Lahden ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutin opiskelijat suunnittelevat monitoimitilan Rinnekotiin

Rinnekoti ja Lahden ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutin sisustusarkkitehtuurin kolmannen vuosikurssin opiskelijat tekevät keväällä 2018 yhteistyötä. Opiskelijat suunnittelevat Espoossa sijaitsevaan Toimintakeskus Marttiin monitoimitilan ja aistikäytävän.

Toimintakeskus Martti tarjoaa Työllistymistä ja osallisuutta edistävää toimintaa kehitysvammaisille henkilöille. Tilasuunnittelulla tavoitellaan tilojen esteettömyyttä, turvallisuutta, muunneltavuutta ja monikäyttöisyyttä, innostavuutta ja soveltuvuutta monimuotoiselle toiminnalle. Suunnittelussa huomioidaan myös akustisten ominaisuuksien parantaminen.

Toisena kohteena suunnitellaan multisensorinen tila, niin sanottu aistikäytävä. Multisensorisen tilan tavoitteena on, että toimintakeskuksen asiakkaat, joilla on aistien yli- tai aliherkkyyttä, voisivat turvallisesti kohdata eri aistimuksia ja saada erilaisia aistielämyksiä.

Projekti alkoi analyysivaiheella, jolloin opiskelijat tutustuivat Rinnekodin toimintaan ja suunnittelun kohteeseen paikan päällä. Opiskelijat haastattelivat asiakkaita ja työntekijöitä heidän toiveistaan, tarpeistaan ja ideoistaan. Seuraavaksi on vuorossa ideointivaihe, jolloin luonnostellaan erilaisia ratkaisuja sekä monitoimitilan että aistikäytävän ratkaisuiksi. Suunnitteluvaiheessa ensimmäisen vaiheen valittuja ideoita jatkokehitetään ja niistä tuotetaan materiaali, jolla muotoiluratkaisut voidaan todentaa.

Yhteistyöprojekti on hieno tilaisuus opiskelijoille saada käytännön kokemusta erityisryhmien tilojen suunnittelussa ja toimintakeskuksen asiakkailla on mahdollisuus olla mukana vaikuttamassa oman toimintaympäristön suunnitteluun. Hyvin suunnitellut, esteettömät, monikäyttöiset ja multisensoriset tilat mahdollistavat laadukkaan osallisuutta tukevan toimintaympäristön.

Lisätietoja:

Anna Eskola, palvelupäällikkö
044 7387027, anna.eskola@rinnekoti.fi

Rinnekoti on Suomen suurin yksityinen kehitysvamma-alan palveluja tarjoava toimija. Rinnekoti viettää 90-vuotisjuhlavuotta vuonna 2017. Sen toiminta käynnistyi Helsingin Diakonissalaitoksen yhteydessä vuonna 1927.

Rinnekoti on yhteiskunnallinen yritys ja Suomen viidenneksi suurin hoiva-alan toimija. Rinnekodin palvelut on suunnattu kaikenikäisille vammaisuudesta, pitkäaikaisesta sairaudesta tai muusta syystä erityistä tukea tarvitseville sekä heidän perheille ja omaisille. Asiakkaina ovat myös palveluja ostavat tahot, kuten kunnat. Rinnekoti tarjoaa asumisen, terveydenhuollon ja kuntoutuksen sekä työn ja osallisuuden palveluita. Palveluita käyttää n 3 500 asiakasta 60 kunnasta. Liikevaihto oli 74 miljoonaa euroa vuonna 2016 .

Rinnekoti työllistää päivittäin noin 1 200 ammattilaista pääasiassa Uudellamaalla. Rinnekodin työtä ohjaavat arvot ovat hyvä elämä, asiantuntijuus ja lähimmäisyys. Lisätietoja: www.rinnekoti.fi

Lue lisää julkaisijalta Rinnekoti-Säätiö

Pilottitutkimus vahvisti: Digitaalinen tunnetilan ja stressitasojen mittaaminen yhdistettynä videotutkimukseen antoi syvempää asiakasymmärrystä28.8.2018 09:04Tiedote

