HSL Helsingin seudun liikenne

Laajasalon bussit kulkevat tulevaisuudessa raitiovaunujen tahdissa

Jaa

Laajasalon bussilinjat uudistuvat, kun Kruunusiltojen raitiovaunuliikenne käynnistyy näillä näkymin vuoden 2027 alussa. Uudet bussireitit tarjoavat liityntäyhteyksiä sekä raitolinjoille että metroon. Bussien reitit ja aikataulut sovitetaan yhteen raitioliikenteen kanssa. HSL on suunnittelut uudet linjat tiiviissä vuoropuhelussa Laajasalon asukkaiden kanssa.

Tältä näyttää havainnekuvan mukaan Kruunusiltojen raitiovaunuliikenne, joka alkaa arviolta vuonna 2027. Silloin myös Laajasalon bussilinjasto uudistuu. Kuva: Kruunusillat, Helsingin kaupunki, WSP, Knight Arcitechts
Tältä näyttää havainnekuvan mukaan Kruunusiltojen raitiovaunuliikenne, joka alkaa arviolta vuonna 2027. Silloin myös Laajasalon bussilinjasto uudistuu. Kuva: Kruunusillat, Helsingin kaupunki, WSP, Knight Arcitechts

Laajasalon bussilinjat uudistuvat, kun raitiovaunut alkavat kulkea Kruunusiltojen kautta Kruunuvuorenrantaan ja Yliskylään. Tämän hetken arvion mukaan raitioliikenne käynnistyy vuoden 2027 alussa.

Bussien rooli muuttuu, koska raitovaunuista tulee joukkoliikenteen runko lähes kaikkialla Laajasalossa. Bussit tarjoavat liityntäyhteyksiä sekä raitiolinjoille että metroon. Jotta vaihtaminen kulkuvälineestä toiseen kävisi mahdollisimman sujuvasti, HSL on sovittanut bussien reitit ja aikataulut yhteen raitiovaunuliikenteen kanssa.

”Olemme kehittäneet Laajasalon sisäisiä yhteyksiämuun muassa niin, että bussit kulkevat jatkossa Kruunuvuorenrannan eteläosiin saakka”, joukkoliikennesuunnittelija Essi Kyllönen HSL:stä kertoo.

”Uusi linja 87 tarjoaa jatkossa yhteydet Kruunuvuorenrannasta Herttoniemeen. Jollaksen ja Santahamina liityntäbusseja, jotka kulkevat hieman etäämmällä raitiolinjoista, ajetaan päivisin ja viikonloppuisin tiheämmin kuin nykyään.”

Laajasalon tulevat bussilinjat:

  • 85 Herttoniemi (M) – Jollas 
  • 85N Rautatientori – Herttoniemenranta – Jollas 
  • 86 Herttoniemi (M) – Reiherintie – Santahamina 
  • 87 Herttoniemi (M) – Gunillantie – Haakoninlahti 
  • 87N Rautatientori – Yliskylä – Gunillantie – Haakoninlahti 
  • 88 Herttoniemi (M) – Yliskylä – Kruunuvuorenranta – Kaitalahti 
  • 89 Herttoniemi (M) – Yliskylä 
  • 808 Jollas – Kruunuvuorenranta 

Reitti- ja pysäkkitiedot auttavat katujen suunnittelussa

Linjastosuunnittelun tavoitteena on ollut mahdollisimman hyvin asiakkaita palveleva linjasto, joka samalla toteuttaa HSL:n strategisia tavoitteita kustannustehokkaasta liikenteestä.

Kruunusiltojen liikenne kuitenkin aiheuttaa HSL:lle kustannuksia enemmän kuin lipputuloista saadaan tai mitä bussiliikenteestä voidaan säästää. Näin ollen siltayhteys aiheuttaa liikenteen käynnistyessä osaltaan paineita joukkoliikennelippujen hintojen nostamiselle.

HSL laati suunnitelman jo nyt, vaikka Kruunusiltojen raitiovaunuliikenteen käynnistymiseen on yli neljä vuotta aikaa. Helsingin kaupunki pystyy tällä tavalla käyttämään hyödykseen HSL:n reitti- ja pysäkkitietoja, kun se suunnittelee ja toteuttaa uusien asuinalueiden katuja ja muita kulkureittejä.  

Bussilinjasuunnitelmaan voi tulla muutoksia ennen liikenteen alkamista, jos raitiovaunujen reitit ja aikataulut vielä muuttuvat.

HSL muokkasi suunnitelmaa asukaspalautteen pohjalta

HSL laati suunnitelman tiiviissä yhteistyössä Laajasalon asukkaitten kanssa. Vuorovaikutuksen pääkanavana oli blogi, jossa joukkoliikennesuunnittelijat kertoivat työn etenemisestä ja kävivät keskusteluja laajasalolaisten kanssa.  

HSL keräsi syksyllä 2020 liikkumiskyselyllä taustatietoja Laajasalon asukkaiden ja alueella muuten liikkuvien matkustustarpeista ja -toiveista sekä järjesti kaksi asukastyöpajaa. Kun ensimmäinen linjastoluonnos valmistui, HSL keräsi siitä palautetta ja hioi suunnitelmaa kommenttien pohjalta.  

”Asukkaiden palaute on vaikuttanut muun muassa niin, että nopeutimme nykyisten linjojen 84 ja 88 reittejä poistamalla Isosaarentien ja Kuvernöörintien lenkit jo kesällä 2021”, Essi Kyllönen kertoo. ”Ajatus uudesta lähibussilinjasta 808 syntyi ensimmäisestä linjastoluonnoksesta saadun palautteen perusteella.”

”Paras joukkoliikenne syntyy yhdessä tehden. Suuret kiitokset kaikille suunnitteluun osallistuneille!”  

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Joukkoliikennesuunnittelija Essi Kyllönen, HSL, puh. 040 537 0518  

Kuvat

Tältä näyttää havainnekuvan mukaan Kruunusiltojen raitiovaunuliikenne, joka alkaa arviolta vuonna 2027. Silloin myös Laajasalon bussilinjasto uudistuu. Kuva: Kruunusillat, Helsingin kaupunki, WSP, Knight Arcitechts
Tältä näyttää havainnekuvan mukaan Kruunusiltojen raitiovaunuliikenne, joka alkaa arviolta vuonna 2027. Silloin myös Laajasalon bussilinjasto uudistuu. Kuva: Kruunusillat, Helsingin kaupunki, WSP, Knight Arcitechts
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

HSL Helsingin seudun liikenne
HSL Helsingin seudun liikenne
Opastinsilta 6 A
00520 Helsinki

09 4766 4444http://www.hsl.fi

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 400 työntekijää, ja liikevaihto on noin 700 miljoonaa euroa vuodessa. Vuonna 2021 HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 238 miljoonaa, mikä on yli 60 % Suomessa tehdyistä joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme