Lääkäriliitto: Sote-uudistuksen tavoitteet ovat hyvät, mutta ehdotetussa mallissa vielä parannettavaa

Lääkäriliiton mukaan suurimman ongelman muodostaa Uudenmaan erillisratkaisu, jossa kolmasosan maamme väestöä kattavalla alueella uudistuksen keskeiset periaatteet ja tavoitteet eivät toteudu. On tärkeää, että uudistusta kuitenkin sen puutteista huolimatta viedään eteenpäin. Lopulliseen hallituksen esitykseen on nyt tärkeää lisätä oleellisesti järjestämisvastuullisten sote-maakuntien päätöksentekomahdollisuutta palvelutuotannon järjestämisessä alueellaan. Lisäksi Uudenmaan erillisratkaisu tulisi purkaa.

Lääkäriliiton näkemyksen mukaan hallitusohjelmaan ja hallituksen esitysluonnokseen kirjatut tavoitteet ovat pääasiallisesti tarkoituksenmukaisia ja kannatettavia. Keskeisimpinä niistä Lääkäriliitto pitää eri väestöryhmien välisten hyvinvointi- ja terveyserojen kaventamista sekä laadukkaiden palvelujen yhdenvertaisen saatavuuden parantamista.  Voimavarojen kohdentaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa nykyistä enemmän perustason palveluihin on välttämätöntä.

”On tärkeää, että uudistusta sen puutteista huolimatta kuitenkin viedään eteenpäin. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän kehittämistä on jatkettava tulevina vuosina ja vuosikymmeninä, keskeisenä tavoitteena ainakin terveydenhuollon integraation kattava toteuttaminen vähintäänkin maakuntien tasolla. Lääkäriliitto näkee suunnitellun maakuntien verotusoikeuden uhkana jatkokehitykselle”, sanoo Lääkäriliiton hallituksen puheenjohtaja Tuula Rajaniemi.

”On tärkeää lisätä oleellisesti järjestämisvastuullisten sote-maakuntien päätöksentekomahdollisuutta palvelutuotannon järjestämisessä alueellaan, sekä purkaa Uudenmaan erillisratkaisu”, Rajaniemi sanoo.

Kuntien taloudelliset mahdollisuudet sote-palveluiden järjestämiseen ja rahoittamiseen eivät ole riittävät, joten järjestämisvastuu on siirrettävä yksittäisiä kuntia suuremmille toimijoille.

Tärkeää on terveydenhuollon sisäisen integraation toteuttaminen ja perusterveydenhuollon lääkäriresurssin huomattava lisäys, painottuen yleislääketieteen erikoislääkäreihin.

Lääkäriliiton kanta esitysluonnoksen keskeisiin kohtiin:

• Perusratkaisu maakunnista järjestäjinä

Suunta kohden suurempia, osaavampia ja vahvempia järjestäjiä on oikea, mutta ratkaisu jää puolitiehen. Sote-maakuntien välinen yhteistyö ja työnjako niin päivystyksen järjestämisen kuin eräiden erikoissairaanhoidon toimintojen keskittämisen osalta toteutuu nykyistä huomattavasti suunnitelmallisemmin ja tehokkaammin tulevilla viidellä, nykyisiä erityisvastuualueita vastaavilla yhteistoiminta-alueilla.

• Sote-maakuntien tehtävät

Lääkäriliiton mielestä järjestämisvastuullisille sote-maakunnille tulisi jättää enemmän päätösvaltaa vastuullaan olevan tuotannon järjestelyissä.

Tarkoituksenmukainen ja kustannusvaikuttava ostopalvelutoiminta edellyttää kuitenkin tietoa ostettavien palvelujen tuotantokustannuksista omana toimintana. Terveydenhuollon palvelutuotannon sisäinen laskentatoimi on riittämättömällä tasolla, mihin ongelmaan kansallisella tasolla tulisi välittömästi puuttua.

• Sote-maakuntien toiminnan rahoitus

Lääkäriliiton mielestä sote-maakuntien rahoituksen tulisi perustua esitettyä voimakkaammin väestön ikärakenteen ja sairastavuuden aiheuttamalle palvelutarpeelle.

Lääkäriliiton lausunto kokonaisuudessaan luettavissa täältä:

Lisätietoa ja haastattelupyynnöt:

Tuula Rajaniemi, hallituksen puheenjohtaja, Suomen Lääkäriliitto, tuula.rajaniemi@laakariliitto.fi, 040 542 7211

Heikki Pärnänen, politiikkatoimialan johtaja, Suomen Lääkäriliitto, heikki.parnanen@laakariliitto.fi, 040 5465316

Rajoitustoimien vaikutus lääketieteen koulutukseen on minimoitava28.9.2020 10:00:15 EESTTiedote

Olemme seuranneet huolestuneina ensimmäisten opiskelijoilla todettujen koronavirustartuntojen vaikutusta lääketieteen koulutuksen järjestämiseen. Tartuntoja seuranneet karanteeni- ja etäopetuspäätökset ovat koskeneet esimerkiksi koko lääketieteellisen opetuksen järjestämistä ja seurauksena on ollut satojen lääketieteen opiskelijoiden siirtyminen väliaikaisesti etäopetukseen. Kliininen opetus on yksi koulutussairaalan tärkeistä tehtävistä ja lääketieteen koulutuksen kivijalka, eikä sitä voida kevyin perustein jättää opiskelijalle tarjoamatta. Perustellut toimet potilaiden, opiskelijoiden ja henkilökunnan suojelemiseksi ovat tärkeitä, mutta liian tiukkoja ja laajoja rajoituksia tulee välttää. On todennäköistä, että tartuntoja tullaan toteamaan kaikissa tiedekunnissa ja on hyvinkin mahdollista, että opetuksen rajoitustoimiin joudutaan turvautumaan useaan kertaan myös samassa yliopistossa. Tämän vuoksi erityisesti kliinisen opetuksen osalta rajoitustoimet on kohdistettava vain sairastuneis

THL:n antama maskisuositus on tärkeä lisä keinovalikoimaan toisen korona-aallon kynnyksellä13.8.2020 15:55:13 EESTTiedote

Lääkäriliitto on huolissaan Suomen koronaepidemiatilanteesta mahdollisen toisen aallon lähestyessä syksyllä. Ihmisten palatessa töihin ja kouluun sekä opiskelujen ja harrastusten pariin, riski myös tartuntojen määrästä kasvaa. Nyt annettu maskisuositus on tärkeä lisä jo aiemmin annettujen suositusten lisäksi. Kaikkia viranomaisten antamia suosituksia tartuntojen välttämiseksi on syytä noudattaa.