Kyyti-halpataksi laajentaa Turkuun ja Tampereelle

Kyyti-halpataksipalvelu aloittaa toimintansa Turussa ja Tampereella. Turussa toiminta alkaa tänään ma 5.6. klo 6.00 ja Tampereella huomenna ti 6.6. klo 10.00. Kyytejä voi jo ennakkotilata Tampereelle. Kyydit maksavat halvimmillaan 2 euroa. Aloitus- ja ennakkovarausmaksuja ei peritä.

Kyyti on uusi kuljetuskonsepti, joka palveluna sijoittuu taksin ja joukkoliikenteen väliin.       Sen edullinen hinta perustuu Kyytien jakamiseen ja kaluston tehokkaaseen käyttöön.   Palvelu lanseerattiin kaksi kuukautta sitten Oulussa, jossa se on otettu kiitettävästi vastaan. Kyytejä tilataan Tuup-sovelluksella, jonka voi ladata ilmaiseksi sovelluskaupoista. Tuup-sovelluksessa on kansainvälisesti palkittu koko Suomen kattava reittiopas, jossa on mm pysäkkikohtaiset aikataulut joukkoliikenteelle. “Tuup- sovellus on lyhyessä ajassa saanut yli 15 000 käyttäjää. Se on huikea määrä ottaen huomioon, että Kyyti-palvelu on tähän asti ollut käytössä vain Oulussa.”, kertoo Tuup Oy:n toimitusjohtaja Pekka Möttö.

Kyyti -palvelussa matkan hinta kerrotaan ja maksetaan etukäteen tilaushetkellä. Kuljetuspalvelujen hintoja nostavia aloitus- ja ennakkovarausmaksuja ei peritä. Kyydillä on kolme palveluluokkaa: Taksimainen Express, joka kulkee suorinta reittiä asiakkaan valitsemaan paikkaan. Edullinen Smart, jossa asiakas on valmis joustamaan joko odotus- tai ajoajassa, sekä näiden kahden välimuoto Flex. “Kyydin teknologia perustuu jaettuun hyötyyn ja kysyntäperusteiseen hinnoitteluun. Haluamme palvella mahdollisimman montaa asiakasta, jonka lopputuloksena kaikki voittavat. Kovan kysynnän vaikeuttaessa Kyydin saatavuutta, kannattaa tilausta yrittää vaikkapa puolen tunnin päähän. Ennakkoon tilaaminen on myös halvempaa.” Pekka Möttö jatkaa.

Taksialan murros aiheuttaa jännitteitä

Juuri hyväksytty Liikennepalvelulaki vapauttaa taksialan lupien määräsääntelystä kesällä 2018. Alan sisällä on meneillään lukuisia kehittämishankkeita ja vuoden päästä tapahtuvaa markkinan avautumista odotetaan joko toiveikkaina tai huolestuneina. Mötön mukaan merkittävän markkinan avautuessa todelliselle kilpailulle on luonnollista, että tulee myös ylilyöntejä. Kyyti-palvelun lanseeraamisen jälkeen Mötön puhelin on soinut ja sähköposti paukkunut sekä kannustavien että vastustavien viestien myötä. Möttö ei kentältä tulevasta palautteesta hätkähdä, mutta tulevan markkinan tasapuolisuudesta hän on huolissaan. Oulussa Aluetaksi kiirehti kieltämään perinteisestä taksijärjestelmästä tilauksia saavia autoilijoita ottamasta vastaan Kyyti-tilauksia myös ajovuorojensa ulkopuolella. Möttö pitää määräävässä markkina-asemassa olevan toimijan linjausta ”mielenkiintoisena”.

Kansainvälinen palveluvientituote

Tuupin sekä Kyyti-palvelun teknologia on 100%:sti Suomessa kehitetty. Kansainvälinen kiinnostus suomalaisia älyliikenneratkaisuja kohtaan on kova ja liikkumispalvelumarkkina kasvaa lähivuosina räjähdysmäisesti. Tuup tähtää kansainvälisille markkinoille ja Möttö toivoisi koko suomalaisen liikennekentän toimivan määrätietoisesti yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. ”Harvoin tulee tilanteita, joissa Suomi on edelläkävijä kansainvälisessä palveluliiketoimintamurroksessa. Liikennepalvelulaki luo edellytykset uudenlaiselle digitaaliselle palvelubisnekselle. Kansainvälinen markkina kehittyy niin nopeasti, että juna auttamatta menee ohi, ellei kotimaista julkista liikennettä saada keskenään yhteistyöhön vielä tämän vuoden aikana. Suomi on onnistunut profiloitumaan älykkään liikkumisen edelläkävijänä, nyt on kiire siirtyä puheista tekoihin.”

Lue lisää Kyyti-halpataksista osoitteessa www.kyyti.info.

Lisätiedot:

Pekka Möttö, CEO / Tuup Oy, 044 9742477, pekka.motto@tuup.fi

Materiaalit ja kuvat: marketing@tuup.fi

Tuup on suomalainen digitaalisia liikkumispalveluita kehittävä startup-yritys. Yritys on perustettu 2015 ja se työllistää tällä hetkellä reilut kymmenen ihmistä. Tuup kehittää eri liikennemuodot yhdistävää liikkumissovellusta, jonka avulla voi suunnitella reitin, vertailla eri liikkumisvaihtoehtoja ja maksaa eri liikkumispalvelut helposti ja turvallisesti yhdellä sovelluksella. Tuup toimii myyntikanavana Kyyti-halpataksipalvelulle. Puolueeton eurooppalainen tutkimus valitsi Tuupin lupaavimmaksi eurooppalaiseksi liikennestartupiksi 2016.