Lääkkeet pois Itämerestä

Lääkkeetön Itämeri -kampanja kannustaa laulaja Mira Luodin ja näyttelijä Tommi Korpelan johdolla kuluttajia viemään vanhat ja ylijääneet lääkkeensä apteekkeihin sen sijaan, että heitettäisivät ne viemäriin tai roskiin. Kampanja haastaa kaikki mukaan toimimaan puhtaamman Itämeren puolesta.

Reilu kymmenen vuotta sitten kotitalouksissa heitettiin noin 27 000 kg ylijääneitä ja vanhentuneita lääkkeitä lavuaariin ja vessanpönttöön.1 Tilanne on saattanut parantua, mutta uutta tutkimustietoa ei ole. Itämeri voi edelleen huonosti. Viemäriin joutuneet lääkkeet kulkeutuvat jätevedenpuhdistamoihin, joita ei ole suunniteltu niitä poistamaan. Lääkejäte päätyy lopulta Itämereen ja muihin vesistöihin, jossa ne pikkuhiljaa vaikuttavat eliöihin.

Lääkkeetön Itämeri -kampanjaa vietetään 15.1.–15.2. Kampanja näkyy erityisesti sosiaalisessa mediassa, jossa julkaistaan lähes päivittäin uusia sisältöjä, muun muassa videoita ja kuvia. Kaikkia sisältöjä saa käyttää ja jakaa vapaasti.

Kampanjan kanavat ovat

www.laakkeetonitameri.fi

Facebook: Lääkkeetön Itämeri

Twitter: @Vieapteekkiin

Kampanjan toteuttaa viestintätoimisto Cocomms ja sen ovat mahdollistaneet Helsingin kaupunki, HSY, Apteekkariliitto, Pihlajalinna, Tamro sekä lääkeyhtiöt MSD ja GSK. Kampanjan asiantuntijana toimii Suomen Ympäristökeskus SYKE ja suojelijana John Nurmisen Säätiö.

Kampanjan idea sai alkunsa viime heinäkuussa Cocommsille suunnatulla twiitillä: "Tästä aiheesta olisi syytä tehdä isompi tiedotuskamppis". Aihe on tärkeä, joten Cocomms tarttui toimeen.

1Yliopiston Apteekin selvitys 2006

Yhteyshenkilöt

viestintäkonsultti Annikka Koivu, puhelin 050-5895780, annikka.koivu@cocomms.com