Rinnekoti ja Sailer Oy käynnistivät toukokuussa 2018 ainutlaatuisen pilottitutkimuksen, jossa yhdistettiin digitaalinen tunteiden ja stressitasojen mittaaminen videografiseen laadulliseen tutkimukseen. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää paremmin asiakkaan tunteita ja sitä kautta luoda parempaa asiakasymmärrystä. Tutkimuksessa käytettiin viikon ajan älysormusta*, joka mittasi sympaattisen hermoston toimintaa. Pilotti-tutkimuksessa mukana oli kolme vaikeasti kehitysvammaista henkilöä, jotka kommunikoivat varhaisen vuorovaikutuksen keinoin** ja kuusi heidän kanssaan työskentelevää ohjaajaa. Pilottitutkimus nosti esiin arvokasta tietoa hoitohenkilökunnan sekä vaikeasti kehitysvammaisten henkilöiden, jotka eivät pysty kommunikoimaan puheella, tunteista, stressitasoista ja palautumisesta. Pelkkä kerätty data ei kuitenkaan riitä parantamaan henkilön elämänlaatua. Syvähaastattelemalla, analysoimalla ohjaajien pitämiä päiväkirjoja ja älysormuksen keräämää dataa, voidaan lisätä asiakasymmärrys

LEHDISTÖKUTSU: tiistaina 28.8. klo 8.30 Pilottitutkimuksen julkistustilaisuus - Digitaalinen tunnetilan ja stressitasojen mittaaminen yhdistettynä videotutkimukseen antoi syvempää asiakasymmärrystä.24.8.2018 10:39Tiedote

Rinnekoti ja Oy Sailer käynnistivät toukokuussa 2018 ainutlaatuisen pilottitutkimuksen, jossa yhdistettiin älysormuksen avulla toteutettu digitaalinen tunne- ja stressitilan mittaaminen päiväkirjoihin, syvähaastatteluihin ja videografiseen tutkimukseen. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää paremmin ohjaajien ja kehitysvammaisten asiakkaiden tunne- ja stressitiloja.

LEHDISTÖKUTSU: Digitaalinen tunnetilan ja stressitasojen mittaaminen yhdistettynä videotutkimukseen antoi syvempää asiakasymmärrystä - Pilottitutkimuksen tulosten julkistus tiistaina 28.9.2018 klo 8.3022.8.2018 15:05Tiedote

Maurinkoti avautui - oman näköinen elämä on tärkeää vaikeasti vammaisellekin henkilölle20.6.2018 10:24Tiedote

Rinnekoti avasi uuden moni- ja vaikeavammaisten henkilöiden asumisyksikön Maurinkodin Alppikadulle, Rinnekodin alkujuurille. Maurinkodin 20 asiakasta pääsivät muuttamaan viime viikolla uuteen kotiinsa. Maurinkodissa eletään asiakkaiden näköistä elämää jokaisen yksilölliset tarpeet huomioiden. Yksikkö työllistää reilu parikymmentä sosiaali- ja terveysalan ammattilaista. Maurinkodin palveluesimies Taru Åkerfelt kertoo muuton jälkeisistä tunnelmista.

Perinnöllisyyslääkäri Helena Kääriäisen elämäntyötä juhlitaan ”Samanlaiset, erilaiset ja me muut” -seminaarissa29.5.2018 07:30Tiedote

Professori Helena Kääriäinen on yksi Suomen perinnöllisyyslääketieteen edelläkävijöistä. Hän on tehnyt merkittävän uran perinnöllisten sairauksien parissa, minkä kunniaksi järjestetään juhlaseminaari ”Samanlaiset, erilaiset ja me muut”. Seminaari tuo yhteen asiantuntijoita eri aloilta pohtimaan erilaisuutta ja samanlaisuutta monista eri näkökulmista.

Kasvunkoti Martti ja Juniori-Martti avautuvat Helsingin Alppikadulla16.5.2018 14:20Tiedote

Rinnekodin lasten ja perheiden palvelut laajentuvat, kun uudet toimintayksiköt Kasvunkoti Martti ja Juniori-Martti avautuvat Helsingissä Alppikadulla, Töölönlahden rannalla. -Toimintamme alkoi aikanaan Alppikadulla ja nyt on hienoa palata juurillemme. Avaamme uudet toimintayksiköt, joilla vastaamme palvelujemme kasvaneeseen tarpeeseen. Lasten ja perheiden palveluillamme tuetaan ensisijaisesti erityislasten perheitä, jotta he jaksavat arjessa paremmin, kertoo palvelupäällikkö Eva Keskilammi.