Laakson yhteissairaalan hankesuunnittelu alkaa

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin hallitus hyväksyi osaltaan sopimuksen, jonka HUS solmii Helsingin kaupungin kanssa Helsingin Laaksoon rakennettavan psykiatrisen yhteissairaalan suunnitelmasta.

Sopimuksella sovitaan yhteisestä hankesuunnittelusta ja siihen liittyvästä hankintayhteistyöstä. Alustavien arvioiden mukaan HUS:n osuus yhteissairaalasta ja siihen liittyvistä kustannuksista on 41 prosenttia.

Tavoitteena on, että hankesuunnittelu saadaan päätökseen vuoden 2019 lopulla. Koska sote-uudistus astuu voimaan vuoden 2020 alussa, varsinaisen rakentamispäätöksen tekee aikanaan Uudenmaan maakunta. Alustavien suunnitelmien mukaan yhteissairaalaa rakennettaisiin vuosina 2021-2026.

HUS:n palveluja käytettiin taas entistä enemmän

Toimitusjohtaja Aki Lindén esitteli hallitukselle vuoden 2017 tilinpäätöstä.

- Toiminnan kasvu oli todella voimakasta. Palvelujen määrä kasvoi edellisestä vuodesta 4,1 prosenttia  ja se ylitti talousarvion kuudella prosentilla. HUS:n jäsenkuntien maksut HUS:lle vuonna 2017 kasvoivat sen sijaan vain 1,8 prosenttia ja ylittivät talousarvion yhdellä prosentilla, Lindén sanoi.

HUS palautti jäsenkunnilleen viime vuonna kertyneen ylijäämän. Ensin kesäkuussa 50 miljoonaa ja tämän vuoden tammikuussa 58,7 miljoonaa, yhteensä 108,7 miljoonaa euroa. Ylijäämän palautus pienensi jäsenkuntalaskutusta.

Erna Kentalasta Hyksin pää- ja kaulakeskuksen toimialajohtaja

Hallitus päätti valita dosentti, korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkärin Erna Kentalan Hyksin pää- ja kaulakeskuksen toimialajohtajaksi. Virka tuli avoimeksi, kun yksi Hyksin tulosyksikkö päätettiin jakaa kahdeksi tulosyksiköksi, Pää- ja kaulakeskukseksi ja Neurokeskukseksi.

Kokouksen pöytäkirja

Tietojärjestelmähäiriöistä on otettu opiksi11.1.2019 10:21Tiedote

Onnettomuustutkintakeskus julkaisi 11.1.2019 tutkintaselostuksen HUSissa marraskuussa 2017 tapahtuneista tietojärjestelmähäiriöistä. HUSissa oli 7.-8.11.2017 laaja tietoliikenteen häiriötilanne, joka vaikutti muun muassa potilastietojärjestelmien toimintaan. - Tilanne oli vakava ja vaikutusalue oli laaja. Sairaaloiden toimintaa kyettiin pääosin jatkamaan, vaikka osa ajanvarausvastaanotoista jouduttiin perumaan. Tilanne pysyi hallinnassa ja henkilökunta toimi ohjeistuksen mukaisesti, sanoo HUSin johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi. Tapahtuneesta on kulunut runsas vuosi. Tapahtuneen jälkeen myös HUSissa tehtiin selvityksiä ja käynnistettiin toimintavarmuutta parantavien toimenpiteiden tekeminen. Myös valmiutta vastaavien ongelmien kohtaamiseen on parannettu. Henkilökunnan kanssa on käyty läpi jatkuvuussuunnitelmia. Uuden potilastietojärjestelmä Apotin suunnittelussa ja ohjeistuksessa on huomioitu tapahtumasta saatuja oppeja. HUS Tietohallinnossa on uusittu toimintaprosesseja, ohjeistusta