Laadukkaampi asuminen, pienemmät energiakulut, yhteistöllisempi taloyhtiö - Taloyhtiön energiaeksperttikoulutukset käynnistyvät helmikuussa

HSY:n Ilmastoinfo aloittaa suositut taloyhtiön energiaeksperttikoulutukset pääkaupunkiseudulla. Energiaeksperttitoiminta edistää laadukasta asumista, parantaa kiinteistöhuollon ja isännöinnin asiakassuhdetta, luo uudenlaista keskustelukulttuuria sekä lisää taloyhtiön yhteisöllisyyttä. Lisäksi säästyy rahaa lämmityksen, kiinteistösähkön ja vedenkulutuksen laskiessa.

Noin kolmannes taloyhtiön hoitovastikkeesta koostuu lämmityksestä sekä kiinteistösähkön ja veden käytöstä. Energiaekspertti auttaa taloyhtiössä vähentää näitä kuluja, lisäksi huoltoyhtiön käyntiveloitukset voivat pienentyä.

Energiaeksperttitoiminta on osoittautunut tulokselliseksi energiakulutuksen ja päästöjen vähentämisessä. Motiva Oy:n mukaan osassa taloyhtiöitä on saavutettu jopa yli 10 prosentin vähennyksiä lämmön, veden tai kiinteistösähkön kulutuksessa. Energiansäästö ei ole kuitenkaan ainut hyöty eksperttitoiminnasta, eikä se saisikaan olla ainut mittari. Taloyhtiö voi saavuttaa myös paljon muita hyötyjä, kuten parempaa yhteistyötä isännöinnin ja huollon kanssa sekä keskustelukulttuurin paranemista taloyhtiössä, kertoo energia-asiantuntija Jarkko Hintsala HSY:stä.

Taloyhtiöiden ja asukkaiden energiatehokkuustoimilla on iso rooli ilmastonmuutoksen hillinnässä. Asuminen tuottaa kotitalouksien ilmastopäästöistä noin kolmanneksen.
Helmikuussa alkavassa eksperttikoulutuksessa käsitellään mm. taloyhtiön energian tehokasta käyttöä, energiankulutuksen seuraamista, taloyhtiön teknisiä järjestelmiä, energiatehokasta ja suunnitelmallista kiinteistönpitoa sekä energiatehokasta korjausrakentamista. Lisäksi pohditaan yhteistyötä eri toimijoiden kanssa sekä taloyhtiön keskustelukulttuurin ja yhteisöllisyyden edistämistä.

Energiaeksperttikoulutukset soveltuvat kaikille taloyhtiön energia-asioista kiinnostuneille tahoille: hallituksen jäsenille, osakkaille, vuokra-asujille, isännöitsijöille ja huoltohenkilöstölle.

Energiaeksperttitoiminta

Energiaekspertti on taloyhtiön hallituksen valtuuttama henkilö, joka on suorittanut energiaeksperttikoulutuksen. Hänellä voi olla monenlaisia rooleja taloyhtiössä. Energiaekspertti voi ohjata ja opastaa taloyhtiön hallitusta ja muita asukkaita energia-asioissa. Hän seuraa energiakulutusta ja välittää kulutukseen vaikuttavaa tietoa kiinteistöhuollolle ja isännöinnille. Ekspertillä voi olla myös tärkeä merkitys korjausra-kentamiseen liittyvien energiatehokkuustoimien alullepanemisessa. Rooli keskustelun herättäjänä ja taloyhtiön yhteisöllisyyden edistäjänä voi soveltua myös hyvin.

Lisää tietoa eksperttitoiminnasta:https://www.motiva.fi/koti_ja_asuminen/taloyhtiot/energiaeksperttitoiminta.

Energiaeksperttikoulutukset Helsingissä keväällä 2018

Koulutukset järjestetään Helsingissä Bulevardi 31, viitenä keskiviikkoiltana 28.2., 14.3., 21.3. (taloyhtiö-retki), 11.4. ja 16.5. (päätöstilaisuus ja minimessut).
Klo 17.30-20.00.

Koulutus on maksuton.

Lisätietoa koulutuksen sisällöstä: http://www.energiaopas.fi/

Jarkko Hintsala
Energia-asiantuntija
HSY:n Ilmastoinfo
jarkko.hintsala@hsy.fi

HSY:n Ilmastoinfo opastaa ja kannustaa kaupunkilaisia ja pk-yrityksiä käytännön ilmastotoimiin. Olemme mukana arjen ilmastoteoissa esittelemällä vaihtoehtoisia tapoja toimia kulutuspäätöksiä, kuten ruokavalintoja ja liikkumista, koskevissa valintatilanteissa. Toimimme siellä missä kulutuspäätöksiä tehdään.

