Laakson yhteissairaalan hankesuunnittelu alkaa

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin hallitus hyväksyi osaltaan sopimuksen, jonka HUS solmii Helsingin kaupungin kanssa Helsingin Laaksoon rakennettavan psykiatrisen yhteissairaalan suunnitelmasta.

Sopimuksella sovitaan yhteisestä hankesuunnittelusta ja siihen liittyvästä hankintayhteistyöstä. Alustavien arvioiden mukaan HUS:n osuus yhteissairaalasta ja siihen liittyvistä kustannuksista on 41 prosenttia.

Tavoitteena on, että hankesuunnittelu saadaan päätökseen vuoden 2019 lopulla. Koska sote-uudistus astuu voimaan vuoden 2020 alussa, varsinaisen rakentamispäätöksen tekee aikanaan Uudenmaan maakunta. Alustavien suunnitelmien mukaan yhteissairaalaa rakennettaisiin vuosina 2021-2026.

HUS:n palveluja käytettiin taas entistä enemmän

Toimitusjohtaja Aki Lindén esitteli hallitukselle vuoden 2017 tilinpäätöstä.

- Toiminnan kasvu oli todella voimakasta. Palvelujen määrä kasvoi edellisestä vuodesta 4,1 prosenttia  ja se ylitti talousarvion kuudella prosentilla. HUS:n jäsenkuntien maksut HUS:lle vuonna 2017 kasvoivat sen sijaan vain 1,8 prosenttia ja ylittivät talousarvion yhdellä prosentilla, Lindén sanoi.

HUS palautti jäsenkunnilleen viime vuonna kertyneen ylijäämän. Ensin kesäkuussa 50 miljoonaa ja tämän vuoden tammikuussa 58,7 miljoonaa, yhteensä 108,7 miljoonaa euroa. Ylijäämän palautus pienensi jäsenkuntalaskutusta.

Erna Kentalasta Hyksin pää- ja kaulakeskuksen toimialajohtaja

Hallitus päätti valita dosentti, korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkärin Erna Kentalan Hyksin pää- ja kaulakeskuksen toimialajohtajaksi. Virka tuli avoimeksi, kun yksi Hyksin tulosyksikkö päätettiin jakaa kahdeksi tulosyksiköksi, Pää- ja kaulakeskukseksi ja Neurokeskukseksi.

Kokouksen pöytäkirja

”Vanhemmat eros, oliko siinä järkee?” Uusilla #100asiaaerosta -verkkosivustoilla nuoret tukevat toisiaan/”Föräldrarna separerade” ”Fatta!!!” - På den nya sidan #100sakeromseparation ger unga stöd till varandra10.10.2018 00:00Tiedote

Vanhempien ero on nykyisin tavallista, mutta se ei tee siitä helpompaa lapsille ja nuorille. Jotta eroa ei tarvitse miettiä yksin, lapsille ja nuorille avataan 10.10. vertaistukea tarjoavat verkkosivustot www.nuortennetti.fi/100asiaaerosta ja www.nuortennetti.fi/100sakeromseparation. Sivuilla nuoret itse vastaavat toistensa kysymyksiin. Lisäksi vastauksia on kerätty ammattilaisilta.

KUTSU: Biopankkitutkimuksen läpimurtoja 30.10.20189.10.2018 09:02Tiedote

Tervetuloa kuulemaan biopankkitutkimusten saavutuksista. Biopankkitoiminta on tehnyt mahdolliseksi kehittää aivan uudenlaisia hoitoja potilaiden hyväksi. Tutkijat esittelevät tilaisuudessa lääketieteellisiä tutkimuksiaan, joissa he ovat hyödyntäneet biopankin näytteitä. Tarjolla kahvia ja näköaloja tulevaisuuden lääketieteeseen. Aika: 30.10. kello 16- 18 Paikka: Haartmaninkatu 8, Biomedicum 1, luentosali 1. Ohjelma löytyy tästä linkistä.