Lääkäriliitto myöntää Max Oker-Blom -palkinnon gynekologi Pirkko Brusilalle

Lääkäriliiton seitsemäs Max Oker-Blom -tunnustuspalkinto myönnetään gynekologi Pirkko Brusilalle, joka on tehnyt mittavan elämäntyön naistentautien ja erityisesti seksuaaliterveyden sekä seksologian alalla.

Pirkko Brusila

Pirkko Brusila on seksuaalilääketieteen uranuurtaja, jonka pitkä elämäntyö erityisesti seksuaaliterveyden alalla on merkittävä. Pirkko Brusila teki työryhmineen ensimmäisen Seksuaalilääketieteen oppikirjan (Duodecim 2020). Hänen harras toiveensa on saada seksuaalilääketiede sisällytettyä suomalaiseen lääkärikoulutukseen.

Pirkko Brusila on koulutukseltaan lastentautien erikoissairaanhoitaja (1971), lääketieteen lisensiaatti (1979) sekä naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri (1987). Hänellä on koulutus myös seksuaalineuvonnassa, pari- ja seksuaaliterapiassa, kognitiivisessa lyhytpsykoterapiassa sekä EMDR-traumaterapiassa. Hän on toiminut osastonlääkärinä sekä yksityisen lääkäriaseman toimitusjohtajana, minkä jälkeen yksityislääkärinä aina eläkepäiviinsä saakka. Helsingin Väestöliitossa hänellä oli oma raiskattujen naisten vastaanotto 15 vuoden ajan, minkä lisäksi hän toimi myös Väestöliiton Nuorten seksuaalisesti kaltoinkohdeltujen kohtaamisprojektissa NUSKA:ssa erikoislääkärinä.

Brusila on toiminut vuosien ajan Suomen Lääkäriliiton Itä-Uudenmaan paikallisosaston hallituksen jäsenenä ja lopulta puheenjohtajana, ollut perustamassa yksityisgynekologien yhdistystä Gynaecologi Practicita, sen pitkäaikaisena hallituksen jäsenenä ja sittemmin kunniajäsenenä Suomen gynekologiyhdistyksessä. Brusila on ollut perustamassa myös Suomen Lapsi- ja nuorisogynekologista yhdistystä (SLANGY), toiminut sen pitkäaikaisena hallituksen jäsenenä ja on myös sen kunniajäsen. Hän on toiminut Suomen Seksologisen Seuran hallituksen varapuheenjohtajana ja puheenjohtajana. Lisäksi Väestöliiton hallituksen varapuheenjohtajana ja Mannerheimin Lastensuojeluliiton Itä-Uudenmaan osaston hallituksen jäsenenä. Hän perusti myös Suomen gynekologiyhdistykseen Seksologisen pienryhmän yli 20 vuotta sitten.

Brusila on toimittanut kirjan Seksuaalisuus eri uskonnoissa, Duodecim 2008, ja kirjoittanut artikkeleita sekä seksuaalisuudesta että parisuhdeväkivallasta Lääkärilehteen ja Duodecimiin, useita kirja-artikkeleita ja lisäksi ollut osakirjoittajana NUSKA:n julkaisussa Eikö se kuulu kenellekään? Kuinka kohdata seksuaalisesti kaltoinkohdeltu nuori.

Hän on saanut aiemmin Käytännön gynekologin palkinnon, Suomen seksologisen seuran Työn palkinnon sekä Mannerheimin Lastensuojeluliiton kunniamerkin.

Max Oker-Blom -palkinto

Suomen Lääkäriliiton seitsemäs Max Oker-Blom -palkinto jaetaan Lääkäripäivien 2021 avajaisissa 13.1.2021. Palkinnon suuruus on 10 000 euroa.

Max Oker-Blom -palkinto myönnetään ansioituneelle lääkärille. Palkinnon saajan tulee olla ansioitunut lääkäri tavalla, joka on edistänyt lääkärin työtä ja lääkäriyttä tai terveydenhuollon ja sairaanhoidon kehitystä. Palkinto voidaan myöntää lääkärille, lääkärien työyhteisölle tai lääkärityöryhmälle.

