Lääkäriliitto tavoittelee neuvottelukierroksella pitkien potilas-lääkärisuhteiden turvaamista

Kunnallisen lääkärisopimuksen neuvotteluissa Lääkäriliiton tavoitteena on hoidon jatkuvuuden kehittäminen työolosuhteita korjaamalla. Lääkäriliiton valtuuskunta vaatii, että työn houkuttelevuutta ja lääkäreiden työssäjaksamista on parannettava. Lääkärisopimuksen määräyksiä kehittämällä voidaan tukea sitoutumista ja pitkiä potilas-lääkärisuhteita.

Kunnallinen lääkärisopimus on voimassa 31.3.2020 saakka kuten muutkin kunta-alan sopimukset. Lääkäriliiton valtuuskunta korostaa, että kokeneiden, motivoituneiden ja pitkiin potilassuhteisiin sitoutuneiden lääkäreiden pitäminen julkisessa terveydenhuollossa on kaikkien etu.

Esimerkiksi terveyskeskusten hoitoon pääsyn parantamisen kannalta on keskeistä, että kokeneet lääkärit pysyvät terveyskeskuksissa töissä. Työolo- ja työhyvinvointikysymykset on nostettava neuvotteluissa entistä tärkeämpään rooliin myös erikoissairaanhoidossa. Lääkärien työssäjaksaminen heijastuu suoraan potilasturvallisuuteen.

Valtuuskunnan näkemyksen mukaan lääkärin sitoutuminen samaan väestöön, työnantajaan tai alueeseen mahdollistaa pitkäkestoiset hoitosuhteet sekä lisää toiminnan vaikuttavuutta ja kustannustehokkuutta. Tämä säästää kustannuksia esimerkiksi vähenevien päivystyskäyntien muodossa. Lääkärisopimuksen neuvotteluissa tulee olla esillä ainakin määritellyistä potilasryhmistä vastaaminen, lääkärien sitoutumisesta palkitseminen sekä osaamisen jatkuva kehittäminen.

Valtuuskunta edellyttää, että myös erilaisiin lääkärin työtehtäviin, mukaan lukien kehittämiseen, johtamiseen, koulutukseen ja tutkimukseen varataan riittävästi aikaa ja niiden määrittelyä täsmennetään sopimusmääräyksissä.

Valtuuskunta toteaa, että lääkäreiltä vaadittavien, muiden kuin lääkärin koulutusta edellyttävien tehtävien määrä on huomattavasti lisääntynyt viime vuosina. Esimerkiksi tietotekniikan kehitys ei ole toistaiseksi lisännyt lääkärien potilastyöhön liikenevää työaikaa. Lääkärien potilashoitoon käytettävissä olevaa aikaa on lisättävä mm. kehittämällä työnjakoa ja vahvistamalla avustavan henkilökunnan määrää.

Virkaehtosopimusneuvottelujen tavoitteeksi tulee ottaa potilaiden hoidon jatkuvuuden ja laadun turvaaminen – kuntatalouden kurjuuden jakamisen sijaan.

Marjo Parkkila-Harju, valtuuskunnan puheenjohtaja, marjo.parkkila-harju@fimnet.fi, puh. 050 5961670

Kati Myllymäki, toiminnanjohtaja, kati.myllymaki@laakariliitto.fi, puh. 040 4506354

Laura Lindholm, neuvottelujohtaja, laura.lindholm@laakariliitto.fi, puh. 050 3574225

THL:n antama maskisuositus on tärkeä lisä keinovalikoimaan toisen korona-aallon kynnyksellä13.8.2020 15:55:13 EESTTiedote

Lääkäriliitto on huolissaan Suomen koronaepidemiatilanteesta mahdollisen toisen aallon lähestyessä syksyllä. Ihmisten palatessa töihin ja kouluun sekä opiskelujen ja harrastusten pariin, riski myös tartuntojen määrästä kasvaa. Nyt annettu maskisuositus on tärkeä lisä jo aiemmin annettujen suositusten lisäksi. Kaikkia viranomaisten antamia suosituksia tartuntojen välttämiseksi on syytä noudattaa.

Lääkäriliitto: Sairauksia jää hoitamatta, kun vastaanottoaikoja perutaan13.5.2020 08:00:00 EESTTiedote

Lääkärit ovat huolissaan siitä, että potilaat jättävät tulematta vastaanotoille, eivät hakeudu tarvittaviin tutkimuksiin ja jopa peruvat sovittuihin leikkauksiin tulonsa. Käynnit ovat pudonneet jopa alle puoleen. Viikkotasolla peräti 100 000 käyntiä jää toteutumatta. Tämä näkyy monilla erikoisaloilla julkisella sektorilla ja perusterveydenhuollossa. Erityisesti yksityissektorilla lääkärit ovat todenneet vastaanottokäyntien peruutuksia ja potilasmäärän vähentymistä kevään aikana. Työmäärä on vähentynyt heillä huomattavasti.