Laatuleima Lapin ammattikorkeakoululle - laatujärjestelmän systemaattisesta kehittämisestä vahvaa näyttöä
Auditointiryhmän mukaan Lapin ammattikorkeakoululla on systemaattiset ja vakiintuneet menettelytavat laatujärjestelmän arvioimiseen ja kehittämiseen. Strategialähtöisyys ilmenee selkeästi korkeakoulun laatujärjestelmässä ja perustehtävissä. Tutkintotavoitteisen koulutuksen sekä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) laadunhallinnan menettelytavat ovat toimivia.
- Laatujärjestelmänsä avulla Lapin ammattikorkeakoulu tunnistaa tehokkaasti vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan. Laatujärjestelmän vastuut ovat selkeitä, ja laatutyöhön sitoutunut henkilöstö kokee laadunhallinnan osaksi jokapäiväistä työtään. Laatujärjestelmä tuottaa relevanttia tietoa strategisen johtamisen ja toiminnanohjauksen tarpeisiin. Lisäksi korkeakoululla on erittäin hyviä menettelyjä, joilla TKI-toiminnan ja opetuksen integroitumista varmistetaan ja vahvistetaan, toteaa auditointiryhmän puheenjohtaja, koulutusjohtaja Pekka Hulkko Centria-ammattikorkeakoulusta.
Laatujärjestelmän auditoinnissa tarkasteltiin yksityiskohtaisemmin kolmea koulutusohjelmaa, joiden laadunhallinnan menettelytapojen todettiin toimivan hyvin. Erityisesti terveyden edistämisen YAMK-koulutuksen laadunhallinnan menettelytavat tukevat koulutuksen suunnittelun ja toteutuksen laatua erinomaisella tavalla.
Opiskelijoiden ja alumnien osallistumista tulisi vahvistaa
Auditointiryhmä esittää korkeakoululle myös kehittämissuosituksia. Opiskelijoiden ja alumnien osallistumista laatujärjestelmän kehittämiseen tulisi vahvistaa. Auditointiryhmän mukaan keinoja tähän ovat opiskelijoiden nykyistä laajempi perehdytys ammattikorkeakoulun erilaisten kehittämisryhmien toimintaan sekä johdon ja opiskelijakunnan välisen vuoropuhelun kehittäminen. Myös palautteen vaikutuksista viestimistä opiskelijoille tulisi kehittää. Tämä tarkoittaa selkeämpää tiedottamista opiskelijoiden antaman palautteen käsittelystä ja palautteen perusteella tehtävistä kehittämistoimista. Auditointiryhmä katsoo lisäksi, että korkeakoulun laatujärjestelmän yhtenäistämistä eri yksiköissä ja koulutusaloilla tulee jatkaa.
Korkeakoulujen laatujärjestelmien auditoinnit käynnistettiin Suomessa vuonna 2005. Toinen auditointikierros on päättymässä ja kolmas kierros käynnistyy vuonna 2018.
Raportti:
Lapin ammattikorkeakoulun auditointi 2017 http://karvi.fi/
Yhteyshenkilöt
* auditointiryhmän puheenjohtaja Pekka Hulkko, puh. 044 725 0047, pekka.hulkko(at)centria.fi
* auditoinnin projektipäällikkö Jani Goman, puh. 029 533 5505, jani.goman(at)karvi.fi
* raporttien tilaukset: assistentti Anu Lehikko, puh. 029 533 5503, anu.lehikko(at)karvi.fi
Tietoja julkaisijasta
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) on itsenäinen koulutuksen arviointiviranomainen, joka toimii Opetushallituksen erillisyksikkönä. Karvi toteuttaa koulutukseen sekä opetuksen ja koulutuksen järjestäjien toimintaan liittyviä arviointeja varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen. Arviointikeskus koostuu arviointineuvostosta, korkeakoulujen arviointijaostosta ja kolmesta osaamisyksiköstä: yleissivistävän koulutuksen ja varhaiskasvatuksen, ammatillisen koulutuksen sekä korkeakoulutuksen ja vapaan sivistystyön yksiköstä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi
Liikunnanohjauksen oppimistulokset arvioitu - osaaminen erittäin hyvää ja koulutus työelämälähtöistä25.10.2018 08:05:00 EEST | Tiedote
Eri osaamisalueet hallittiin erittäin hyvin liikunnanohjauksen näytöissä. Enemmistö näytöistä tehtiin työelämässä, ja yhteistyö alan työpaikkojen kanssa on vakiintunutta. Liikunnanohjauksen koulutuksella on hyvät lähtökohdat vastata ammatillisen koulutuksen reformin haasteisiin.
