Kyyti ja Sveitsin PostBus yhteistyöhön

Suomalainen kyydinjakopalvelu Kyyti ja Sveitsin PostBus aloittavat yhteistyön Sveitsissä. PostBus on Sveitsin Postin tytäryhtiö, jonka reiteillä on yli 150 miljoonaa asiakasta vuosittain.

Kyyti-kimppataksi

Suomalainen kyydinjakopalvelu Kyyti ja Sveitsin PostBus aloittavat yhteistyön Sveitsissä. Pilottihankkeessa kehitetään joustavaa taksin jakamiseen perustuvaa palvelua täydentämään Sveitsin johtavan bussiyhtiön verkostoa. Palvelussa käytettävä teknologia on Kyyti Groupin kehittämä ja sitä on testattu Suomessa Kyyti-kimppataksipalveluissa.

PostBus on Sveitsin Postin tytäryhtiö, jonka 2200 bussia kuljettaa 882:lla reitillä yli 150 miljoonaa asiakasta vuosittain. Sveitsin lisäksi yhtiö tarjoaa palveluita Ranskassa ja Liechtensteinissa.

Kyyti Groupin toimitusjohtaja Pekka Möttö pitää yhteistyötä merkittävänä. ”PostBus edustaa parasta, mitä julkisen liikenteen saralla on olemassa. Yrityksellä on vahva historia ja ikoninen asema Sveitsissä, mutta samalla se on erittäin edistyksellinen ja kansainvälisesti tunnettu edelläkävijyydestään uuden teknologian hyödyntämisessä joukkoliikenteessä. On kova juttu, että he valitsivat meidät kumppanikseen kehittämään joustavaa ja kustannustehokasta ratkaisua ensimmäisen ja viimeisen mailin ongelmaan. Tämä on meille selkeästi näytön paikka.” Möttö sanoo.

”Kehitämme yhteistyössä Kyydin kanssa uutta palvelua, joka mahdollistaa matkustuskapasiteetin nykyistä tehokkaamman hyödyntämisen niin kaupungeissa kuin maaseudulla.”, kertoo PostAuton liikennepalveluiden kehitysjohtaja Martina Müggler.

Kyyti-palvelu toimii parhaillaan Suomessa Oulussa, Tampereella ja Turussa. Lisäksi palvelun pilotointi on parhaillaan käynnissä Helsingissä. Kyyti on aikaisemmin tänä vuonna julkistanut merkittävät teknologian vientisopimukset Yhdysvaltoihin ja Vietnamiin.

Lisätietoa PostBusista

PostBus on Sveitsin Postin (Swiss Post) tytäryhtiö. Yrityksellä on pitkä historia molempien, sekä ihmisten, että pakettien kuljettamisesta. PosBusin linja-autot tunnistaa ikonista, jossa yhdistyy punainen Sveitsin lippu sekä keltainen äänitorvi. Jollain vuoristoteillä, Sveitsin Postin autoille on määrätty etuajo-oikeus. Tällaiset tiet tunnistaa liikennemerkeistä, joissa on keltainen äänitorvi sinisellä taustalla.

Lisätietoja:

Kyyti-kimppataksi
Kuva Kyyti-sovelluksesta

Lisätietoa Kyydistä:

Kyyti kehittää maailman ensimmäistä kyydinjakopalvelua, jossa on mukana Mobility as a Service (MaaS) ominaisuudet. Kyyti aloitti toimintansa Oulussa keväällä 2017. Kesäkuussa pilotit aloitettiin Turussa ja Tampereella. Parhaillaan palvelua testataan Helsingissä. Kyytejä tilataan Kyyti- nimisellä sovelluksella. Yrityksen kehittämä MaaS-sovellus "Tuup" palkittiin aikaisemmin tänä vuonna Suomen parhaana hyötysovelluksena.

Kyyti-palvelu on dynaamisesti hinnoiteltu. Matkan hinta kerrotaan asiakkaalle aina ennen matkan alkamista. Hinnoittelu perustuu palveluluokka algoritmeihin, jaettuun kapasiteettiin sekä ajoneuvojen optimoituihin jakamismahdollisuuksiin.

Kyyti on palvelu, jonka taustalla toimiva älykäs teknologia pystyy suoriutumaan haastavista kysyntäperusteisista suoritteista. Se pystyy tarvittaessa skaalautumaan ja yhdistelemään niin taksien, minibussien kuin kysyntää niin että perinteisestä linjaperusteisesta toiminnasta voidaan tarvittaessa luopua kokonaan. Se tekee Kyydistä erinomaisen ratkaisun myös maaseudun liikkumisen tarpeisiin. Kyyti on aikaisemmin tänä vuonna solminut merkittävät teknologian vientisopimukset Yhdysvaltoihin ja Vietnamiin.

Kyyti tarjoaa ilmaiset taksimatkat Helsingissä perjantaina23.11.2017 10:35Uutinen

Kyyti-kimppatakseilla pääsee ajamaan ilmaiseksi Helsingissä pe 24.11. klo 12-20. Kyyti on suomalainen teknologiayritys, joka on kehittänyt edistyksellistä “Uberin tappaja" kyytienjakopalvelua. Perinteisiin takseihin verrattuna, Kyyti-palvelussa matkan kustannuksia voidaan jakaa myös toisilleen tuntemattomien matkustajien kesken. Pitkälle kehitetyn tekoälyn ansiosta palvelun käytöstä ei peritä aloitus- tai ennakkovarausmaksuja. Kyyti-palvelua toteutetaan yhdessä luvallisten suomalaisten kuljetusyrittäjien kanssa.

Kyyti-kimppataksipalvelu aloittaa Helsingissä21.11.2017 09:08Tiedote

Kyyti-kimppataksipalvelua aletaan testaamaan Helsingin keskustassa tänään klo 11. Kimppakyytien edullinen hinta perustuu matkan kustannusten jakamiseen, myös ennalta tuntemattomien, matkustajien kanssa. Kyyti palvelua toteutetaan yhteistyössä laillisten suomalaisten kuljetusyrittäjien kanssa ja sen taustalla olevaa teknologiaa on tänä vuonna viety myös mm. Yhdysvaltoihin ja Vietnamiin. Kyyti-kimppataksien Helsingin pilottiin voi osallistua kaikki asiasta kiinnostuneet lataamalla Kyyti-sovelluksen joko Google Play tai Apple App Store -kaupasta.