Lääkärijärjestöt: Kliinisen lääketieteen tutkimuksen resursseja parannettava hallituksen kehysriihessä

Suomella on kansainvälisesti erinomaiset mahdollisuudet tehdä korkeatasoista kliinistä lääketieteen tutkimusta. Meillä on tutkimusosaamista, laadukkaat rekisterit, kehittynyt terveydenhuoltojärjestelmä, hyvin käynnistynyt biopankkitoiminta ja tutkimuksiin myönteisesti suhtautuva väestö.

Suomalainen kliininen tutkimus oli vuosina 1998-2010 arvioitu vaikuttavimmaksi maailmassa.Tämä taso on kuitenkin alkanut hiipua. Lääketieteen kliinisen tutkimuksen julkinen rahoitus on vähentynyt huomattavasti viime vuosina. Valtion budjettirahoitus terveydenhuollon yksiköille yliopistotasoiseen tutkimukseen on tänä vuonna enää 15 miljoonaa euroa oltuaan 59 miljoonaa euroa vielä 2000-luvun alkuvuosina.

Lääkäriliitto, Lääkäriseura Duodecim ja Finska Läkaresällskapet toivovat hallituksen kehysriihen yhteydessä, että suomalaisen kliinisen lääketieteen tutkimuksen rahoitus palautetaan aiemmalle tasolleen. Se on edellytys sille, että pystymme hyödyntämään ainutlaatuisia edellytyksiämme korkeatasoiseen tutkimustyöhön.

Tästä hyötyvät ennen kaikkea suomalaiset potilaat. Uudet tehokkaiksi sekä turvallisiksi osoittautuvat diagnoosimenetelmät ja hoitomuodot otetaan nopeammin käyttöön, kun niitä koskevaa tutkimusta tehdään jatkossakin suomalaisen terveydenhuoltojärjestelmän sisällä.

Tämän päivän laadukas tutkimus on huomispäivän hyvää hoitoa. Nyt on syytä turvata molemmat.

Marjo Parkkila-Harju

Lääkäriliitto, puheenjohtaja

Leo Niskanen

Lääkäriseura Duodecim, puheenjohtaja

Caj Haglund

Finska Läkaresällskapet, puheenjohtaja

Perusterveydenhuollon hoitotakuun vahvistamisella liikkeelle - lääkärien määrää terveyskeskuksissa lisättävä11.4.2019 09:57:42 EESTTiedote

Suomen lääkärikuntaa edustava Lääkäriliitto kehottaa tulevaa hallitusta sopimaan ohjelmassaan tarvittavan sote-uudistuksen tavoitteiden toteuttamisesta askel kerrallaan. Ensimmäisenä askeleena tulee varmistaa joustava ja nopea perusterveydenhuollon lääkärin vastaanotolle pääseminen. Tämä voidaan toteuttaa vahvistamalla hoitotakuuta. Hoitotakuun vahvistamisella voidaan varmistua oikea-aikaisen hoidon nopeasta saatavuudesta, vähentää potilaiden siirtelyä tasolta toiselle sekä vahvistaa yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa kansalaisten välillä. Kyseessä on edullisin ja vaikuttavin tapa parantaa terveydenhuoltomme merkittävintä ongelmaa nopeasti.

Joka kolmas lääkäri tekee tutkimustyötä – merkittävä osa omalla ajallaan10.1.2019 10:00:00 EETTiedote

Joka kolmas lääkäri osallistuu jollakin tapaa tieteelliseen tutkimustyöhän ja joka neljäs lääkäri on väitellyt. Tieteellistä tutkimustyötä täysipäiväisesti eli työkseen tekee kuitenkin vain kaksi prosenttia lääkäreistä. Merkittävä osa (41%) tutkimustyötä tekevistä tekee sitä pelkästään omalla ajallaan töidensä jälkeen kuten iltaisin ja viikonloppuisin.