Excellence Finland

Laatukeskus ja Sitra jakoivat Suomen ensimmäiset kiertotaloustunnukset ja kunniamaininnat yrityksille

Laatukeskus ja Sitra jakoivat tunnustukset ja kunniamaininnat seitsemälle suomalaiselle kiertotalouden edelläkävijäyritykselle. Tunnustukset toimivat lähtölaukauksena kansainvälisten kiertotaloustoiminnan arviointikriteereiden kehittämiselle.

Laatukeskus ja Sitra myönsivät tänä vuonna ensimmäisen kerran kiertotaloustunnustukset suomalaisille kiertotalouden edelläkävijäyrityksille Helsingissä pidettävän EFQM Forumin yhteydessä. EFQM Forum on kansainvälinen johtamisen ja kilpailukyvyn kehittämisen konferenssi ja palkintojenjakotilaisuus. Konferenssi keskittyy toiminnan laadun kehittämiseen, jonka olennainen osa on tänä päivänä kiertotalous. Kiertotaloudessa yritysten ansaintalogiikka perustuu materiaalien ja tuotteiden ja niihin sitoutuneen arvon kiertoon: esimerkiksi vuokrauspalveluihin tai tuotteiden huoltoon, uudelleenkäyttöön ja uudelleenvalmistukseen. Tunnustukset jakoivat ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkonen, Laatukeskuksen toimitusjohtaja Tani Järvinen ja Sitranyliasiamies Mikko Kosonen.

”Yritysten on päivitettävä toimintansa tukemaan ilmastonmuutoksen hillintää, mutta onneksi muutoksessa piilee uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Viime vuosien aikana yhä useammat suomalaiset yritykset ovat alkaneet kehittää liiketoiminnastaan kiertotalouden mukaista. Haluamme innostaa loputkin mukaan”, sanoo Sitran yliasiamies Mikko Kosonen.

Tunnustusten tavoitteena on lisätä kiertotalouden tärkeyttä yritysten keskuudessa, nostaa esiin eri toimialoilta tuoreilla skaalattavilla liiketoimintaideoilla menestyneitä yritysesimerkkejä ja kirittää yrityksiä panostamaan kiertotalouteen.

Kiertotaloustunnustuksen saivat tänä vuonna:

3 Step IT Oy
Vastuullista teknologialaitteiden elinkaarenhallintaa, joka perustuu kiertotalousajatteluun.

Neste Oyj
Rohkeaa transformaatiota ja uniikki liiketoiminnan kasvu perinteisellä toimialalla.

TouchPoint Oy
Kokonaisvaltainen kiertotalousmalli työvaatemarkkinoiden uudistajana haastavalla tekstiilialalla.

Kunniamaininnan vastaanottivat:

MaaS Global Oy
Mobility-as-a-Service operaattori ja edelläkävijäkonsepti liikennepalveluiden tarjoajien tuomiseen saman sateenvarjon alle. Käyttäjille parempi vaihtoehto kuin oma auto.

Nokia Oyj
Vanhoja tuotteiden takaisin otto ja osto, mikä hyödyntää niiden arvopotentiaalin. Kiertotalouskäytännöt integroitu arvoketjuun vahvasti.

Plan B From Outer Space Oy / RePack
Palautettavat ja uudelleenkäytettävät postipakkaukset palveluna verkkokaupoille.

Swappie Oy
Käytettyjen älypuhelimien osto, huolto ja myynti tavoitteena tehdä käytettyjen älypuhelinten myynti normiksi.

Sitran kiertotalouden asiantuntijat kutsuivat esiarvioinnin pohjalta reilut 20 suomalaista yritystä mukaan, pitkälti Sitran Kiertotalouden kiinnostavimmat -listan 124 yrityksen joukosta. Kaikkiaan 16 yritystä haki tunnustusta.

Sitran ja Laatukeskuksen asiantuntijat päättivät yhdessä tunnustukset ja kunniamaininnat saavat yritykset Sitran arvioinnin pohjalta. Arviointikriteerit perustuivat tänä vuonna Kiertotalouden kiinnostavimmat -listan taustalla oleviin valintakriteereihin, joita täsmennettiin. Niitä olivat kiertotalousratkaisun mielenkiintoisuus, vakiintuminen liiketoiminnaksi (ml. taloudellinen suorituskyky), vaikuttavuus kiertotalouden ja ympäristövaikutusten näkökulmasta, skaalattavuus sekä yrityksen vaikuttaminen arvoketjussaan ja verkostoissaan kiertotalouden edistämiseksi.

Kiertotaloustoiminnan arviointiin kansainväliset kriteerit

Tunnustukset toimivat lähtölaukauksena kiertotalouden lisäämiselle osaksi kansainvälisesti hyväksyttyä EFQM-arviointimallia.

”Yritysten ansaintalogiikan muuttamisessa kiertotalouteen tarvitaan työkaluja, joiden avulla voidaan mitata kehitystä. Rakennamme kiertotalouden arviointikriteeristön osaksi kansainvälistä laatujohtamisen EFQM 2020 -mallia, jonka pohjalta myös tunnustukset jaetaan jatkossa”, kertoo Laatukeskuksen toimitusjohtaja Tani Järvinen.

Ensi vuodesta lähtien Laatukeskus jakaa tunnustukset avoimen haun kautta. Tunnustukset perustuvat uudistuneen EFQM analysointi- ja kehittämismallin kriteereihin ja arviointiin.

Lisätietoja tunnustuksista:

Tani Järvinen, toimitusjohtaja, Laatukeskus, 040 844 5767, tani.jarvinen@laatukeskus.fi

Mikko Kosonen, yliasiamies, Sitra, 029 4618 991, mikko.kosonen@sitra.fi

Susanna Ketola, viestintä, Laatukeskus, 0400 454 796, susanna.ketola@laatukeskus.fi

Palkittujen yritysten yhteystiedot:

3 Step IT Oy, Kati Lindholm, 040 543 6978, kati.lindholm@3stepit.com

MaaS Global Oy, Krista Huhtala-Jenks, 040 759 3718, krista.huhtala-jenks@maas.global

Neste Oyj, Sari Lehmuskallio, 050 458 9251, sari.lehmuskallio@neste.com

Nokia Oyj, Pia Tanskanen, 050 483 7628, pia.tanskanen@nokia.com

Plan B From Outer Space Oy / RePack, Jonne Hellgren, 040 574 063, jonne@originalrepack.com

Swappie Oy, Sami Marttinen, 044 344 3476,  sami@swappie.com

TouchPoint Oy, Outi Luukko, 040 040 6083, outi.luukko@touchpoint.fi