Laadukas kotimainen lähivilla ilahduttaa myös viittomakielisiä Tampereen Kädentaidot-messuilla

Kädentaidot ovat suosittu harrastus myös viittomakielisten parissa. Sanna Vatasen BÄÄ! Lankalaboratoriossa on paikalla käsitöitä harrastava viittomakielen tulkki koko Kädentaidot-messujen ajan. Näin myös viittomakieliset pääsevät nauttimaan huippusuosittujen messujen antimista.

Taiteilija-muotoilija Sanna Vatanen haluaa tarjota myös viittomakielisille tutustumismahdollisuuden kotimaisen villan maailmaan. Siksi hänen BÄÄ-lankalaboratoriossa on tarjolla viittomakielinen tulkkauspalvelu koko kolmipäiväisten messujen ajan.

“Viittomakielinen tulkkauspalvelu mahdollistaa, että viittomakielisillä on mahdollisuus tutustua lankalaboratorion kotimaisiin villoihin ja keskustella kanssani heidän omalla kielellään”, Vatanen kommentoi. Tulkkauspalvelun messuilla tarjoaa Evantia-konserni.

Ainutlaatuinen Lankalaboratorio kutsuu kehräämään

BÄÄ! Lankalaboratorioon sisältyy näyttely Sanna Vatasen ja Sami Revon uuden BÄÄ! Neulo ja kirjo kuvioita -kirjan neuleista ja villoista. Lisäksi osastolla on koko kolmen päivän messujen ajan jatkuva non-stop kehruutapahtuma, johon osallistuvat Kehrääjien Kilta, Moar Yarn ja Sheaps-ryhmä.

BÄÄ-kirjailijat Sanna Vatanen ja Sami Repo ovat suunnitelleet ja rakentaneet Lankalaboratoriota varten uniikin rakennuksen keskeiselle paikalle messujen näyttelytilaa, tavoitteenaan edistää laadukkaan kotimaisen lähivillan asiaa.

BÄÄ! Lankalaboratoriossa on myös lanka- ja villakauppa, jonka tuotosta lahjoitetaan osuus Suomen Mielenterveysseuran toiminnan tukemiseen.

Tampereen Kädentaidot -messut järjestetään 16.-18.11. Ne lukeutuvat noin 50 000 kävijällään Euroopan suurimpiin kädentaitomessuihin.

Sanna Vatanen tunnetaan suosituista neulekirjoistaan, lukuisista neule- ja virkkausohjeistaan sekä kantaaottavista taideprojekteistaan kuten virkatuista moottorisahoista. Vataselta ilmestyi vuosi sitten yhdessä Sami Revon kanssa teos BÄÄ Neulo & virkkaa suomenlampaan villasta (Moreeni 2017).

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: adele.couavoux@otava.fi

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Sanna Vatanen Kuva Sami Repo
Sanna Vatanen Kuva Sami Repo

Moreeni on osa kustannusosakeyhtiö Otavaa.

Otava julkaisee Erkki Liikasen kirjan syksyllä 20196.3.2019 12:26:11 EETTiedote

Erkki Liikanen kuvaa omaelämäkerrallisessa teoksessaan Suomen polkua sodan jaloista Euroopan unioniin. Matka välirauhasopimuksesta Euroopan unionin jäseneksi vei 50 vuotta ja 100 päivää, ja se oli ihmeellinen kasvutarina. Sodan päätyttyä syntyivät suuret ikäluokat, jotka muuttivat Suomea suuresti. Liikanen kuului heistä viimeisiin. Teoksessaan Olin joukon nuorin Liikanen kuvaa myös omaa matkaansa Mikkelin Lähemäeltä Helsinkiin ja edelleen Brysseliin. Kirjassa uskonnollisessa perheessä varttuva nuori mies käy läpi koettelemuksia, löytää elämänsä rakkauden ja lähtee mukaan politiikkaan. 1970- ja 1980-luvuilla Liikanen toimii SDP:n ja valtakunnan sisäpiirissä ja nousee sen jälkeen valtiovarainministeriksi ja suurlähettilääksi Brysseliin. Muistelmat ulottuvat vuoteen 1995, jolloin Suomi liittyi Euroopan unioniin ja Liikasesta tuli ensimmäinen suomalainen komissaari. Toinen osa seurannee, kun tehtävät Euroopassa ovat päättyneet. ”Kuuluin sodanjälkeisten sukupolvien nuorimpiin, ja siksi nämä