Labradorinnoutajan suosiolle ei löydy haastajaa – rotukoirien rekisteröintimäärät pysyvät samoina

Suomen Kennelliitto rekisteröi viime vuonna 46 546 pentua, joka on 300 pentua enemmän kuin edellisvuonna. Labradorinnoutaja kasvatti edelleen suosiotaan. Se on ollut suosituin rotu jo kahdeksan vuotta. Toiseksi suosituimmaksi roduksi ylsi jämtlanninpystykorva ja kolmospaikan vei suomenajokoira.

Labradorinnoutaja on Suomen ylivoimaisesti suosituin rotu. Kuva, Anu Brunila-Kovanen.

Labradorinnoutaja uusi vuonna 1991 tehdyn rekisteröintiennätyksensä 2 125 pennulla. Suurin putoaja kymmenen kärjessä on harmaa norjanhirvikoira, jonka suosio laski kolme pykälää sijalle 10. Muuten kymmenen kärjessä nähtiin vain yhden pykälän muutoksia, eikä ainuttakaan yllätysnimeä.

Seura- ja kääpiökoiraryhmän rotujen suosio on laskussa. Vielä kymmenen vuotta sitten esimerkiksi cavalier kingcharlesinspanieli oli kymmenen suosituimman rodun joukossa. Rekisteröintimäärät laskivat myös terrierien, vahtien ja ajokoirien osalta.

Tilastoista selviää myös, että suosiotaan ovat kasvattaneet esimerkiksi monet vinttikoirat kuten whippet, saksanseisojat ja vesikoiraryhmän lagotto romagnolo.

Lapinporokoiran suosio kasvoi

Suomenajokoira säilytti paikkansa kolmen rekisteröidyimmän rodun joukossa, vaikka pentuja rekisteröitiin noin 200 vähemmän kuin edellisvuonna. Suomenlapinkoirien ja karjalankarhukoirien rekisteröinnit laskivat noin sadalla yksilöllä. Myös suomenpystykorvia rekisteröitiin vähemmän.

Vaikka kotimaisten rotujen rekisteröintimäärät Suomen itsenäisyyden juhlavuonna ovatkin harmillisen matalat, on kuitenkin hienoa, että lapinporokoira ylsi omaan ennätykseensä 341 pennulla, toteaa Koiramme-lehden päätoimittaja Tapio Eerola.

Suomen itsenäisyyden juhlavuonna kotimaiset rodut olivat paljon esillä mediassa, rotujen kasvattajille järjestettiin tilaisuuksia ja roduista jaettiin tietoa tapahtumissa eri puolella Suomea.

Juhlavuoden vaikutukset näkyvät toivottavasti rotujen suosiossa tulevina vuosina. Kennelliitto jatkaa edelleen aktiivista työtä kotimaisten rotujen eteen. Olemme esimerkiksi mukana Luonnonvarakeskuksen koordinoimassa hankkeessa muodostamassa geenipankkia suomalaisten koirarotujen osalta ja suomenpystykorvaan liittyvä eräperinne halutaan mukaan Unescon kansainväliseen aineettoman kulttuuriperinnön luetteloon, kertoo Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen.

Suomen suosituimmat rodut vuonna 2017

Suluissa rotujen rekisteröintimäärä vuonna 2016.

1. labradorinnoutaja 2125 (2032)
  2. jämtlanninpystykorva 1649 (1322)
  3. suomenajokoira 1364 (1584)
  4. saksanpaimenkoira 1305 (1273)
  5. suomenlapinkoira 1181 (1281)
  6. kultainennoutaja 1149 (1193)
  7. shetlanninlammaskoira 1098 (918)
  8. jackrussellinterrieri 929 (876)
  9. kääpiösnautseri 908 (762)
  10. harmaa norjanhirvikoira 771 (921)

Koiramme-lehti
Tapio Eerola
Päätoimittaja
tapio.eerola@koiramme.com

Suomen Kennelliitto
Hallituksen puheenjohtaja

Suomen Kennelliitto
Viestintäpäällikkö

Suomenajokoiran pentuja rekisteröitiin kolmanneksi eniten vuonna 2017. Kuva, Hannu Huttu.

Muistutus: Mediatilaisuus koiriin liittyvistä rikoksista ja niiden ennaltaehkäisystä perjantaina 14.12.11.12.2018 07:00:00Kutsu

Suomen Kennelliitto ry toivottaa toimittajat lämpimästi tervetulleiksi perjantaina 14.12. kello 9.00–10.00 Helsingin Messukeskuksessa järjestettävään pressitilaisuuteen. Puheenvuoroissa pureudutaan koiriin liittyviin rikoksiin ja niiden ennaltaehkäisyyn sekä vastuulliseen koiranhankintaan erityisesti koiran luonteen ja käyttäytymisen ymmärtämisen näkökulmasta.

Kennelliiton sähköiset palvelut tukevat koirien terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä27.11.2018 14:00:00Tiedote

Suomi on maailman kärkimaita koirille tehtyjen terveystutkimusten määrässä, sillä meillä tehdään vuosittain noin 64 500 virallista terveystutkimusta. Suomen Kennelliitto tekee tiivistä yhteistyötä eläinlääkäreiden ja tutkijoiden kanssa. Kerromme Eläinlääkäripäivillä erityisesti sähköisten palveluidemme tarjoamasta tuesta koirien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.

Viisi Vuoden virkakoiraa on valittu – yksi vartioi Suomen rajaa, toinen paljasti salakuljetusorganisaation21.11.2018 00:01:00Tiedote

Tänä vuonna Vuoden virkakoira -arvonimen vastaanottavat rajakoira Loki, sotakoira Ego, vankilakoira Iiro, poliisikoira Jekku ja tullikoira Manu. Palkittavat koirat ovat tahoillaan valinneet Rajavartiolaitos, Puolustusvoimat, Rikosseuraamuslaitos, Poliisi ja Tulli. Suomen Kennelliitto palkitsee Vuoden virkakoirat Koiramessuilla 15. joulukuuta Messukeskuksessa Helsingissä.