HUS

Lääketalon chat neuvoo ammattilaisia

Jaa

HUS-alueella työskentelevien terveydenhuollon ammattilaisten on nyt mahdollista kysyä chatilla lääkkeistä HUS-Apteekin farmaseutilta.

”Soittamiseen verrattuna chatin etu on se, että koska kysymys ja vastaus ovat chatissa kirjallisena, on väärinymmärryksen vaara pienempi. Lisäksi kysyjän ei tarvitse odottaa luurin toisessa päässä, kun asiaa selvitetään, vaan hän voi odotellessaan tehdä muuta”, kertoo chatin suunnittelussa ja käyttöönotossa mukana ollut kehittämispäällikkö Sirpa Nieminen.

Chatti on nyt ollut auki muutaman kuukauden Terveyskylän Lääketalossa. Yleisimmät kysymykset ovat koskeneet lääkkeiden puolittamista ja säilyttämistä, ja niihin pystyttiin vastaamaan suoraan. Niemisen mukaan enemmän selvitystä vaativat kysymykset ohjattiin HUS Apteekin lääkeinformaatioyksikköön.

”Toivomme, että HUS-alueen terveydenhuollon ammattilaiset löytävät Lääketalon chatin ja siitä tulisi päivittäinen ja luonteva kanava kommunikoida ja kysyä apteekin asiantuntijoilta lääkkeisiin liittyvistä asioista”. Varsinaiset potilaskonsultaatiot hoidetaan edelleen muita kanavia kautta, toteaa hankkeessa projektipäällikkönä toiminut Outi Lapatto-Reiniluoto.

Lääketalon chat on avoinna arkisin klo 9-15. Chattiin pyritään vastaamaan 5 minuutin kuluessa.

Terveyskylässä on sekä chatteja (joissa tekstimuotoisiin kysymyksiin vastaa terveydenhuollon ammattilainen) että chatbotteja (joissa tekstimuotoisiin kysymyksiin vastaa robotti). Lääketalon chatin lisäksi:

  • Lastentalossa on chatti, jossa HUS-alueen vanhemmat voivat kysyä sairaanhoitajalta lapsen terveyteen liittyviä neuvoja.
  • Syöpätalossa on chatbot, jolta voi kysyä HYKS Syöpätautien klinikalta esimerkiksi klinikkakäyntien hinnoista tai lähetteiden käsittelyajoista yleisellä tasolla.
  • Nuorten mielenterveystaloon on suunnitteilla chatbot. Se vastaa kysymyksiin nuorten mielenterveysongelmista ja tarjoaa hoitoonohjausta koko maassa.
  • HUS Kuvantaminen ja HUSLAB pilotoivat tänä syksynä chatbot+chat-yhdistelmää, jossa keskustelu siirtyy chattiin asiakaspalvelijalle jos chatbot ei osaa vastata.

https://www.terveyskyla.fi/laaketalo/Sivut/laaketalonchat.aspx

Mikä on Lääketalo?

Lääketalo jakaa informaatiota erilaisista lääkitykseen liittyvistä tilanteista ja vastaa kysymyksiin lääkkeiden oikeasta käytöstä, säilytyksestä ja ongelmatilanteista. Lääketalo on osa Terveyskylää.

Mikä on Terveyskylä?

Terveyskylä.fi on yhdessä potilaiden ja erikoissairaanhoidon asiantuntijoiden kanssa kehitetty erikoissairaanhoidon verkkopalvelu. Se tarjoaa tietoa ja tukea kaikille, hoitoa potilaille ja työkaluja ammattilaisille. Terveyskylän talojen tietosisältö on veloituksetta kaikkien käytössä. Potilaille tarkoitettuihin digitaalisiin hoitopolkuihin vaaditaan lääkärin lähete.

Terveyskylää rakennetaan Virtuaalisairaala 2.0 -hankkeessa, joka on viiden yliopistosairaanhoitopiirin yhteinen kansallinen, sosiaali- ja terveysministeriön rahoittama kärkihanke.

