Lahden Elokolo taas auki - Tervetuloa tutustumaan toimintaamme!

Lahden Elokolo avautuu uusituissa tiloissa Vuorikatu 14:ssä maanantaina 5.helmikuuta. Toiminta on ollut tauolla kaksi kuukautta remontin vuoksi. Elokolo on Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n ylläpitämä päihteetön kohtaamispaikka, johon ovat tervetulleita kaikki.

”On hienoa, että saimme uudet suuremmat ja esteettömät tilat, joista voivat hyötyä myös muut järjestöt ja ryhmät. Ja olemme ihan keskustassa, jossa ihmiset liikkuvat”, aluetyöntekijä Jukka Suomilammi sanoo.

Kohtaamispaikkaa pyöritetään ammattilaisten ja vapaaehtoisten voimin. Lahden Elokolossa on käynyt viikoittain noin 150 henkeä.

”Elokolossa käyvät ne, joilla on päivisin aikaa. Kaikki ovat tervetulleita elämäntilanteestaan riippumatta”, Suomilammi sanoo.

Elokolossa tarjoillaan päivittäin aamupuuro ja -kahvi sekä lounas tiistaisin ja torstaisin kello 10­-12. Keskiviikkoisin jaetaan yritysten lahjoittamia elintarvikkeita kello 10-13.

”Eniten väkeä käy päivinä, jolloin jaetaan elintarvikkeita. Jaamme myös pari kertaa vuodessa EU:n ruoka-apua vähävaraisille”, Suomilammi sanoo.

Elokolossa voi lisäksi keskustella työntekijöiden ja muiden kävijöiden kanssa, lukea päivän lehtiä, käyttää kahta tietokonetta tai etsiä luettavaa kierrätyskirjastosta.

Uudet ryhmätilat palvelevat myös muita

Lahden Elokolossa järjestetään erilaisia teematilaisuuksia, tapahtumia ja retkiä. Alkoholin käytön itsehallinnasta kiinnostuneille pidetään Cafe Taitolaji -iltoja. Lisäksi Elokolossa kokoontuvat erilaiset ryhmät ja yhdistykset, esimerkiksi Pelirajat´on -vertaisryhmät peliongelmaisille ja Lahden A-Killan ryhmät.

”Nyt meillä on entistä isommat ryhmätilat, joten voimme palvella entistä paremmin myös muita tilojen puutteesta kärsiviä”, Suomilammi sanoo.

Lahden Elokolon yhteydessä toimii myös EHYT ry:n Etelä-Suomen aluetoimisto.

Elokoloja myös Helsingissä, Hyvinkäällä, Turussa, Tampereella ja Pirkkalassa. EHYT ylläpitää jäsenjärjestöjensä ja muiden yhteistyökumppaneidensa kanssa yhteensä noin 30 päihteetöntä kohtaamispaikkaa eri puolilla Suomea.

Olet tervetullut tutustumaan Lahden Elokolon uusiin tiloihin ja toimintaan ensi viikolla tai avajaistilaisuuteen 13.helmikuuta kello 10-15!

Aluetyöntekijä Jukka Suomilammi, EHYT ry, puh. 0400 252 511 tai jukka.suomilammi@ehyt.fi

Aluekoordinaattori Elisa Aarnio, EHYT ry, Lahden aluetoimisto, puh. 050 571 0480 elisa.aarnio@ehyt.fi

Uusi verkkosivusto auttaa minimoimaan huumeidenkäytön riskit6.9.2018 08:40Tiedote

Suomessa on avattu Mind Your Trip -verkkosivusto, joka tarjoaa huumeiden käyttäjille tietoa uusista psykoaktiivisista huumausaineista, huumetestausta ja vinkkejä siitä, kuinka minimoida käytön riskit. Sivuston kautta saa helposti yhteyden päihdetyöntekijään, jonka kanssa voi keskustella käytön vähentämisestä tai lopettamisesta. Mind your Trip -sivu ja mobiilisovellus ovat käytössä 13:ssa eri EU-maassa ja se on suunnattu erityisesti nuorille aikuisille.

Selvitys: Puutteellinen tiedonkulku vaikeuttaa päihdepalveluihin pääsyä ”Muutosvaiheessa asiakas voi jopa pudota täysin palvelujen piiristä”31.8.2018 09:23Tiedote

Sosiaali- ja terveyspalveluiden työntekijät eivät välttämättä tiedä paljoakaan päihdepalveluista. EHYT ry:n päihdeasiamiestoiminnan teettämä selvitys antoi viitteitä siitä, että peruspalvelujen toimialat eivät aina ole juurikaan tekemisissä toistensa kanssa, eivätkä yksittäiset työntekijät hahmota palveluiden kokonaisuutta.