Laadukkaampi asuminen, pienemmät energiakulut, yhteistöllisempi taloyhtiö - Taloyhtiön energiaeksperttikoulutukset käynnistyvät helmikuussa

HSY:n Ilmastoinfo aloittaa suositut taloyhtiön energiaeksperttikoulutukset pääkaupunkiseudulla. Energiaeksperttitoiminta edistää laadukasta asumista, parantaa kiinteistöhuollon ja isännöinnin asiakassuhdetta, luo uudenlaista keskustelukulttuuria sekä lisää taloyhtiön yhteisöllisyyttä. Lisäksi säästyy rahaa lämmityksen, kiinteistösähkön ja vedenkulutuksen laskiessa.

Noin kolmannes taloyhtiön hoitovastikkeesta koostuu lämmityksestä sekä kiinteistösähkön ja veden käytöstä. Energiaekspertti auttaa taloyhtiössä vähentää näitä kuluja, lisäksi huoltoyhtiön käyntiveloitukset voivat pienentyä.

Energiaeksperttitoiminta on osoittautunut tulokselliseksi energiakulutuksen ja päästöjen vähentämisessä. Motiva Oy:n mukaan osassa taloyhtiöitä on saavutettu jopa yli 10 prosentin vähennyksiä lämmön, veden tai kiinteistösähkön kulutuksessa. Energiansäästö ei ole kuitenkaan ainut hyöty eksperttitoiminnasta, eikä se saisikaan olla ainut mittari. Taloyhtiö voi saavuttaa myös paljon muita hyötyjä, kuten parempaa yhteistyötä isännöinnin ja huollon kanssa sekä keskustelukulttuurin paranemista taloyhtiössä, kertoo energia-asiantuntija Jarkko Hintsala HSY:stä.

Taloyhtiöiden ja asukkaiden energiatehokkuustoimilla on iso rooli ilmastonmuutoksen hillinnässä. Asuminen tuottaa kotitalouksien ilmastopäästöistä noin kolmanneksen.
Helmikuussa alkavassa eksperttikoulutuksessa käsitellään mm. taloyhtiön energian tehokasta käyttöä, energiankulutuksen seuraamista, taloyhtiön teknisiä järjestelmiä, energiatehokasta ja suunnitelmallista kiinteistönpitoa sekä energiatehokasta korjausrakentamista. Lisäksi pohditaan yhteistyötä eri toimijoiden kanssa sekä taloyhtiön keskustelukulttuurin ja yhteisöllisyyden edistämistä.

Energiaeksperttikoulutukset soveltuvat kaikille taloyhtiön energia-asioista kiinnostuneille tahoille: hallituksen jäsenille, osakkaille, vuokra-asujille, isännöitsijöille ja huoltohenkilöstölle.

Energiaeksperttitoiminta

Energiaekspertti on taloyhtiön hallituksen valtuuttama henkilö, joka on suorittanut energiaeksperttikoulutuksen. Hänellä voi olla monenlaisia rooleja taloyhtiössä. Energiaekspertti voi ohjata ja opastaa taloyhtiön hallitusta ja muita asukkaita energia-asioissa. Hän seuraa energiakulutusta ja välittää kulutukseen vaikuttavaa tietoa kiinteistöhuollolle ja isännöinnille. Ekspertillä voi olla myös tärkeä merkitys korjausra-kentamiseen liittyvien energiatehokkuustoimien alullepanemisessa. Rooli keskustelun herättäjänä ja taloyhtiön yhteisöllisyyden edistäjänä voi soveltua myös hyvin.

Lisää tietoa eksperttitoiminnasta:https://www.motiva.fi/koti_ja_asuminen/taloyhtiot/energiaeksperttitoiminta.

Energiaeksperttikoulutukset Helsingissä keväällä 2018

Koulutukset järjestetään Helsingissä Bulevardi 31, viitenä keskiviikkoiltana 28.2., 14.3., 21.3. (taloyhtiö-retki), 11.4. ja 16.5. (päätöstilaisuus ja minimessut).
Klo 17.30-20.00.

Koulutus on maksuton.

Lisätietoa koulutuksen sisällöstä: http://www.energiaopas.fi/

Jarkko Hintsala
Energia-asiantuntija
HSY:n Ilmastoinfo
jarkko.hintsala@hsy.fi

HSY:n Ilmastoinfo opastaa ja kannustaa kaupunkilaisia ja pk-yrityksiä käytännön ilmastotoimiin. Olemme mukana arjen ilmastoteoissa esittelemällä vaihtoehtoisia tapoja toimia kulutuspäätöksiä, kuten ruokavalintoja ja liikkumista, koskevissa valintatilanteissa. Toimimme siellä missä kulutuspäätöksiä tehdään.

Energiatehokkuus ja uusiutuva energia, ruoka, liikkuminen ja kuluttaminen ovat neljä pääteemamme.

Ilmastoinfo toimintaa rahoittavat HSY:n lisäksi Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungit.

Pääkaupunkiseudun taloyhtiöt jakautuvat energiatehokkuudessa kahteen eri leiriin18.10.2017 10:06Tiedote

HSY:n Ilmastoinfon tilaamasta taloyhtiökyselystä käy ilmi, että pääkaupunkiseudun taloyhtiöistä lähes puolet pitää energiaa merkittävänä kulueränä. Taloyhtiöt jakautuvat kyselyn mukaan energiatehokkuuteen suhtautumisessa kahtia. Noin 60 prosentissa taloyhtiöstä on arvioitu mahdollisuuksia parantaa energiatehokkuutta remonttien yhteydessä. Sen sijaan noin 40 prosenttia taloyhtiöistä ei ole ottanut huomioon remonteissaan energiatehokkuusasioita.

”Ku mä poljen mun konkelii, ei oo huolii, murheit tai ongelmii.”24.8.2016 12:57Tiedote

Kaupungeissa pyöräily on nopeudessaan verraton tapa liikkua. Alle seitsemän kilometrin matka sujuu sukkelimmin pyöräillen. Pyöräreittiä Kauniaisista Espooseen testaavat arvovaltaiset kisaajat erilaisin menopelein perjantaina 26.8. ajettavassa Menopelikisassa. Leikkimielistä kisaa käydään pyörällä, sähköpyörällä, puupyörällä, kuntopyörällä, Segwaylla ja Kickbikella. Sähköavusteisella Kickbikella kisaan mukaan lähtee 78-vuotias eläkeläinen Leena Vierikko