La Carita -säätiö palkitsi vanhustyön yksiköitä SuPerin opintopäivillä

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer jakoi tiistaina la Carita-säätiön myöntämät tunnustuspalkinnot kahdelle työyhteisölle hyvästä ja kehittyvästä vanhustyöstä. Säätiö on tehnyt yhteistyötä tunnustuspalkintojen jaossa SuPerin kanssa vuodesta 2006. Palkinnon saivat Kymijoen Hoiva ry:n tehostetun palveluasumisen yksiköt Rantakoti, Honkakoti ja Iltarusko sekä Akaan kaupungin Havulinnan palvelutalo.

Kymijoen Hoiva ry:n tehostetun palveluasumisen yksiköt ovat Rantakoti, Honkakoti ja Iltarusko. Kymijoen Hoivalla on laadittu yhdessä arvot, jotka kuvataan konkreettisena toimintana. Asukkaiden omaa identiteettiä tuetaan ja heidän kanssaan toimitaan paljon yhdessä. Kymijoen Hoiva hyödyntää narratiivisen hoitotyön periaatetta. Muuttovaiheessa asukkaasta kerätään tietoa hänen elämänhistoriastaan. Tiedon pohjalta rakennetaan asukkaalle yksilöllinen palvelu- ja hoitosuunnitelma sekä toivekartta. Toivekartta auttaa vastaamaan asukkaan toiveisiin.

Kymijoen Hoiva ry kertoo tarjoavansa yhteisökodin turvaa sekä asukkaiden omien voimavarojen ja osallisuuden tukemista. Kuntouttava hoitotyö ja viriketoiminta kuuluvat toimintaan. Asukkaiden toimintakykyä arvioidaan säännöllisesti. Kirjaaminen on päivittäistä ja toimii osaltaan laadun mittarina. Asukkaat saavat elää Kymijoen Hoivassa elämänsä loppuun saakka. Saattohoito toteutuu moniammatillisena yhteistyönä, jossa on mukana palliatiivisen hoidon poliklinikan lääkäripalvelut ja kotiutustiimi. Perheet osallistuvat asiakaspalavereihin.

Työyhteisöt kehittävät itse palvelun sisältöä ja työssäjaksamistaan. Hoitohenkilöstö työskentelee vastuuhoitajamallilla. Kaikissa hoivan yksiköissä toteutetaan sisäinen hoidon laadun arviointi- ja kehittämiskoulutus.

Akaan kaupungin Havulinnan palvelutalo toimii tehostetun palveluasumisen yksikkönä. Havulinna on mukana KOKEVA-hankkeessa, jossa kehitetään kognitioharjoituksia keskivaikeaa ja vaikeaa muistisairautta sairastaville. Tavoite on edistää muistisairaiden hyvinvointia ja toimintakykyä. Hoitoideologiassa korostetaan asukkaan ja hänen perheensä kohtaamista sekä toimintaa vanhusten ehdoilla. Työntekijöiden aloitteesta Havulinnaan rakennettiin aistitila.

Tilan tavoitteena on vahvistaa asukkaiden turvallisuuden ja yhteisöllisyyden tunnetta ja osallistaa omaisia. Aistitilan yhteydessä kokoontuu säännöllisesti asukaskerho, jonka sisällöstä päättävät asukkaat. Hoitajat ohjaavat vuorollaan asukaskerhoa. Hoitajat kuvaavat ymmärtäneensä pienten mielihyvää tuottavien asioiden tärkeyden niin asukkaille, omaisille kuin henkilökunnalle itselleen.

Havulinnan palvelutalossa työilmapiiri on kehittynyt entistä asiakaslähtöisemmäksi. Hoitajilla on lisäkoulutusta muistisairaan vanhuksen hoidosta. Työntekijät kuvaavat työpaikkaansa oppivaksi organisaatioksi, joka haluaa olla alueen vanhustyön edelläkävijä. Työ on heidän mukaansa moniammatillista aivotyötä.

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Soveltuvuuskokeille on turvattava rahoitus20.2.2019 05:50:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on tyytyväinen soveltuvuuskokeiden paluuseen. Opetus- ja kulttuuriministeriö päätti palauttaa karsivan pääsy- tai soveltuvuuskokeen käyttämisen lähihoitajakoulutuksen opiskelijavalinnoissa. − Päätös on hyvä, mutta se ei ole riittävä, Paavola sanoo. − Soveltuvuuskokeen käyttöä ei saa jättää oppilaitosten harkinnan varaan, vaan sen on oltava pakollista kaikille koulutuksen järjestäjille. Kokeiden käyttöönotolle on myös varmistettava rahoitus.

Tutkimus työn imusta: Varhaiskasvatusta kuormittaa vähäinen kasvattajien määrä15.2.2019 05:55:00Tiedote

Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa tehtiin keväällä 2018 pilottitutkimus varhaiskasvatuksen henkilökunnan työn imusta. Tutkimuksen taustana ovat viimevuosina tehdyt lakimuutokset. Alaa rasittavat henkilökunnan jatkuva vaihtuvuus ja kuormittuneisuus, sairauspoissaolot ja vaikeudet palkata uusia, päteviä varhaiskasvattajia. Alaa kuormittaa myös uhka siitä, että henkilöstöryhmät eriytyvät uuden lain astuttua voimaan. Enemmistö vastaajista pitää resursseja riittämättöminä ja moittii työn yhteiskunnallisen arvostuksen puutetta, joka heijastuu matalana palkkatasona. Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer osallistui kyselyn suunnitteluun.

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Ammattiosaamista ei voi arvostaa liikaa12.2.2019 09:45:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kannusti avajaispuheessaan SuPerin ammatillisilla opintopäivillä Tampereella lähihoitajia tuntemaan ylpeyttä ammattiosaamisestaan. Paavola painotti ammatillisen vuorovaikutuksen merkitystä, eettisyyttä ja arvoja. Ilman vahvaa ammatillista osaamista ei ole hyvää sosiaali- ja terveydenhuoltoa. − Olen erittäin tyytyväinen, että lähihoitajatutkintoon saadaan karsivat soveltuvuuskokeet. SuPer on tehnyt sen eteen voimakkaasti työtä, Paavola kertoo.

SuPerin puheenjohtaja Paavola on tyytyväinen soveltuvuuskokeiden palauttamiseen8.2.2019 11:03:31Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on tyytyväinen, että soveltuvuuskokeet palaavat lähihoitajakoulutukseen. Paavola on tyytyväinen myös siihen, että opetus- ja kulttuuriministeriö käynnistää yhtenäisen valtakunnallisen soveltuvuuskokeen valmistelun sote-alalle. Valmistelu pakollisten pääsy- tai soveltuvuuskokeiden käyttöönottamisesta sosiaali- ja terveysalan ammatillisessa koulutuksessa käynnistetään valtakunnallisen kokeen laatimisen rinnalla. SuPer on vaatinut valtakunnallisia karsivia soveltuvuuskokeita, jotka ovat pakollisia.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola: Touhulan tilanteeseen on luvattu parannusta7.2.2019 14:44:53Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola ja SuPerin asiantuntijat tapasivat tänään Touhulan toimitusjohtajan Virpi Holmqvistin ja hallituksen jäsenen Harri-Pekka Kaukosen. Tapaamisessa keskusteltiin vakavasti Touhulan ongelmista, joista on kerrottu myös julkisuudessa. Työntekijät ovat olleet huolissaan riittämättömästä henkilöstömäärästä ja jaksamisestaan. Päiväkotien lasten vanhemmilta on tullut samaa viestiä. Tilanteeseen luvattiin tapaamisessa korjausta.