Mistä suomalainen varhaiskasvatuksen laatu koostuu? - Suomalaiset varhaiskasvatuksen laadun indikaattorit julkaistaan ensimmäistä kertaa22.10.2018 08:00:00 EEST | Tiedote
Varhaiskasvatuksen laatu puhuttaa julkisessa keskustelussa. Varhaiskasvatusta ja sen laatua voidaan kuitenkin tarkastella ja arvioida vain, jos tiedetään, mitä laadulla tarkoitetaan. Karvi julkaisee Varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin perusteet ja suositukset -asiakirjan 25.10.2018. Se pitää sisällään ensimmäistä kertaa laajan tutkimuskoonnin siitä, mistä suomalaisen varhaiskasvatuksen laatu koostuu.
KUTSU: Pohjoismaiden PISA- ja TIMSS-tulokset vertailussa Northern Lights -konferenssissa 27.–28.9.13.9.2018 08:00:00 EEST | Kutsu
Tervetuloa Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) ja Pohjoismaisen arviointiverkoston järjestämään Northern Lights -konferenssiin, jossa käsitellään Pohjoismaiden uusimpia PISA- ja TIMSS-oppimistuloksia. Puheenvuorojen keskeisiä teemoja ovat opettajan rooli, motivaatio, digitalisaatio ja sosiaaliset erot kaupunkien ja maaseudun välillä. Konferenssissa julkaistaan raportti Northern Lights on TIMSS and PISA 2018. Kyseessä on ainoa julkaisu, jossa verrataan eri Pohjoismaiden PISA- ja TIMSS-tuloksia ja niiden taustamuuttujia. Aika: to–pe 27.–28.9.2018, torstaina klo 13–18 ja perjantaina klo 8.45–13 Paikka: Hanasaaren kulttuurikeskus, Espoo Tuloksia esittelevät ja kommentoivat raportin kirjoittajat ja kutsuvieraspuhujat pohjoismaisista yliopistoista sekä asiantuntijat OECD:stä ja IEA:sta. Tapahtumaan osallistuu 120 opetushallinnon ja tutkimuksen edustajaa eri Pohjoismaista. Tilaisuuden juontaa Kirsi Heikel. Tapahtuma on englanninkielinen. Konferenssin ohjelma Konferenssin ja rap
Kehittämistyö kantaa hedelmää: LAMK sai laatuleiman uusinta-auditoinnista27.8.2018 08:14:38 EEST | Tiedote
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus on antanut Lahden ammattikorkeakoululle (LAMK) laatuleiman uusinta-auditoinnin pohjalta. Laatuleima on voimassa kuusi vuotta 23.8.2018 alkaen. LAMKin laatujärjestelmän täyttää korkeakoulujen laadunhallinnalle asetetut kansalliset kriteerit ja vastaa eurooppalaisia korkeakoulujen laadunhallinnan periaatteita ja suosituksia.
En kvalitetsstämpel till Högskolan på Åland – arbetslivskontakterna och en strävan att möta arbetslivets behov är högskolans styrka27.8.2018 08:00:00 EEST | Tiedote
En nordisk auditeringsgrupp tillsatt av Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) har genomfört en auditering av Högskolan på Åland. NCU har beviljat högskolan en kvalitetsstämpel som gäller i sex år från och med den 23 augusti 2018. Högskolan på Ålands kvalitetssystem uppfyller de nationella kriterierna för kvalitetshantering som fastställts för högskolor och motsvarar de europeiska principerna och rekommendationerna.