Lahden ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutin opiskelijat suunnittelevat monitoimitilan Rinnekotiin

Rinnekoti ja Lahden ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutin sisustusarkkitehtuurin kolmannen vuosikurssin opiskelijat tekevät keväällä 2018 yhteistyötä. Opiskelijat suunnittelevat Espoossa sijaitsevaan Toimintakeskus Marttiin monitoimitilan ja aistikäytävän.

Toimintakeskus Martti tarjoaa Työllistymistä ja osallisuutta edistävää toimintaa kehitysvammaisille henkilöille. Tilasuunnittelulla tavoitellaan tilojen esteettömyyttä, turvallisuutta, muunneltavuutta ja monikäyttöisyyttä, innostavuutta ja soveltuvuutta monimuotoiselle toiminnalle. Suunnittelussa huomioidaan myös akustisten ominaisuuksien parantaminen.

Toisena kohteena suunnitellaan multisensorinen tila, niin sanottu aistikäytävä. Multisensorisen tilan tavoitteena on, että toimintakeskuksen asiakkaat, joilla on aistien yli- tai aliherkkyyttä, voisivat turvallisesti kohdata eri aistimuksia ja saada erilaisia aistielämyksiä.

Projekti alkoi analyysivaiheella, jolloin opiskelijat tutustuivat Rinnekodin toimintaan ja suunnittelun kohteeseen paikan päällä. Opiskelijat haastattelivat asiakkaita ja työntekijöitä heidän toiveistaan, tarpeistaan ja ideoistaan. Seuraavaksi on vuorossa ideointivaihe, jolloin luonnostellaan erilaisia ratkaisuja sekä monitoimitilan että aistikäytävän ratkaisuiksi. Suunnitteluvaiheessa ensimmäisen vaiheen valittuja ideoita jatkokehitetään ja niistä tuotetaan materiaali, jolla muotoiluratkaisut voidaan todentaa.

Yhteistyöprojekti on hieno tilaisuus opiskelijoille saada käytännön kokemusta erityisryhmien tilojen suunnittelussa ja toimintakeskuksen asiakkailla on mahdollisuus olla mukana vaikuttamassa oman toimintaympäristön suunnitteluun. Hyvin suunnitellut, esteettömät, monikäyttöiset ja multisensoriset tilat mahdollistavat laadukkaan osallisuutta tukevan toimintaympäristön.

Lisätietoja:

Anna Eskola, palvelupäällikkö
044 7387027, anna.eskola@rinnekoti.fi

Rinnekoti on Suomen suurin yksityinen kehitysvamma-alan palveluja tarjoava toimija. Rinnekoti viettää 90-vuotisjuhlavuotta vuonna 2017. Sen toiminta käynnistyi Helsingin Diakonissalaitoksen yhteydessä vuonna 1927.

Rinnekoti on yhteiskunnallinen yritys ja Suomen viidenneksi suurin hoiva-alan toimija. Rinnekodin palvelut on suunnattu kaikenikäisille vammaisuudesta, pitkäaikaisesta sairaudesta tai muusta syystä erityistä tukea tarvitseville sekä heidän perheille ja omaisille. Asiakkaina ovat myös palveluja ostavat tahot, kuten kunnat. Rinnekoti tarjoaa asumisen, terveydenhuollon ja kuntoutuksen sekä työn ja osallisuuden palveluita. Palveluita käyttää n 3 500 asiakasta 60 kunnasta. Liikevaihto oli 74 miljoonaa euroa vuonna 2016 .

