Laadukas kotimainen lähivilla ilahduttaa myös viittomakielisiä Tampereen Kädentaidot-messuilla

Kädentaidot ovat suosittu harrastus myös viittomakielisten parissa. Sanna Vatasen BÄÄ! Lankalaboratoriossa on paikalla käsitöitä harrastava viittomakielen tulkki koko Kädentaidot-messujen ajan. Näin myös viittomakieliset pääsevät nauttimaan huippusuosittujen messujen antimista.

Taiteilija-muotoilija Sanna Vatanen haluaa tarjota myös viittomakielisille tutustumismahdollisuuden kotimaisen villan maailmaan. Siksi hänen BÄÄ-lankalaboratoriossa on tarjolla viittomakielinen tulkkauspalvelu koko kolmipäiväisten messujen ajan.

“Viittomakielinen tulkkauspalvelu mahdollistaa, että viittomakielisillä on mahdollisuus tutustua lankalaboratorion kotimaisiin villoihin ja keskustella kanssani heidän omalla kielellään”, Vatanen kommentoi. Tulkkauspalvelun messuilla tarjoaa Evantia-konserni.

Ainutlaatuinen Lankalaboratorio kutsuu kehräämään

BÄÄ! Lankalaboratorioon sisältyy näyttely Sanna Vatasen ja Sami Revon uuden BÄÄ! Neulo ja kirjo kuvioita -kirjan neuleista ja villoista. Lisäksi osastolla on koko kolmen päivän messujen ajan jatkuva non-stop kehruutapahtuma, johon osallistuvat Kehrääjien Kilta, Moar Yarn ja Sheaps-ryhmä.

BÄÄ-kirjailijat Sanna Vatanen ja Sami Repo ovat suunnitelleet ja rakentaneet Lankalaboratoriota varten uniikin rakennuksen keskeiselle paikalle messujen näyttelytilaa, tavoitteenaan edistää laadukkaan kotimaisen lähivillan asiaa.

BÄÄ! Lankalaboratoriossa on myös lanka- ja villakauppa, jonka tuotosta lahjoitetaan osuus Suomen Mielenterveysseuran toiminnan tukemiseen.

Tampereen Kädentaidot -messut järjestetään 16.-18.11. Ne lukeutuvat noin 50 000 kävijällään Euroopan suurimpiin kädentaitomessuihin.

Sanna Vatanen tunnetaan suosituista neulekirjoistaan, lukuisista neule- ja virkkausohjeistaan sekä kantaaottavista taideprojekteistaan kuten virkatuista moottorisahoista. Vataselta ilmestyi vuosi sitten yhdessä Sami Revon kanssa teos BÄÄ Neulo & virkkaa suomenlampaan villasta (Moreeni 2017).

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: adele.couavoux@otava.fi

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Sanna Vatanen Kuva Sami Repo
Sanna Vatanen Kuva Sami Repo

Moreeni on osa kustannusosakeyhtiö Otavaa.

Matematiikkako tylsää? Professori Samuli Siltasen uutuuskirja on huumorintäyteinen pläjäys arjen matemaattisista malleista20.6.2019 11:12:30 EESTTiedote

Helsingin yliopiston matematiikan professori Samuli Siltasen innostava ja yleistajuinen uutuuskirja Astu matematiikan maailmana johdattaa lukijan matematiikan saloihin. Miksi lapset kannattaa rokottaa? Korvaako tietokone taiteilijat? Kuinka tietokonepeleissä liikeradat saadaan realistisiksi? Nämä ja moni muu kysymys ratkeaa, kun astuu Samuli Siltasen mukana matemaattisten mallien mukaansatempaavaan maailmaan!

Otava julkaisee Björn Wahlroosin uuden kirjan18.6.2019 10:07:00 EESTTiedote

Otava julkaisee lokakuussa 2019 Björn Wahlroosin uuden kirjan, jossa hän tarkastelee Suomen kehitystä sodanjälkeisestä alhosta 2000-luvun vaihteen kärkimaaksi ja seurannutta vaipumista kitukasvun ikeeseen. Kirjassaan "Kuinkas tässä näin kävi? Miksi maallamme ei ole malttia vaurastua" Wahlroos varoittaa, että Suomea uhkaa juuttuminen nollakasvun noidankehään, etenkin kun ilmassa on merkkejä maailmantalouden kasvun ehtymisestä.

Maailman pakolaispäivä 20.6. nostaa esiin lapsipakolaiset17.6.2019 08:12:00 EESTTiedote

Torstaina 20.6. vietetään YK:n Maailman pakolaispäivää. Sen yhteydessä ilmestyy englantilaisen Steve Tasanen koskettava Lapsi I -romaani, joka on kaunis, kantaaottava tarina pakolaisleirin lapsista, selviytymisestä, ystävyydestä ja toivosta. Otava lahjoittaa jokaisesta kirjasta viisi euroa Pelastakaa Lapset ry:lle. Järjestön asiatuntijat ovat median haastateltavissa Maailman pakolaispäivän yhteydessä.