Terveyskylän palvelut sopivat erityisen hyvin elämänlaadun, oireiden ja elintapojen seuraamiseen sekä tukemaan elämää pitkäaikaisen sairauden kanssa. Palvelut täydentävät perinteistä sairaalahoitoa.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: 

Outi Lapatto-Reiniluoto, erikoislääkäri, HUSLAB, Kliininen farmakologia, puh 050 4397693outi.lapatto-reiniluoto@hus.fi 

Sirpa Arvonen, hankejohtaja, Virtuaalisairaala 2.0 -hanke, puh 050 407 4544, sirpa.arvonen@hus.fi tai   

Päivi Lehto-Trapnowski, Terveyskylä.fi & Virtuaalisairaala 2.0 -viestintä, puh 040 182 2020, paivi.lehto-trapnowski@hus.fi 

Tutustu meihin:  

Terveyskylä: www.terveyskyla.fi, facebook.com/terveyskyla.fi, Twitter @terveyskyla_fi  

Virtuaalisairaala 2.0 -hanke: www.virtuaalisairaala2.fi, facebook.com/virtuaalisairaala2.0, Twitter @vsairaala  

Avainsanat

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

HUS
HUS
Stenbäckinkatu 9, PL 100
00029 HUS

http://www.hus.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HUS

Päivitystyö aiheutti hidastumista ja toimintakatkoja HUSin potilastietojärjestelmään15.4.2019 17:18:23 EESTTiedote

HUSin potilastietojärjestelmä Uranukseen tehtiin kuluneena viikonloppuna suunniteltu päivitys. Päivitys sujui suunnitelmien mukaan, mutta maanantaiaamuna ennen kello yhdeksää käyttäjämäärien kasvettua alkoi ilmetä kirjautumisongelmia ja järjestelmän hitautta. Ongelmaa ryhdyttiin selvittämään korkealla prioriteetilla. Käyttäjiä ohjeistettiin siirtymään jatkuvuussuunnitelman mukaiseen toimintaan, joka käytännössä tarkoittaa käsin kirjaamista. Puoleen päivään mennessä ongelman syy oli saatu selville ja järjestelmän toiminta saatiin palautettua väliaikaisratkaisulla. Valitettavasti ongelmat alkoivat uudelleen iltapäivällä. Kello 16 mennessä potilastietojärjestelmän toiminta on taas saatu palautettua, mutta lopullinen korjaus on vielä tekemättä. - Potilastietojärjestelmän ongelmat ovat vaikeuttaneet ja hidastaneet potilaiden hoitoa. Yksittäisiä vastaanottoja ja toimenpiteitä on jouduttu perumaan päivän aikana, johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi kertoo. Siihen saakka kunnes ongelmaan saadaan

Suu- ja hammassairauksien ilta- ja viikonloppupäivystys muuttaa Haartmanin sairaalaan 15.4.2019 / Kvälls- och veckoslutsjouren inom mun- och tandvård flyttar till Haartmanska sjukhuset 15.4.201912.4.2019 15:40:32 EESTTiedote

Suu- ja hammassairauksien ilta- ja viikonloppupäivystys päättyy Kirurgisessa sairaalassa 14.4.2019. Päivystystoiminta jatkuu Haartmanin sairaalassa 15.4.2019. Haartmanin sairaalan osoite on Haartmaninkatu 4, rakennus 12. Suusairauksien terveydenhuollon virka-ajan ulkopuolinen päivystys palvelee pääkaupunkiseudun kuntien (Helsinki, Vantaa, Espoo, Kirkkonummi, Kauniainen, Sipoo) asukkaita arki-iltaisin sekä lauantaisin, sunnuntaisin ja arkipyhinä. Suusairauksien virka-ajan ulkopuolinen päivystys on tarkoitettu kaikille kiireellistä ensiapuhoitoa tarvitseville potilaille. Hoidon tarpeen kiireellisyys arvioidaan puhelimessa. Hammaslääkäripäivystykseen hakeudutaan soittamalla ajanvarauksen puhelinnumeroon 09 471 71110. Arki-iltana ajanvaraus toimii klo 14.00 – 21.00. Lauantaisin, sunnuntaisin ja arkipyhinä ajanvaraus toimii klo 8.00 – 21.00. Yöpäivystys Suu- ja hammassairauksien yöpäivystys toimii klo 21.00-7.00, Töölön sairaalan tapaturma-asemalla suu- ja leukakirurgian päivystyksen yhteyd

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme