja meidän on varmistettava, että myös Ukrainaan jääneitä ihmisiä autetaan.

Linda Konate on Lääkärit Ilman Rajoja -järjestön Suomen osaston toiminnanjohtaja. Hän on työskennellyt useaan kertaan järjestön avustustyössä maailman kriisialueilla, kuten Afganistanissa ja Etiopiassa. Linda Konate antaa mielellään lisätietoa Ukrainan tilanteesta ja Lääkärit Ilman Rajoja -toiminnasta Ukrainassa ja naapurimaissa.

Mediatilaisuus: Gazan tilanne keväällä 20247.3.2024 14:51:58 EET | Kutsu

Suomalainen Linda Nyholm on palannut juuri avustustyöstä Jerusalemista, jossa hän toimi Lääkärit Ilman Rajoja -järjestön Palestiinan viestintäpäällikkönä 1,5 kuukauden ajan. Gazassa on kuollut viime lokakuun jälkeen yli 30 000 ihmistä ja haavoittunut yli 70 000. Miltä Gazan tilanne näyttää sairaanhoitoon keskittyvän avustusjärjestön näkökulmasta? Millaiset mahdollisuudet Lääkärit Ilman Rajoja -järjestöllä on tällä hetkellä tarjota Gazassa hoitoa? Miten Gazan sota on vaikuttanut Länsirantaan? Tilaisuus järjestetään hybridinä. Voit tulla paikalle Lääkärit Ilman Rajoja -järjestön toimistolle tai osallistua Teamsin kautta etänä. Ilmoittaudu tilaisuuteen osoitteeseen anna-reetta.korhonen@helsinki.msf.org. Tarkenna myös, tuletko paikan päälle vai osallistutko etänä. Huom: Nyholm ei ole ollut sisällä Gazassa. Milloin: tiistaina 12.3. klo 10–11. Missä: Jämsänkatu 2, Helsinki tai etänä Teamsin kautta. (Linkki tilaisuuteen lähetetään ilmoittautuneille.)

Tervetuloa mediatilaisuuteen: anestesialääkärinä Haitissa27.11.2023 11:56:01 EET | Kutsu

Haiti on ajautunut kaaokseen aseellisten ryhmien otettua vallan suurimmassa osassa pääkaupunki Port-au-Princeä. Terveydenhuolto on romahtanut maassa, josta erikoislääkärit pyrkivät pois ja työntekijöiden on vaarallista kulkea työpaikoilleen. Haitista avustustyöstä juuri palannut anestesian ja tehohoidon erikoislääkäri Kariantti Kallio kertoo Haitin terveydenhuollon tilasta medialle. Kallio työskenteli Lääkärit Ilman Rajoja -järjestön projektissa Haitin pääkaupungissa Port-au-Pricessä. Tabarren sairaalasssa annetaan kirurgista hoitoa esimerkiksi liikenneonnettomuuksien ja aseellisen väkivallan uhreille sekä hoidetaan palovammoja. Tilaisuus järjestetään hybridinä. Voit tulla paikalle Lääkärit Ilman Rajoja -järjestön toimistolle tai osallistua Teamsin kautta etänä. Voit ilmoittautua tilaisuuteen osoitteeseen viivi.kairala@helsinki.msf.org. Tarkenna myös, tuletko paikan päälle vai osallistutko etänä. Milloin: keskiviikkona 29.11. klo 10–11. Missä: Jämsänkatu 2, Helsinki, tai etänä Teamsin