Max Oker-Blom oli Lääkäriliiton perustajajäsen ja ensimmäinen puheenjohtaja. Hän oli aikansa edelläkävijä kansanterveystieteessä, kansanvalistuksessa, lääkärien ammattijärjestötoiminnassa ja lääketieteen etiikassa. Oker-Blom korosti toiminnassaan kollegiaalisuutta ja piti liittoa "lääkärikunnan sydämenä ja omanatuntona".

Max Oker-Blom -palkinto jaetaan vuosittain. Viime vuonna palkinnon sai LL, lääketieteen ja kirurgian tohtori, psykiatrian erikoislääkäri ja sosiaalilääketieteen dosentti Ilkka Taipale tunnustuksena vuosikymmeniä jatkuneesta monipuolisesta työstä kansanterveyden edistämiseksi kansallisesti ja kansainvälisesti.

Lisätietoa Max Oker-Blom -palkinnosta sekä tietoa aiemmin palkinnon saaneista: https://www.laakariliitto.fi/laakariliitto/palkinnot/max-oker-blom-palkinto/

Yhteystiedot:

Marjo Parkkila-Harju, palkintolautakunnan puheenjohtaja, puh. 050 596 1670, marjo.parkkila-harju@fimnet.fi

Kati Myllymäki, toiminnanjohtaja, Lääkäriliitto, puh. 040 450 6354, kati.myllymaki@laakariliitto.fi

Median haastattelupyyntöjen koordinointi:

Carita Päivänen, viestintä- ja yhteiskuntasuhdepäällikkö, Lääkäriliitto, puh. 040 922 5008, carita.paivanen@laakariliitto.fi

Pirkko Brusila

Suomen Lääkäriliitto on ammattijärjestö, johon kuuluu noin 92 % Suomessa toimivista lääkäreistä. Lääkärit yhdessä potilaan parhaaksi.

Lääkäriliiton kanta: hyvä saattohoito tärkeintä – ei eutanasialle10.12.2020 15:01:03 EETTiedote

Lääkäriliiton valtuuskunta keskusteli kokouksessaan 10.12.2020 elämän loppuvaiheen hoidosta sekä eutanasiasta. Liitto pitää tärkeänä laadukkaan palliatiivisen hoidon ja saattohoidon varmistamista jokaiselle sitä tarvitsevalle potilaalle. Lääkäriliitto ei kannata eutanasian laillistamista. Vastauksia tuoreeseen, liiton jäsenten mielipiteitä eutanasiasta kartoittaneeseen kyselyyn kertyi lähes 7 000. Kysymys eutanasiasta jakaa lääkärikuntaa. Lääkärien suhtautuminen eutanasiaan ei ole muuttunut edellisen, vuonna 2013 toteutetun, kyselyn tuloksiin nähden.

Rajoitustoimien vaikutus lääketieteen koulutukseen on minimoitava28.9.2020 10:00:15 EESTTiedote

Olemme seuranneet huolestuneina ensimmäisten opiskelijoilla todettujen koronavirustartuntojen vaikutusta lääketieteen koulutuksen järjestämiseen. Tartuntoja seuranneet karanteeni- ja etäopetuspäätökset ovat koskeneet esimerkiksi koko lääketieteellisen opetuksen järjestämistä ja seurauksena on ollut satojen lääketieteen opiskelijoiden siirtyminen väliaikaisesti etäopetukseen. Kliininen opetus on yksi koulutussairaalan tärkeistä tehtävistä ja lääketieteen koulutuksen kivijalka, eikä sitä voida kevyin perustein jättää opiskelijalle tarjoamatta. Perustellut toimet potilaiden, opiskelijoiden ja henkilökunnan suojelemiseksi ovat tärkeitä, mutta liian tiukkoja ja laajoja rajoituksia tulee välttää. On todennäköistä, että tartuntoja tullaan toteamaan kaikissa tiedekunnissa ja on hyvinkin mahdollista, että opetuksen rajoitustoimiin joudutaan turvautumaan useaan kertaan myös samassa yliopistossa. Tämän vuoksi erityisesti kliinisen opetuksen osalta rajoitustoimet on kohdistettava vain sairastuneis