MIELI Suomen Mielenterveys ryMIELI Suomen Mielenterveys ry

Läheisen äkkikuoleman kohdanneet jäävät usein vaille tukea

Huhtikuussa järjestettävä Surukonferenssi käsittelee äkkikuolemaa yhteiskunnassa. Äkkikuolema on tilanne, jossa läheinen jää usein yksin surun kanssa, koska hoitosuhteita ei ole ehditty luomaan.
Surukonferenssi järjestetään Tampereella 21.-22.4. Tapahtumaan voi osallistua myös etänä.

Äkkikuolemalla tarkoitetaan menehtymistä henkirikoksen, tapaturman tai itsemurhan kautta, kohtukuolemia tai vaikka koronakuolemia. Surututkija Anna Liisa Aho Tampereen yliopistosta sanoo, että äkkikuolemaa kohdanneita läheisiä tuetaan heikosti yhteiskunnassa.

”Esimerkiksi saattohoidossa hoitosuhteet on luotu aikaisemmin, mutta äkkikuolemaan läheinen tai terveydenhuollon henkilökunta eivät ole voineet varautua. On keskeinen ongelma yhteiskunnassa, että terveydenhuollon ammattilaisetkaan eivät osaa suhtautua äkkikuolemiin ammattitaitoisesti.”, Aho sanoo.

Äkkikuolemaa käsittelevä Surukonferenssi järjestetään 21.-22. huhtikuuta Tampereella. Konferenssiin on mahdollisuus osallistua myös etäyhteydellä. Torstaina kriisi- ja traumatyötä pitkään tehnyt psykoterapeutti Sirpa Tapio luennoi äkillisesti läheisensä menettäneiden kohtaamisesta kriisityössä. Perjantaina kuolemansyyn- ja väkivaltarikostutkinnan opettaja Marko Lehtoranta puolestaan avaa, millaista on kuolinviestin vieminen poliisin virkatehtävänä. Perjantaina tieteellisessä sessiossa käsitellään myös pandemian vaikutuksia itsetuhoisuuteen uuden tutkimuksen valossa.

Harva tutustuu hautajaisjärjestelyihin etukäteen

Anna Liisa Ahon mukaan menetyksen kohdannut nykyihminen on usein surun lisäksi ymmällään kuolemaan liittyvistä käytännön asioista. Siksi surukonferenssissa on haluttu nostaa käytännön järjestelyt omaksi luentoteemakseen. Ennen oppi tuli läheltä, kun kuolevia hoidettiin kotona, ja lapsikuolemia tapahtui melkein joka torpassa.

”Ihmiset eivät enää nykyään tiedä, mitä pitää tehdä, kun läheinen kuolee. Monet lukevat monenlaisia self help -oppaita, mutta harva tutustuu hautausjärjestelyihin etukäteen”, Aho sanoo.

Torstain toisessa luennossa lakimies Laura Backström kertoo järjestelyistä ja lakisääteisistä velvoitteista, kuten kuolinpesän selvittämisestä, perunkirjoituksesta ja perinnönjaosta.

Lisäksi konferenssin tieteelliset sessiot koskevat mm. kohtukuolemaa ja keskenmenoa, surevan kohtaamista työelämässä sekä sairaalapapin työssä. Perjantain viimeisessä luennossa apulaisprofessori Johanna Sumiala käsittelee kuolemaa mediassa.

Surukonferenssin tavoitteena on lisätä tietoutta surusta ja surevan tukemisesta sekä tuoda esille suomalaista kuolemaan liittyvää tutkimustietoa. Konferenssi kokoaa yhteen surevia kohtaavia ammattilaisia, tutkijoita, opiskelijoita ja itse menetyksen kokeneita eri puolelta Suomea. Tapahtumaa järjestävät surujärjestöt, MIELI ry sekä Tampereen yliopiston terveystieteiden yksikkö. Surukonferenssiin voi osallistua ilmoittautumalla osoitteessa www.surut.fi.

Terhi Kantanen (mediayhteyshenkilö)
terhi.kantanen@huoma.fi

Anna Liisa Aho
Surututkija, TtT, yliopistonlehtori (TAU)
annaliisa.aho@tuni.fi

A cry for help for the environment: “Humanity is doomed” - Young people’s concerns about future need to be attended to4.3.2024 03:00:00 EET | Tiedote

The eco-crisis and uncertainty about the future cast a shadow over the mental wellbeing of young people. Research studies show that as many as 75 percent of them consider future to be daunting and 56 percent think that humanity is doomed. The awareness campaign “Let’s face the eco-crisis together” starts on 4th March 2024. The aspiration of the campaign is to make young people’s worries visible to all, to challenge adults to face these emotions and thoughts and to assure young people that they will not be left alone with their worries. Young people’s concerns of the future shall not be ignored anymore.