Rinnekoti työllistää päivittäin noin 1 200 ammattilaista pääasiassa Uudellamaalla. Rinnekodin työtä ohjaavat arvot ovat hyvä elämä, asiantuntijuus ja lähimmäisyys. Lisätietoja: www.rinnekoti.fi

Lue lisää julkaisijalta Rinnekoti-Säätiö

Kasvunkoti Martti ja Juniori-Martti avautuvat Helsingin Alppikadulla16.5.2018 14:20Tiedote

Rinnekodin lasten ja perheiden palvelut laajentuvat, kun uudet toimintayksiköt Kasvunkoti Martti ja Juniori-Martti avautuvat Helsingissä Alppikadulla, Töölönlahden rannalla. -Toimintamme alkoi aikanaan Alppikadulla ja nyt on hienoa palata juurillemme. Avaamme uudet toimintayksiköt, joilla vastaamme palvelujemme kasvaneeseen tarpeeseen. Lasten ja perheiden palveluillamme tuetaan ensisijaisesti erityislasten perheitä, jotta he jaksavat arjessa paremmin, kertoo palvelupäällikkö Eva Keskilammi.

Jyri on osa meitä – oma selkeä vastuu motivoi työharjoittelijaa8.5.2018 12:35Tiedote

-Töihin on mukava tulla, kun työkaverit moikkaavat, kertoo 26-vuotias Jyri Junnikkala. Hän on työharjoittelussa Pitskun Kanttiinissa. -Mun työpäivään kuuluu vesien ja juomalasien laitto aamulla, ennen kuin lounasaika alkaa, Jyri kertoo. Työpäivä on lyhyt, vain puolitoista tuntia. Juuri sen pidempään voimavarat eivät tällä hetkellä riittäisi. Jyrin vastuulla on yksi vilkkaan lounasravintolan aamun työvaiheista. Työtehtävä on selkeä ja sen voi hoitaa omaan tahtiinsa. Pitskun Kanttiini omistaja Kirsi Lehtisellä on kokemusta osatyökykyisten palkkaamisesta sekä työharjoittelijoita että työkokeilijoista jo vuosia. -Ravintola-alalta löytyy monia sopivan kokoisia työtehtäviä ja vastuita, joita voidaan opetella työharjoittelijoiden kanssa. Kyse on pikemminkin siitä, että löytyy sopiva henkilö ja yrityksellä on halua kantaa tällä tavoin yhteiskuntavastuuta, sanoo Lehtinen. Heikommassa työmarkkina-asemassa olevan henkilön on vaikea päästä töihin, jos siitä ei ole mitään kokemusta, jatkaa Lehtinen

Rinnekodin käänteentekevä vuosi 201718.4.2018 07:02Tiedote

Rinnekoti-konsernin liikevaihto vuonna 2017 oli 79,5 miljoonaa euroa ja tilikaudelta syntyi voittoa 3,7 miljoonaa. Toimitusjohtaja Anu Kallio kuvaa vuotta käänteentekeväksi. - Ripeä tarttuminen epävakaan tilanteen tervehdyttämiseksi kantoi hedelmää. Onnistuimme kääntämään talouden kehityksen positiiviseksi. Kiitos kuuluu kaikille rinnekotilaisille. Vuoden 2017 tulos osoittaa, että Rinnekodin toiminnan menestys on turvattu muuttuvassa toimintaympäristössä. - Kykymme vastata entistä paremmin asiakkaidemme tarpeisiin ja toimialan muutoksiin on nyt varmistettu. Kallio katsoo luottavaisesti tulevaan, sillä kasvun eväät on luotu.

Ensimmäiset asukkaat ovat muuttaneet Nummelan Niittypeltoon9.4.2018 12:20Tiedote

Rinnekoti on avannut uuden asumispalveluyksikön kehitysvammaisille henkilöille Nummelaan. - Uudessa Niittypellon yksikössä on modernit, valoisat, esteettömät asunnot ja ne täyttävät kaikki kehitysvammaisille henkilöille asetetut asumisen laatusuositukset. Niittypellon asukkaat muuttavat uusiin koteihin porrastetusti pitkin kevättä, muutama koti etsii vielä uusia asukkaita. Ihanaa on ollut nähdä sitä onnea ja iloa, mitä uusi koti on kunkin kasvoille tuonut, kuvailee palvelupäällikkö Mari Pietarinen.