Energiatehokkuus ja uusiutuva energia, ruoka, liikkuminen ja kuluttaminen ovat neljä pääteemamme.

Ilmastoinfo toimintaa rahoittavat HSY:n lisäksi Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungit.

Energiansäästömahdollisuuksista viestiminen taloyhtiössä kasvattaa asukkaiden energiatietoisuutta6.10.2022 11:42:09 EEST | Tiedote

Harvassa taloyhtiössä valitetaan liiasta viestinnästä. Toisaalta taloyhtiöiden hallituksissa tuskaillaan viestinnän vaikeutta ja sopivia kanavia. Ajankohtainen energia-aihe osuu kipeästi myös taloyhtiöihin ja niiden asukkaisiin, kun energian hinta nousee kohisten. HSY:n Ilmastoinfon hankkeessa havaittiin, että aktiivinen viestintä asukkaiden omista energiansäästömahdollisuuksista kasvatti heidän kokemustaan energiansäästön tärkeydestä ja tyytyväisyyttään viestinnän määrään ja sisältöön. Hankkeessa tuotettiin viestintämateriaaleja, jotka ovat nyt vapaasti hyödynnettävissä kaikissa Suomen taloyhtiöissä.

Kaupunkiviljelyä voi harrastaa myös ilman omaa pihaa tai palstaa - HSY:n Ilmastoinfon uutuuskurssi tarjoaa apua taloyhtiöviljelijöille6.4.2022 11:08:49 EEST | Tiedote

Verkkokurssialusta Koutsin tämän kevään kurssiuutuus on Koko talo viljelee -kaupunkilaisen viljelykurssi. Kaupunkiviljely on yhä suositumpaa, mutta palstoille voi olla vuosienkin jonot. Kurssin avulla helpotetaan taloyhtiöitä ja taloyhtiöiden asukkaita ottamaan viljelyharrastus osaksi yhteisöllistä asumista. Viljelykurssin lisäksi kestävän elämän verkkokurssialustalta löytyy suosikkikurssit Ilmastotreeni ja Energiaekspertti. Kevään kunniaksi HSY:n Ilmastoinfo istuttaa puun jokaista uutta rekisteröitynyttä kohti, joten jo pelkällä rekisteröitymisellä pääset ilmastotekojen alkuun.

Taloyhtiöiden energiatehokkuutta vauhditetaan asukasviestintää kehittämällä22.2.2022 08:13:00 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden TAVIS-hankkeessa taloyhtiöiden hallituksille tarjotaan tukea energia-asioista viestimiseen, lisäksi tuetaan asukkaiden, osakkaiden ja taloyhtiön hallituksen vuoropuhelua energiatehokkuushankkeiden edistämiseksi. Ensimmäinen toimenpide oli viestinnän lähtötilanteen kartoitus. Taloyhtiöiden hallituksille suunnattu kyselytutkimus toteutettiin Kiinteistöliitto Uusimaan jäsenille, vastauksia saatiin 372 hallituksen jäseneltä. Lisäksi reilut sata vastausta saatiin asukaskyselytutkimuksena hankkeessa mukana olevissa neljässä pilottitaloyhtiössä. Näin saatiin kokonaiskuva taloyhtiöviestinnän toimivuudesta niin asukkaan, osakkaan kuin hallituksenkin jäsenen näkövinkkelistä.

Huippuravintoloiden kikat kotikeittiöön – Toinen Kattaus minimoi ruokahävikin24.1.2022 07:45:00 EET | Tiedote

Ruoan kasvatus, tuotanto ja valmistus ovat maailman suurimpia päästölähteitä. Ravinnon tuotantoketju syö valtavat määrät energiaa ja ketjun loppupäässä vain osa ruoasta päätyy sinne, minne se kuuluu. Suomalaisissa kotitalouksissa vuosittainen ruokahävikki on yli 130 miljoonaa kiloa – tämä on noin 500 miljoonan euron edestä ruokaa! Neljän hengen perheessä määrä vastaa usean sadan euron heittämistä roskiin. Hyvä uutinen on se, että pienillä käytännön teoilla asiaan voi vaikuttaa. HSY:n Toinen Kattaus –kampanjassa ravintoloiden huippukokit antavat ammattitaitonsa kaupunkilaisten käyttöön hävikin hillitsemiseksi.