Kyyti yhteistyöhön Vietnamin suurimman liikenneoperaattorin kanssa

Kyyti sekä Vietnamin suurin henkilöliikenneoperaattori Mai Linh aloittavat yhteistyön Vietnamin liikenneongelmien parantamiseksi. Suomessa kehitetyn teknologian avulla kehitetään maan taksipalveluita sekä erilaisten liikkumispalveluiden yhteen tuomista.

Kyyti Groupin COO Pekka Niskanen ja Mai Linh Groupin hallituksen puheenjohtaja Ho Huy sopimuksen allekirjoitustilaisuudessa Ho Chi Minh Cityssä

Suomalainen liikennepalveluita kehittävä Kyyti Group ja Vietnamin suurin henkilöliikenneyhtiö Mai Linh Group allekirjoittivat aiesopimuksen Ho Chi Minh Cityssä. ”Vietnam on hyvä tukikohta Aasiassa, jossa voimme näyttää mihin teknologiamme kykenee.”, kertoo Kyyti Group Oy:n toimitusjohtaja Pekka Möttö.

Kyyti Group kehittää kyytienjakamispalveluita Mobility as a Service (MaaS) ominaisuuksilla. Vuonna 2016 perustetun yhtiön Tuup-sovellusta on ladattu yli 50 000 kertaa ja sen pilotti kimppakyytipalvelua käyttää jo satoja päivittäisiä matkustajia Tampereella, Turussa ja Oulussa. Mai Linh Groupin taksipalvelu on maan suurin kattaen kaikki merkittävät kaupungit kuten Ho Chi Minh Cityn ja Hanoin. Yhtiö operoi myös kaupunkien välisiä bussiyhteyksiä, vuokraa autoja ja pilotoi sähkökäyttöisiä minibusseja kaupunkiliikenteeseen.

”Olemme iloisia, että ensimmäinen Kaakkois-Aasian operaatiomme alkaa nimenomaan Vietnamista. Mai Linh on yksi koko alueen johtavimmista liikenneoperaattoreista ja Vietnamin suurin taksioperaattori.” Kyyti Groupin toimitusjohtaja Pekka Möttö kertoo. ”Yhdessä tuomme markkinoille konseptin, joka tarjoaa asiakkaille entistä paremman asiakaskokemuksen sekä hinnoitteluun joustavuutta ja autamme Mai Linhiä kuromaan Uberin ja Grabin tuomaa aukkoa kiinni. Asiakas voi yhteistyön kautta halutessaan tilata taksin, jakaa taksimatkan kustannukset muiden kanssa ja ostaa samalla matkaliput Mai Linhin bussiin kohti Hanoita. Tämänkaltaista Mobility-as-a-Service ominaisuutta ei ole tarjota kenelläkään muulla kansainvälisellä toimittajalla kuin meillä.”, Pekka Möttö jatkaa.

Yhteistyö yritysten välille luotiin Ho Chi Minh Cityn sekä Vietnamin Suomen suurlähetystön koordinoiman VMAP-ohjelman kautta. VMAP edistää Suomalaisten korkean teknologian tuotteiden vientiä Vietnamiin.

Kyyti kehittää maailman ensimmäistä kyydinjakopalvelua Mobility as a Service (MaaS) ominaisuuksilla. Kyyti aloitti toimintansa pilotilla Oulussa keväällä 2017. Kesäkussa pilotit aloitettiin Turussa ja Tampereella. Varsin lyhyessä ajassa Kyydin Tuup- sovellusta on ladattu jo kymmeniä tuhansia kertoja.

Palvelu on dynaamisesti hinnoiteltu. Asiakkaat voivat valita kolmesta eri palveluluokasta, jotka pohjautuvat joustavuuteen sekä odotus- ja matkustusaikoihin. Hinta annetaan asiakkaalle aina ennen matkan alkamista. Tämäntyyppinen hinnoittelu perustuu palveluluokka algoritmeihin, jaettuun kapasiteettiin sekä ajoneuvojen optimoituihin jakamismahdollisuuksiin.

Kyyti on palvelu jonka taustalla toimiva älykäs teknologia pystyy suoriutumaan haastavista kysyntäperusteisista suoritteista. Se pystyy tarvittaessa skaalautumaan ja yhdistelemään niin taksien, minubussien kuin kysyntää niin että perinteisestä linjaperusteisesta toiminnasta voidaan tarvittaessa luopua kokonaan. Se tekee Kyydistä erinomaisen ratkaisun myös maaseudun haataviin liikkumisen tarpeisiin. Matkustajalle Kyyti on portti matkaketjujen aikakaudelle.