Lahden ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutin opiskelijat suunnittelevat monitoimitilan Rinnekotiin

Rinnekoti ja Lahden ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutin sisustusarkkitehtuurin kolmannen vuosikurssin opiskelijat tekevät keväällä 2018 yhteistyötä. Opiskelijat suunnittelevat Espoossa sijaitsevaan Toimintakeskus Marttiin monitoimitilan ja aistikäytävän.

Toimintakeskus Martti tarjoaa Työllistymistä ja osallisuutta edistävää toimintaa kehitysvammaisille henkilöille. Tilasuunnittelulla tavoitellaan tilojen esteettömyyttä, turvallisuutta, muunneltavuutta ja monikäyttöisyyttä, innostavuutta ja soveltuvuutta monimuotoiselle toiminnalle. Suunnittelussa huomioidaan myös akustisten ominaisuuksien parantaminen.

Toisena kohteena suunnitellaan multisensorinen tila, niin sanottu aistikäytävä. Multisensorisen tilan tavoitteena on, että toimintakeskuksen asiakkaat, joilla on aistien yli- tai aliherkkyyttä, voisivat turvallisesti kohdata eri aistimuksia ja saada erilaisia aistielämyksiä.

Projekti alkoi analyysivaiheella, jolloin opiskelijat tutustuivat Rinnekodin toimintaan ja suunnittelun kohteeseen paikan päällä. Opiskelijat haastattelivat asiakkaita ja työntekijöitä heidän toiveistaan, tarpeistaan ja ideoistaan. Seuraavaksi on vuorossa ideointivaihe, jolloin luonnostellaan erilaisia ratkaisuja sekä monitoimitilan että aistikäytävän ratkaisuiksi. Suunnitteluvaiheessa ensimmäisen vaiheen valittuja ideoita jatkokehitetään ja niistä tuotetaan materiaali, jolla muotoiluratkaisut voidaan todentaa.

Yhteistyöprojekti on hieno tilaisuus opiskelijoille saada käytännön kokemusta erityisryhmien tilojen suunnittelussa ja toimintakeskuksen asiakkailla on mahdollisuus olla mukana vaikuttamassa oman toimintaympäristön suunnitteluun. Hyvin suunnitellut, esteettömät, monikäyttöiset ja multisensoriset tilat mahdollistavat laadukkaan osallisuutta tukevan toimintaympäristön.

Lisätietoja:

Anna Eskola, palvelupäällikkö
044 7387027, anna.eskola@rinnekoti.fi

Rinnekoti on Suomen suurin yksityinen kehitysvamma-alan palveluja tarjoava toimija. Rinnekoti viettää 90-vuotisjuhlavuotta vuonna 2017. Sen toiminta käynnistyi Helsingin Diakonissalaitoksen yhteydessä vuonna 1927.

Rinnekoti on yhteiskunnallinen yritys ja Suomen viidenneksi suurin hoiva-alan toimija. Rinnekodin palvelut on suunnattu kaikenikäisille vammaisuudesta, pitkäaikaisesta sairaudesta tai muusta syystä erityistä tukea tarvitseville sekä heidän perheille ja omaisille. Asiakkaina ovat myös palveluja ostavat tahot, kuten kunnat. Rinnekoti tarjoaa asumisen, terveydenhuollon ja kuntoutuksen sekä työn ja osallisuuden palveluita. Palveluita käyttää n 3 500 asiakasta 60 kunnasta. Liikevaihto oli 74 miljoonaa euroa vuonna 2016 .

Rinnekoti työllistää päivittäin noin 1 200 ammattilaista pääasiassa Uudellamaalla. Rinnekodin työtä ohjaavat arvot ovat hyvä elämä, asiantuntijuus ja lähimmäisyys. Lisätietoja: www.rinnekoti.fi

Jäikö läheiselläsi putki päälle jouluna? Päihdelääkäri listaa hälytysmerkit sekä vinkit, joilla ottaa asia puheeksi27.12.2023 09:00:00 EET | Tiedote

Joulun ja uudenvuoden aikana nautitaan yleisesti paljon alkoholia. Juhla- ja ruokajuomana nautittu muutama alkoholiannos ei ole haitallista, ellei juomista ole vaikea lopettaa. Milloin alkoholinkäyttö muuttuu ongelmalliseksi ja miten kannattaa toimia, jos on huolissaan läheisen alkoholinkäytöstä? Diakonissalaitoksen ja Rinnekotien lääketieteellinen johtaja, päihdelääkäri Jarmo Kantonen neuvoo, miten läheisen ongelmalliseen alkoholinkäyttöön kannattaa reagoida.