Laatukeskus vie kiertotalousosaamista kansainväliseen johtamisjärjestelmään – Advisory Boardissa Suomen kärkinimiä

Laatukeskus rakentaa kiertotalouden arviointimallin kansainväliseen EFQM-järjestelmään. Advisory Boardiin on kutsuttu ryhmä johtavia kiertotalouden osaajia. Ryhmä tuo näkemystä yhteiskunnan eri osa-alueilta kymmenissä maissa käyttöön tulevaan malliin.
Juha Ylä-Autio (vas.) ja Petri Lehtipuu ja muut Advisory Boardin jäsenet virtuaalisesti

Kiertotalous on Laatukeskuksen uuden strategian kulmakiviä. Suomessa ollaan toiminnan edelläkävijöitä ja luottoa suomalaiseen kiertotalouden osaamiseen kuvaa, että Laatukeskus sai viime vuonna vastuulleen kiertotalouden sisällyttämisen ja arviointikriteeristön luomisen osaksi kansainvälistä EFQM-suorituskyky- ja johtamismallia. Mallilla tullaan arvioimaan yritysten ja organisaatioiden kiertotalousvalmiuksia sekä se tulee auttamaan organisaatioita arvioimaan omaa kiertotalouttaan osana strategista johtamistaan. Itse EFQM-suorituskykymittaristo on käytössä laajalti ympäri Eurooppaa tuhansissa yrityksissä.

Laatukeskus on nimittänyt työtä tukemaan Advisory Boardin, johon kuuluvat Kari Herlevi Sitrasta, Sari Tasa Työ- ja elinkeinoministeriöstä, Marika Ollaranta Business Finlandista, Otto Lehtipuu Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP ry:stä, Leena Aarikka-Stenroos CICAT2025 -tutkimushankkeesta Suomen Akatemian rahoittamana, Tommi Grönholm Insinööriliitosta, Paula Eskola Motivasta, Nina Westerberg Picadeli Finland Oy:stä sekä Sari Kuvaja T-Mediasta. Laatukeskuksen toimitusjohtaja Juha Ylä-Autio kuuluu myös ryhmään.

– Halusimme kutsua projektiin parhaita kotimaisia asiantuntijoita. Jokainen on syventynyt pitkään kiertotalouden tai liiketoiminnan eri osa-alueisiin ja uusi ryhmä tuo valtavasti osaamista yhteen. Pääyhteistyökumppanimme kiertotalouden liiketoimintaosaamisen kehittämisessä on Sitra, jonka työ kiertotalouden ympärillä kotimaassa ja ulkomailla on ollut monitahoista ja uraauurtavaa, Juha Ylä-Autio toteaa.

Kriteeristö eli ”linssi” esitellään syksyn 2020 aikana ja sitä pilotoidaan lukuisissa organisaatioissa ja yrityksissä Suomessa ja muualla Euroopassa ennen julkaisua.

– Advisory Boardin kokoonpanon tavoitteena on tukea ja varmistaa laaja-alaisen näkemyksen luomista kiertotalousosioon, jotta se vastaa johtamisjärjestelmän kansainvälisiä vaatimuksia, Ylä-Autio sanoo.

Lisätietoja:

Juha Ylä-Autio, toimitusjohtaja, Laatukeskus, 040 752 3312, juha.yla-autio@laatukeskus.fi