Laakson yhteissairaalan hankesuunnittelu alkaa

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin hallitus hyväksyi osaltaan sopimuksen, jonka HUS solmii Helsingin kaupungin kanssa Helsingin Laaksoon rakennettavan psykiatrisen yhteissairaalan suunnitelmasta.

Sopimuksella sovitaan yhteisestä hankesuunnittelusta ja siihen liittyvästä hankintayhteistyöstä. Alustavien arvioiden mukaan HUS:n osuus yhteissairaalasta ja siihen liittyvistä kustannuksista on 41 prosenttia.

Tavoitteena on, että hankesuunnittelu saadaan päätökseen vuoden 2019 lopulla. Koska sote-uudistus astuu voimaan vuoden 2020 alussa, varsinaisen rakentamispäätöksen tekee aikanaan Uudenmaan maakunta. Alustavien suunnitelmien mukaan yhteissairaalaa rakennettaisiin vuosina 2021-2026.

HUS:n palveluja käytettiin taas entistä enemmän

Toimitusjohtaja Aki Lindén esitteli hallitukselle vuoden 2017 tilinpäätöstä.

- Toiminnan kasvu oli todella voimakasta. Palvelujen määrä kasvoi edellisestä vuodesta 4,1 prosenttia  ja se ylitti talousarvion kuudella prosentilla. HUS:n jäsenkuntien maksut HUS:lle vuonna 2017 kasvoivat sen sijaan vain 1,8 prosenttia ja ylittivät talousarvion yhdellä prosentilla, Lindén sanoi.

HUS palautti jäsenkunnilleen viime vuonna kertyneen ylijäämän. Ensin kesäkuussa 50 miljoonaa ja tämän vuoden tammikuussa 58,7 miljoonaa, yhteensä 108,7 miljoonaa euroa. Ylijäämän palautus pienensi jäsenkuntalaskutusta.

Erna Kentalasta Hyksin pää- ja kaulakeskuksen toimialajohtaja

Hallitus päätti valita dosentti, korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkärin Erna Kentalan Hyksin pää- ja kaulakeskuksen toimialajohtajaksi. Virka tuli avoimeksi, kun yksi Hyksin tulosyksikkö päätettiin jakaa kahdeksi tulosyksiköksi, Pää- ja kaulakeskukseksi ja Neurokeskukseksi.

Kokouksen pöytäkirja

Juha Tuominen valittiin HUSin seuraavaksi toimitusjohtajaksi14.8.2018 13:24Tiedote

Dosentti, sisätautien erikoislääkäri Juha Tuominen, 54, on valittu HUSin toimitusjohtajaksi ensi vuoden alusta alkaen. HUS-kuntayhtymän valtuusto päätti asiasta äänestyksen jälkeen. Tuominen sai 595,1 ääntä ja HUSin hallituksen esittämä Jari Petäjä sai 484,1 ääntä. Petäjä on dosentti, lastentautien ja neonatologian erikoislääkäri ja HUSin Lasten ja nuorten sairauksien toimialajohtaja. Tuominen on nykyisin Terveystalo Oy:n johtava ylilääkäri. Hän siirtyi Terveystaloon vuonna 2009 HUSista, jossa hän toimi useissa eri tehtävissä, muun muassa johtajaylilääkärinä ja tulosyksikön johtajana. Tuominen sai kesäkuussa tasavallan presidentiltä professorin arvonimen. – Minulla on paitsi osaamista, myös rakkautta ja paloa tähän tehtävään, Tuominen sanoi valtuuston kokouksessa. HUSin nykyinen toimitusjohtaja Aki Lindén jää eläkkeelle 1.1.2019. Lindén on toiminut HUSin toimitusjohtajana vuodesta 2010. Hän seurasi tarkasti seuraajansa valintaprosessia: – Valtuutettujen keskuudessa yleisen näkemyksen m