Lääkäriliitto: Palliatiivisen ja saattohoidon voimavaroja on lisättävä välittömästi

Lääkäriliitto vastusti eutanasiaa ja lääkäriavusteista itsemurhaa mietintönsä tänään jättäneessä elämän loppuvaiheen asiantuntijaryhmässä, jonka tarkoituksena oli selvittää lainsäädännölliset muutostarpeet liittyen elämän loppuvaiheen hoitoon, itsemääräämisoikeuteen, saattohoitoon ja eutanasiaan.

Lääkäriliiton toiminnanjohtaja Kati Myllymäki korostaa eutanasian tarpeen heijastavan saattohoidon nykyisiä puutteita, joita löytyy hoidon saatavuudessa, resursseissa sekä henkilökunnan osaamisessa.

”Palliatiivinen hoito ja saattohoito on saatava kuntoon niin, että kaikilla on tasavertainen oikeus inhimilliseen ja hyvään elämän loppuvaiheen hoitoon. Eutanasialla ei saa ratkaista saattohoidon puutteita”, Myllymäki sanoo.

Lääkäriliiton mielestä eutanasian tarve voidaan arvioida vasta sen jälkeen, kun palliatiivinen hoito ja saattohoito on saatu hyvälle tasolle. Tämä merkitsee palliatiivisen ja saattohoidon voimavarojen välitöntä lisäämistä. Myös henkilöstön koulutusta ja hoitojen saatavuutta on välttämätöntä parantaa.

”Parannettavaa löytyy myös saattohoitoon osallistuvien omaisten asemassa. Saattohoitovapaasta olisi saatava taloudellinen korvaus”, Myllymäki sanoo.

Lääkäriliitto pitää myös lääkäriavusteista itsemurhaa ongelmallisena, vaikka Suomen lainsäädännön mukaan itsemurha ei ole rikos eikä myöskään sen avustaminen.

”Lääkärin ammattieettinen velvollisuus suojella elämää ja lääkkeiden määräämistä koskevat rajoitukset ovat ristiriidassa kuoleman jouduttamisen kanssa”, Myllymäki perustelee.

Mikäli eutanasia tai lääkäriavusteinen itsemurha kuitenkin Suomessa sallitaan, niin Lääkäriliiton mielestä ei lääkäriä saa velvoittaa näihin toimenpiteisiin.

”Terveydenhuollon ammattihenkilöiden oikeusturvasta on huolehdittava. Sääntöjen ja menettelytapojen on oltava erittäin selkeitä. Kaikissa maissa eutanasian jälkikäteisvalvonta ei ole ollut riittävää”, Myllymäki sanoo.

toiminnanjohtaja Kati Myllymäki, puh. 040 4506354, kati.myllymaki@laakariliitto.fi

Suomen Lääkäriliitto: 12−15-vuotiaiden rokottaminen on erinomainen asia13.8.2021 11:16:28 EEST | Tiedote

Tällä hetkellä valtaosa tartunnoista havaitaan rokottamattomissa lapsissa ja nuorissa. Viimeisten viikkojen aikana noin 17 prosenttia tartunnoista on esiintynyt 10−20-vuotiailla. Itse taudin aiheuttamia vaikutuksia lapsiin ja nuoriin ei pidä väheksyä, sillä pahimmillaan ne voivat olla hyvinkin vakavia ja viedä sairaalahoitoon. Lasten ja nuorten rokottaminen on tärkeää myös koko epidemian hoidon vuoksi. ”Riittävä rokotekattavuus myös turvaa parhaiten mahdollisuudet pitää koulu, harrastukset ja muu sosiaalinen elämä avoimena. Lasten ja nuorten hyvinvoinnin ja oppimisen kannalta tämä on erittäin tärkeää”, sanoo Lääkäriliiton puheenjohtaja Tuula Rajaniemi. ”Palaaminen normaalimpaan arkeen vapauttaa terveydenhuollon resursseja koronan aikana kasvaneen hoitovelan hoitamiseen”, Rajaniemi jatkaa. Covid-19-rokotteiden haittavaikutuksia tutkitaan maailmalla erittäin tarkasti. Euroopan lääkevirasto kerää kaikki haittavaikutuksista tehdyt ilmoitukset EU:n alueelta, ja se saa jatkuvasti tietoa kaik

Tutkimus lääkärien kokemuksista: Potilastietojärjestelmissä on edelleen kehitettävää3.6.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Lääkärit pitävät suomalaista ESKOa selvästi toimivimpana potilastietojärjestelmänä. Se sai kouluarvosanakseen 8,7 potilastietojärjestelmiä käsittelevässä tutkimuksessa. Keskiarvoksi järjestelmät saivat tyydyttävän 6,7. Potilastietojärjestelmät lääkärin työvälineenä -tutkimus toteutettiin nyt neljännen kerran. Tutkimusryhmässä oli mukana tutkijoita Aalto-yliopistosta, Oulun yliopistosta, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta ja Lääkäriliitosta.